Det var langt fra nogen tilfældighed, at der blev spyttet en potent herregårdsvogn ud af Volvo’s fabrikshal i 1995. Faktisk var det hele en snedig marketingsmanøvre, der endte med at gå over al forventning.
Det startede i midten af 80’erne, da Volvo-mærket solgte læssevis af kantede biler fyldt til randen med sikkerhedsudstyr. På racerbanen kørte en hårdt pumpet Volvo 240 Turbo, med mere end 350 hk og vejede lige omkring 1.100 kg. Da konkurrenterne så bilen, grinte de og gav den tilnavnet ”Stockholm-taxaen”. Selv om den ikke var så hurtig i svingene, lammetævede den de andre på de lige stræk. Derudover gik den sjældent i stykker.
Netop derfor var det en 240 Turbo, der vandt den europæiske Touring Car-serie i 1985. Konceptet om hurtige og velkørende stationcars havde Volvo heldigvis ikke glemt. 10 år senere kommer denne 240-hestes super-Volvo på markedet.
Fik hjælp af Porsche
Først kom en Volvo 850 T-5, der ydede 225 hk, men det var ikke nok. Derfor gik Volvo igang med den limiterede 850 T-5R. Til at peppe motoren op fik de hjælp fra ingen ringere end Porsche i Stuttgart. Volvo 850 T5-R er med en officiel 0-100 km/t på 7 sekunder ikke nogen raket, men det er i virkeligheden heller ikke her, at den sande fornøjelse skal findes.
Motoren er dét, det hele handler om. Lyden fra den 5-cylindrede turbomotor er helt i særklasse. Den har samme rumlen som en forrige generation af Ford Focus RS, bare lidt mindre brutal og en smule mere blød.
Produceret i et begrænset antal
Turbo-piftet, når man slipper speederen, afslutter lydsporet på utrolig smuk vis. Der er i alt blevet produceret 6.964 Volvo 850 T-5R. Den kunne både fås som sedan og stationcar og blev kun leveret i tre forskellige farver: Creme Yellow, Olive Green metallic, og Stone Black.