Mercedes-Benz E 300d e aut.
Mercedes-Benz E 300d e aut. © S. Bachmann

7 ting du skal overveje, før du render ud og køber en plugin hybrid

Plugin hybriden er attraktiv på mange måder i forhold til en almindelig bil, men hvad med totaløkonomien? Vi guider dig gennem syv trin i dilemmaet mellem køb af hybrid- eller fossilbil

25. marts 2020 af Steen Bachmann

1. Sådan prøvekører du en plugin hybrid

På en kort prøvetur vil en plug-in hybrid opleves som en almindelig bil med automatgear og højere vægt, hvor forbrændingsmotoren kun starter ved fuld gas eller når der ikke er mere strøm på batteriet. Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, vil vi i stedet anbefale at tage din almindelige tur på arbejde i bilen, hvis det kan gøres inden for de tre timer, som en normal prøvekørsel tillader.

Gem strømmen, når du henter bilen hos forhandleren (det gøres via valg af køreprogram), så du simulerer, at du har din egen lader i indkørslen, der har ladet batteriet natten over. Tast forventet afgangstid ind i bilen eller via den app, der følger med biltypen: Så er batteri og klimaanlæg klar til afgang, og du slipper for at komme ud i en kold eller varm bil (du slipper også for at skrabe is og dug af ruderne).

Kør nu på arbejde, som du plejer, men med det særlige køremønster, der får det optimale ud af hybriddrivlinen. Accelerer lineært med blid speederfod, og løft speederen på vej til rundkørsler og lyskryds i stedet for at træde på bremsen. Nyd også de ekstra fartressourcer, hvis der skal foretages en overhaling. Du kan også køre på ren strøm og se, hvor langt bilen kan køre uden at forbrændingsmotoren starter. 

På jobbet vender du om, og kører hjem igen.

Derhjemme tjekker du bilens kørecomputer for at se, hvor meget brændstof, du har brugt. Skyd et billede af skærmmenuen eller brug appen, og fat så en lommeregner. Nu bør det være ligetil at udregne brændstofforbruget for plugin hybriden på en almindelig dags kørsel for netop dit behov.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr. 

BEMÆRK Der medfølger ofte frit strømforbrug til fast pris, hvis du har din egen lader, så det er kun forbruget af benzin eller diesel, du skal se på.

Mercedes-Benz E 300d e aut.
Mercedes-Benz E 300d e aut. © S. Bachmann

2. Skal jeg have min egen lader?

Ja! Ellers kan det være ligemeget. Der følger montering og opstilling af hjemmelader i købers indkørsel med langt de fleste plugin hybrider, og ellers tilbyder energiselskaber som Clever og E.ON Energy en 11 kW-lader fra 7.500 kr. inklusive montering.

"Det helt elementære spørgsmål, man skal stille sig er: Har man mulighed for at oplade bilen dagligt, og er man villig til at gøre det? Hvis ikke, så glem opladningshybriden," siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør for FDM Motor.

De gode nyheder er, at det er nemt og hurtigt at få monteret en hjemmelader. Inden du får bilen leveret, ringer en lokal elektriker og aftaler en tid for montering. Laderen får sin egen gruppe på eltavlen, og det var ikke noget problem, at denne skribents elnet i et hus fra 1840 er af tvivlsom kvalitet. 

Laderen med eksternt kabel monteres på væggen eller på en fast stolpe i indkørslen, garagen eller carporten tæt på eltavlen, men andre placeringer kan aftales med elektrikeren mod et gebyr. Man betaler selv for strømmen via den almindelige elregning, og får automatisk refunderet udgiften til forbruget på laderen af energiselskabet en gang i kvartalet. Der betales et fast beløb for fri brug af strøm på 275-400 kr. om måneden.

BEMÆRK Bor du i etageejendom eller er du afhængig af offentlige ladere, er det bøvlet at bruge en opladningshybrid. Her kan du med fordel se på en almindelig hybrid uden kabel som for eksempel Toyota Camry, Kia Niro Hybrid eller Hyundai Kona Hybrid.

3. Hvad med forbrug af strøm og brændstof?

Udgifterne til brændstof består af udgift til el og udgift til benzin. Kører du 20.000 km om året vil du typisk have en el-udgift på 3.588 kr. (12 x 299 kr. i el-abonnement) uanset hvor meget, du kører på el. Og kører du f.eks. de 6.000 km af årets kørsel på benzin med 16 km/l, giver det i alt for el og benzin en årsudgift på ca. 8.000 kr. 

Til sammenligning ville det koste 15.000 kroner at køre på benzin alene, mens du kan slippe med de 3.588 kr., hvis du planlægger din kørsel, så du altid kører på el. Det oplyser Søren W. Rasmussen fra FDM Motor.

Hertil skal man lægge besparelsen på den årlige grønne afgift, der typisk er på 680 kr. for en plugin. En kraftig dieselbil kan sagtens have en årlig afgift på over 6.000 kr., så besparelsen skal med i regnestykket.

BEMÆRK Det officielt angivne forbrug for plugin hybrider er ubrugeligt på trods af den nye WLTP-norm. Har du 20 km til job og kører defensivt, kan du køre uendeligt langt på literen – men pendler du med 140 km/t på motorvejen er en plugin bare en tung og dyr fossilbil med et tomt batteri, der fylder halvdelen af bagagerummet.

4. Passer en plugin til mit kørselsbehov?

Det er virkelig svært at svare på. Generelt egner opladningshybrider sig godt til kortere ture og blandet kørsel, men ikke til et mønster med lange ture med høj fart.

"Hvis du kører lange strækninger på over 50 km, hjælper batteriet i en opladningshybrid altså ikke uanset hvad, sælger påstår. Her er det umuligt at komme uden om en almindelig dieselbil," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

"De Euro 6.2-godkendte moderne dieselmotorer har ekstremt lav emission af skadelige stoffer, og man kører generelt 20 pct. længere på en liter dieselolie end på en liter benzin. Det man ikke kan tage forbehold for, er politisk bestemte reguleringer og afgifter af diesel og benzin. Der er ikke tradition for faste rammer i lovgivningen for bilafgifter, og ingen aner, hvad der bliver besluttet fra politisk hold de næste fire år. Nøgternt set er dieselbilen stadig det mest miljøvenlige bud til pendleren, der kører langt," lyder det.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr.

BEMÆRK Aftalen om statslig refusion af en krone pr. kilowatt-time, der lades på el- og hybridbiler via et abonnement hos f.eks. Clever, bliver forlænget et år af gangen, fordi der er politisk tradition for rod og forvirring i bilafgifterne, og fordi ingen politikere tør tage et ansvar og lave en enkel og simpel lovgivning.

Mercedes-Benz E 300d e aut.
Mercedes-Benz E 300d e aut. © Anders Richter

5. Skal man være nervøs ved teknologien?

Biler med forbrændingsmotorer har været udviklet i mere end 125 år, mens det ikke engang er 10 år siden, de første plugin hybrider kom på markedet. Et populært mærke som Peugeot kommer først med på vognen i foråret 2020 med plugin versionen af Peugeot 508.

"Plugin hybriderne er en vigtig brik for Peugeot i forhold til reduktion af CO2-udledning, og derfor har vi en ambitiøs målsætning for disse modeller. Der er blandt andet lagt en omfattende undervisningsplan for alle sælgerne, så de er bedst muligt klædt på til at rådgive kunderne," siger pr-chef Hanne Langsig Sørensen.

Kia Danmark havde i efteråret 2019 ialt 3.028 plugin hybrider kørende i Danmark. Herfra lyder det, at man aldrig hører noget negativt fra ejerne om drivlinen, og at der endnu ikke er et kendt tilfælde af en dansk ejer af en opladningshybrid fra Kia, der har valgt at gå tilbage til en fossilbil. 

Derimod er der et stigende antal henvendelser fra ejerne, der overvejer at skifte fra en plugin til en elbil.

Nej, du skal ikke udskifte batteriet

"De bilkøbere, der har forbehold for at købe en hybrid, bekymrer sig typisk om omkostningerne i forbindelse med en eventuel udskiftning af litiumbatteriet. Det vil dog aldrig være tilfældet i en Kia opladningshybrid: Skulle det blive nødvendigt, skifter man et enkelt modul i batteriet, ikke hele batteriet," siger Lene Mejdal Iversen, pr-koordinator for Kia Danmark.


Kia har skiftet et modul på én opladningshybrid i Danmark, og det skete under garantien. Den er på tre år med ubegrænset kilometertal eller syv år og maks. 150.000 km.

BEMÆRK Andre bilmærker har typisk en forlænget fabriksgaranti på batteri og drivline af elektrificerede biler for at komme kunder i møde, der er bekymrede for at købe ny teknologi. Garantien kan være op til 8 år/200.000 km.

6. Hvad er fordelene ved en plugin hybrid?

Opladningshybriden kombinerer det bedste fra el- og fossilbilen, og har udviklet sig til en brugbar overgangsteknologi mod den 100 pct. batteridrevne elbil. Fordelen er primært, at man får den støjsvage, glidende og kraftfulde acceleration fra en elbil uden bekymringer om, hvor langt man kan køre, før batteriet skal lades.

Der følger generelt betydeligt mere udstyr med en plugin hybrid end en tilsvarende fossilbil, og den højere pris fra fabrikken kompenseres der for via lavere registreringsafgift og en betydeligt lavere årlig ejerafgift.

Fra Peugeot er erfaringen fra testarbejdet med den kommende Peugeot 508 plugin, at brændstofforbruget kan være op til seks gange lavere end for fossiludgaven af samme model. Herudover har hybriden den fordel, at den må køre i miljøzoner med emissionsrestriktioner som i indre Paris.

Plugin hybrider har altid automatgear eller dobbeltkoblingsgearkasse med mulighed for automatiske skift, og selv de mindst kraftige modeller på markedet opleves hurtigere end de er på grund af kombinationen af de to motortyper. 

En plugin som en VW Golf GTE med 204 hk opleves som næsten lige så hurtig som en benzindrevet Golf GTI, men har en lavere pris og et langt lavere brændstofforbrug.

BEMÆRK For miljøet er fordelene lavere støjniveau i byen og ved accelerationer, og ingen lokale emissioner ved kørsel på strøm.

Mercedes-Benz E 300d e aut.
Mercedes-Benz E 300d e aut. © Anders Richter

7. Hvad er ulemperne?

"De eneste jeg vil fraråde at vælge en plugin hybrid, er de kunder, som ikke har et ønske eller en intention om at lade batteriet op," siger Lene Mejdal Iversen, pr-koordinator Kia Danmark.

Opstilling af ladestander og daglig opladning af batteri kan opfattes som en ulempe, men det tager to dage at vænne sig til at sætte kablet i, når man kommer hjem, og så tænker man ikke mere over det. Til gengæld kan de nuværende plugins ikke lades i de nye hurtigladere ved E20.

Få flere spændende bilartikler og tests i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Start dit abonnement i dag lige hér! Det koster fra 99 kr.

Selv om en plugin støjer mindre på eldrift, udsender den lige så meget rullestøj som en almindelig bil, og så er den tungere på grund af batteriet, der typisk vejer 300-350 kg. Køres hybriden optimalt, bør den højere vægt dog ikke betyde øget slid på bremser, fordi man kun bruger dem til kraftige opbremsninger og ellers lader 'motorbremsen' høste energien fra nedbremsninger. Erfaringer viser, at bremserne faktisk holder væsentligt længere end på fossilbiler.

BEMÆRK En synlig ulempe ved de nuværende plugin hybrider på markedet er batteriets placering under gulvet i bagagerummet. I biler som BMW 330 e og Mercedes-Benz E 300d e fylder det ret meget, hvilket gør det oplagt at tage en stationcar.

Fakta om plugin hybrider

Hvad er en plugin hybrid?

"Plug-in" betyder "sæt stikket i" og angiver, at det er en bil med stik til et eksternt kabel og et batteri, der kan lades inden afgang. Drivlinen har to typer af motorer, derfor kaldes den en hybrid. Rækkevidden på strøm på moderne plugins er typisk 40-55 km, hvilket realistisk vil sige 20-40 km i normal kørsel. Mercedes-Benz GLE plugin kører dog op mod 100 km på strøm i seneste generation. 

Med de nuværende afgifter er prisen for at køre på strøm cirka 40 pct. af prisen for benzin.

Hvad er en hjemmelader?

En hjemmelader er en fast monteret ladeboks med et kabel, der kan sættes i et stik i bilen. Den typiske effekt er 11 kW, men de færreste plugins lader med mere end 3,7 kW. En opladning af en plugin hybrid tager typisk mellem to en halv og fire timer i en hjemmelader.

Leasing

Hos Alm. Brand Leasing læner man sig op ad erfaringer fra erhvervskunder, når man skal rådgive private kunder.

"Vi ser plugin hybrider som et godt alternativ, fordi de kombinerer rækkevidde og miljøhensyn. For at kunne rådgive er det vigtigt, at kunden kender sit kørselsmønster, så elmotoren bruges optimalt i forhold til rækkevidde og genopladning. Hvis man for eksempel har 25-40 km på arbejde hver vej, og der er mulighed for opladning ved arbejdspladsen, så er der masser af fordele ved at vælge en plugin hybrid bil," siger adm. direktør Thomas Lindgren Mortensen.

"Hvis man har et job, hvor man kører mange kilometer i sin egen bil ud til kunder, hvor der ofte ingen ladestandere er, kan besparelsen ved at vælge en plugin blive udfordret. Ligeledes hvis man kører under 10.000 km om året og er omkostningsbevidst, så er det ikke nødvendigvis en fordel med en plugin, fordi de typisk er dyrere i månedlig ydelse end den tilsvarende bil med almindelig benzinmotor," lyder det.

Afskrivning

Fra Danmarks største brugtbilportal Bilbasen er der gode nyheder om værditabet for dem, der køber hybrid eller plugin hybrid i stedet for en almindelig bil.

"Der er en generelt lavere afskrivning på hybridbiler på grund af underudbud på markedet. Det vil udligne sig med tiden, men det vil ikke være normaliseret på kort sigt. Derfor kan du forvente et mærkbart lavere værditab på en hybrid, hvis du køber i dag og sælger om tre eller fire år," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen til Bil Magasinet.

På en BMW 3-serie med dieselmotor til 500.000 kr. forudser Bilbasen et værditab på 42-44 pct. over tre år/60.000 km, mens den tilsvarende plugin med benzin- og elmotor vil få et værditab på under 40 pct. Desuden vil det gå langt hurtigere med at få solgt hybriden, fordi der er købere, der står i kø og venter på den.

Skal jeg tage skridtet fuldt ud og købe en elbil?

Det er værd at overveje. Hidtidige udfordinger med kort rækkevidde og lange ladetider er industrien ved at få styr på, og en almindelig elbil som Kia e-Niro eller Tesla Model 3 kan nu køre op til 350-500 km i normal kørsel på en opladning. 

Endnu vigtigere er ladetiden, og her brillerer især Tesla og Audi med meget hurtig ladning i de nye hurtigladere. 20 minutters ladning vil typisk give 200-250 ekstra kilometer på batteriet.

"Når man har kørt 300 km, skal de fleste ud at strække benene, have en kop kaffe eller tjekke deres indbakke. Det tager typisk 15-20 minutter. Det er altså kun den tid, der er over 20 minutter, der er ekstra ventetid i forhold til, hvis du havde kørt i en benzinbil," forklarer ingeniør Martin Messer Thomsen fra Elbilforeningen.

Ulempen er, at vi står over for en revolution anført af Volkswagen-gruppens nye elbiler med priser fra cirka 280.000 kr. og en rækkevidde på over 500 km. De begynder at komme til Danmark fra sommeren 2020, og vil forandre bilmarkedet. 

Det vil derfor aktuelt være værd at overveje privatleasing af en elbil, hvor du kan være ligeglad med bilens værditab og den eventuelle konkurrence fra kommende billigere og mere energieffektive elbiler.

Forsikring

Forsikringspræmien er den samme som for en fossilbil, og ladeboksen er dækket af den almindelige husforsikring.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...