plugin hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider

Som plugin-hybrid kan Audi A6 55 TFSI e køre op til 50-55 km på el alene. Det kan være optimalt for forbrugere med hjemmelader og blandet kørselsbehov.

© Søren Juul

7 ting du skal overveje, før du køber en plugin-hybrid

Plugin-hybriden har typisk flere kræfter og mere udstyr end en almindelig bil, men skal du købe én? Vi guider dig gennem dilemmaet mellem køb af plugin-hybrid og fossilbil

25. december 2022 af Steen Bachmann og Mikkel Østrup-Jeppesen
plugin hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider

1. Sådan prøvekører du en plugin-hybrid

På en kort prøvetur vil en plugin-hybrid opleves som en almindelig bil med automatgear og en lidt højere vægt. Forbrændingsmotoren starter kun, hvis du giver fuld gas eller når der ikke er mere strøm på batteriet. 

Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, vil vi i stedet anbefale at tage din almindelige tur på arbejde i bilen, hvis det kan gøres inden for de tre timer, som en normal prøvekørsel tillader.

Test din daglige kørsel

Gem strømmen, når du henter plugin-hybriden hos forhandleren (det gøres via valg af køreprogram), så du simulerer, at du har din egen lader i indkørslen, der har ladet batteriet natten over.

Tast forventet afgangstid ind i bilen eller via den app, der følger med biltypen: Så er batteri og klimaanlæg klar til afgang, og du slipper for at komme ud i en kold eller varm bil (du slipper også for at skrabe is og dug af ruderne).

Kør nu på arbejde, som du plejer, men med det særlige køremønster, der får det optimale ud af hybrid-drivlinen. Accelerer lineært med blid speederfod, og løft speederen på vej til rundkørsler og lyskryds i stedet for at træde på bremsen.

Nyd også de ekstra fartressourcer, hvis der skal foretages en overhaling. Du kan også køre plugin-hybriden på ren strøm og se, hvor langt bilen kan køre uden at forbrændingsmotoren starter. 

På jobbet vender du om, og kører hjem igen.

Derhjemme tjekker du plugin-hybridens kørecomputer for at se, hvor meget brændstof, du har brugt. Skyd et billede af skærmmenuen eller brug appen, og fat så en lommeregner. 

Nu bør det være ligetil at udregne brændstofforbruget for plugin-hybriden på en almindelig dags kørsel for netop dit behov.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr. 

BEMÆRK Man kan købe frit forbrug af el til fast pris, men det er som regel biligere at afregne via forbrug, da en plugin-hybrid bruger meget mindre el end en elbil. På en prøvetur ville vi nøjes med at se på forbruget af benzin eller diesel.

plugin hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider© S. Bachmann

2. Opladning af plugin-hybrid

Der følger et tilbud om montering og opstilling af hjemmelader i købers indkørsel med de fleste plugin-hybrider, og ellers tilbyder energiselskaber som Clever, E.ON og OK en 11 kW-lader. Du kan også tjekke, om din eksisterende elleverandør tilbyder en hjemmelader.

Markedet for el til plugin-hybrider og elbiler er uoverskueligt, men for dagsaktuelle priser kan du tjekke ladepris.dk.

Det er også muligt at købe sin egen hjemmelader og få den monteret, og så shoppe rundt efter de bedste, aktuelle elpriser og -leverandører.

Montering af hjemmelader

De gode nyheder er, at det er nemt og hurtigt at få monteret en hjemmelader. 

Aftal en tid for montering med din elektriker. Laderen får sin egen gruppe på eltavlen, og det var ikke noget problem, at denne skribents elnet i et hus fra 1840 er af tvivlsom kvalitet. 

Laderen med eksternt kabel monteres på væggen eller på en fast stolpe i indkørslen, garagen eller carporten tæt på eltavlen, men andre placeringer kan aftales med elektrikeren mod et gebyr. 

Man betaler selv for el via den almindelige elregning. Hvis man får el via et abonnement, kan man automatisk få refunderet noget af udgiften til forbruget af energiselskabet en gang i kvartalet*

*Folketinget har besluttet, at elafgiften er så godt som væk det første halvår af 2023. Det betyder, at der umiddelbart ingen elafgift er at refundere. For at kompensere for den manglende refusion, har selskaber som OK valgt at give en rabat på 87 øre pr. kWh frem til 1. juli. 2023.

Sådan vælger du den rigtige hjemmelader

BEMÆRK Bor du i etageejendom eller er du afhængig af offentlige ladere, er det bøvlet at bruge en plugin-hybrid. Her kan du med fordel se på en almindelig hybrid uden kabel.

Læs også: De mest interessante plugin-hybrider i 2022.

plugin hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider:

Plugin-hybrider viser typisk information om rækkevidde på strøm via skærmmenuen.

3. Hvad med forbrug af el og brændstof?

Udgifterne til drivmiddel i en plugin-hybrid består af udgifter til el og til benzin (eller diesel). 

Der er stor forskel på plugin-hybriders batteristørrelse og dermed pris for at lade det. Generelt vil det bedst kunne betale sig at afregne via forbrug i stedet for abonnement på fri forbrug af el. 

Hvis din bil har et batteri på 10 kWh og kan køre 30 km på el, kan du regne med at skulle lade 8 kWh om dagen. På en måned med 20 arbejdsdage er det 8 x 20 kWh = 160 kWh. 

Hvis de koster 3,0 kr. pr. kWh og du får refunderet 80 øre, er prisen for el 2,20 kr. pr. kWh. Det vil sige, at el vil koste dig 160 x 2,20 = 352 kr. om måneden. 

Kører du herover 30 km om dagen på benzin med 20 km/l og 15 kr/literen, vil det koste dig 22,5 kr. om dagen eller 450 kr. om måneden. 

Hertil skal man lægge besparelsen på den årlige grønne afgift, der typisk er på 740 kr. for en plugin. En kraftig dieselbil kan sagtens have en årlig afgift på over 6.000 kr., så besparelsen skal med i regnestykket.

BEMÆRK Det officielt angivne forbrug for plugin-hybrider angives i WLTP-normen, der fastlægges af EU. Normen er ubrugelig til at fortælle om en hybridbils forbrug. Har du 20 km til job og kører defensivt, kan du køre uendeligt langt på literen – men pendler du med 140 km/t på motorvejen er en plugin groft sagt bare en fossilbil med et batteri, der fylder halvdelen af bagagerummet.

plugin hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider

4. Passer en plugin til mit kørselsbehov?

Det er virkelig svært at svare på. Generelt egner plugin-hybrider sig godt til kortere ture og blandet kørsel, men ikke til et mønster med lange ture med høj fart.

Euro 6.2-godkendte moderne dieselmotorer har ekstremt lav emission af skadelige stoffer, og man kører generelt 20 pct. længere på en liter dieselolie end på en liter benzin. Høje afgifter og brændstofafgifter på diesel gør imidlertid biltypen uinteressant i Danmark.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr.

BEMÆRK Prisen på nye og brugte elbiler er faldet som følge af Tesla's prisnedsættelse i januar 2023. Selv de, der ikke vil have elbil, bliver nødt til at indregne en elbil som alternativ til en plugin-hybrid eller diesel - alene på grund af det, man kan spare på drift og afgifter.

plug in hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider© Anders Richter

5. Skal man være nervøs ved plugin-teknologien?

Biler med forbrændingsmotorer har været udviklet i mere end 125 år, mens det ikke engang er 15 år siden, de første plugin-hybrider kom på markedet. Et populært mærke som Peugeot kom først med på vognen i foråret 2020 med plugin-varianten af Peugeot 508.

"Plugin-hybriderne er en vigtig brik for Peugeot i forhold til reduktion af CO2-udledning, og derfor har vi en ambitiøs målsætning for disse modeller. Der er blandt andet lagt en omfattende undervisningsplan for alle sælgerne, så de er bedst muligt klædt på til at rådgive kunderne," sagde pr-chef Hanne Langsig Sørensen.

Kia Danmark har haft plugin-hybrider i modelprogrammet siden 2014. Herfra lyder det, at man aldrig hører noget negativt fra ejerne om drivlinen, og at der endnu ikke er et kendt tilfælde af en dansk ejer af en plugin-hybrid fra Kia, der har valgt at gå tilbage til en fossilbil. 

Derimod er der et stigende antal henvendelser fra ejerne, der overvejer at skifte fra en plugin til en elbil.

Nej, du skal ikke udskifte batteriet

"De bilkøbere, der har forbehold for at købe en hybrid, bekymrer sig typisk om omkostningerne i forbindelse med en eventuel udskiftning af litiumbatteriet. Det vil dog aldrig være tilfældet i en Kia opladningshybrid: Skulle det blive nødvendigt, skifter man et enkelt modul i batteriet, ikke hele batteriet," siger Lene Mejdal Iversen, pr-koordinator for Kia Danmark, om Kias plugin-hybrider.


Kia har skiftet et modul på én opladningshybrid i Danmark, og det skete under garantien. Den er på tre år med ubegrænset kilometertal eller syv år og maks. 150.000 km.

BEMÆRK Andre bilmærker har typisk en forlænget fabriksgaranti på batteri og drivline af elektrificerede biler for at komme kunder i møde, der er bekymrede for at købe ny teknologi. Garantien kan være op til 8 år/200.000 km.

plug in hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider

6. Hvad er fordelene ved en plugin-hybrid?

Opladningshybriden kombinerer det bedste fra el- og fossilbilen, og har udviklet sig til en brugbar overgangsteknologi mod den 100 pct. batteridrevne elbil. Fordelen er primært, at man får den støjsvage, glidende og kraftfulde acceleration fra en elbil uden bekymringer om, hvor langt man kan køre, før batteriet skal lades.

Der følger generelt betydeligt mere udstyr med en plugin-hybrid end en tilsvarende fossilbil, og den højere pris fra fabrikken kompenseres derfor via lavere registreringsafgift (i 2023 betales der cirka 45. pct. registreringsafgift i forhold til en tilsvarende benzinbil) og en betydeligt lavere årlig ejerafgift på typisk 740 kr.

Fra Peugeot er erfaringen fra testarbejdet med Peugeot 508 plugin, at brændstofforbruget kan være op til seks gange lavere end for fossiludgaven af samme model. Herudover har hybriden den fordel, at den må køre i miljøzoner med emissionsrestriktioner som i indre Paris.

Plugin-hybrid er billige hestekræfter!

Plugin-hybrider har altid automatgear eller dobbeltkoblingsgearkasse med mulighed for automatiske skift, og selv de mindst kraftige modeller på markedet opleves hurtigere end de er på grund af kombinationen af de to motortyper. 

En plugin som en VW Golf e-Hybrid med 204 hk opleves som næsten lige så hurtig som en benzindrevet Golf GTI, men er 150.000 kr. billigere i indkøb og har meget lavere brændstofforbrug.

BEMÆRK For miljøet er fordelene ved plugin-hybrider lavere støjniveau i byen og ved accelerationer, og ingen lokale emissioner ved kørsel på strøm.

plug in hybrid guide tips
Det skal du vide om plugin-hybrider© Anders Richter

7. Hvad er ulemperne ved en plugin-hybrid?

"De eneste jeg vil fraråde at vælge en plugin-hybrid, er de kunder, som ikke har et ønske eller en intention om at lade batteriet op," siger Lene Mejdal Iversen, pr-koordinator Kia Danmark.

Opstilling af ladestander og daglig opladning af batteri kan opfattes som en ulempe, men det tager fem sekunder at vænne sig til at sætte kablet i, når man kommer hjem, og så tænker man ikke mere over det. Til gengæld er det færreste plugin-hybrider, der kan lades i hurtigladere med mere end 11 kW.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr.

Batteriet koster på køreegenskaberne

Selv om en plugin hybrid støjer mindre på eldrift, udsender den lige så meget rullestøj som en almindelig bil, og så er den tungere på grund af batteriet, der typisk vejer 300-350 kg. 

Køres hybriden optimalt, bør den højere vægt dog ikke betyde øget slid på bremser, fordi man kun bruger dem til kraftige opbremsninger og ellers lader 'motorbremsen' høste energien fra nedbremsninger. Erfaringer viser, at bremserne faktisk holder væsentligt længere end på fossilbiler.

BEMÆRK En synlig ulempe ved de nuværende plugin-hybrider på markedet er batteriets placering under gulvet i bagagerummet. I biler som BMW 330e og Mercedes-Benz E 300de fylder det ret meget, hvilket gør det oplagt at tage en stationcar.

Fakta om plugin-hybrider

Hvad er en plugin hybrid?

"Plug-in" betyder "sæt stikket i" og angiver, at det er en bil med stik til et eksternt kabel og et batteri, der kan lades inden afgang. Drivlinen har to typer af motorer, derfor kaldes den en hybrid. 

Rækkevidden på el er typisk 40-90 km afhængigt at batteriets størrelse, hvilket realistisk vil sige 20-65 km i normal kørsel. Mercedes-Benz C-klasse plugin kører dog op mod 100 km på el i seneste generation. 

Med de nuværende afgifter er udgiften til strøm til en elbil groft sagt 40-50 pct. af den tilsvarende udgift til brændstof til en benzinbil. Det er ikke muligt at gætte på brændstofforbruget i en plugin-hybrid, da det er 100 pct. afhængigt af dit kørselsmønster.

Hvad er en hjemmelader?

En hjemmelader er en fast monteret ladeboks med et kabel, der kan sættes i et stik i bilen. Den typiske effekt er 11 kW, men de færreste plugins lader med mere end 7 kW. En opladning af en plugin-hybrid tager typisk mellem to en halv og fire timer i en hjemmelader.

Leasing

Hos Alm. Brand Leasing læner man sig op ad erfaringer fra erhvervskunder, når man skal rådgive private kunder.

"Vi ser plugin-hybrider som et godt alternativ, fordi de kombinerer rækkevidde og miljøhensyn. For at kunne rådgive er det vigtigt, at kunden kender sit kørselsmønster, så elmotoren bruges optimalt i forhold til rækkevidde og genopladning. Hvis man for eksempel har 25-40 km på arbejde hver vej, og der er mulighed for opladning ved arbejdspladsen, så er der masser af fordele ved at vælge en plugin-hybrid bil," siger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen.

"Hvis man har et job, hvor man kører mange kilometer i sin egen bil ud til kunder, hvor der ofte ingen ladestandere er, kan besparelsen ved at vælge en plugin blive udfordret. Ligeledes hvis man kører under 10.000 km om året og er omkostningsbevidst, så er det ikke nødvendigvis en fordel med en plugin, fordi de typisk er dyrere i månedlig leasingydelse end den tilsvarende bil med almindelig benzinmotor," lyder det.

Afskrivning

Fra Danmarks største brugtbilportal Bilbasen er der gode nyheder om værditabet for dem, der køber hybrid eller plugin-hybrid i stedet for en almindelig bil.

"Der er en generelt lavere afskrivning på hybridbiler på grund af underudbud på markedet. Det vil udligne sig med tiden, men det vil ikke være normaliseret på kort sigt. Derfor kan du forvente et mærkbart lavere værditab på en hybrid, hvis du køber i dag og sælger om tre eller fire år," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen til Bil Magasinet.

På en BMW 3-serie med dieselmotor til 500.000 kr. forudser Bilbasen et værditab på 42-44 pct. over tre år/60.000 km, mens den tilsvarende plugin med benzin- og elmotor vil få et værditab på under 40 pct. Desuden vil det gå langt hurtigere med at få solgt hybriden, fordi der er købere, der står i kø og venter på den.

Skal jeg tage skridtet fuldt ud og købe en elbil?

Det er værd at overveje. Hidtidige udfordinger med kort rækkevidde og lange ladetider er industrien ved at få styr på, og en almindelig elbil som Kia e-Niro eller Tesla Model 3 kan nu køre op til 350-500 km i normal kørsel på en opladning. 

Endnu vigtigere er ladetiden, og her brillerer især Tesla og Audi med meget hurtig ladning i de nye hurtigladere. 20 minutters ladning vil typisk give 200-250 ekstra kilometer på batteriet.

"Når man har kørt 300 km, skal de fleste ud at strække benene, have en kop kaffe eller tjekke deres indbakke. Det tager typisk 15-20 minutter. Det er altså kun den tid, der er over 20 minutter, der er ekstra ventetid i forhold til, hvis du havde kørt i en benzinbil," forklarer ingeniør Martin Messer Thomsen fra Elbilforeningen.

Ulempen er, at vi er midt med længere rækkevidder, lavere priser og en tsunami af nye kinesiske elbilmærker.

Ved privatleasing af en elbil, kan du være ligeglad med bilens værditab og den eventuelle konkurrence fra kommende billigere og mere energieffektive elbiler. Til gengæld er den månedlige omkostning til bilen en hel del højere.

Bliver min nye elbil forældet? 

Nej! Der er intet, der tyder på, at de nuværende elbiler på markedet vil være forældede om tre eller fem år. Det er en myte. Brugtmarkedet aftager alle de elbiler, der kan skaffes, og det vil også være tilfældet om tre og fem år. Hvis myten om forældet teknik havde noget på sig, ville det være umulig at sælge brugte elbiler som Nissan Leaf og BMW i3, som har været på markedet siden hhv. 2010 og 2013.

Forsikring

Forsikringspræmien er den samme som for en fossilbil, og ladeboksen er dækket af den almindelige husforsikring.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...