Ugen sluttede med en udflugt til München, med chancen for at prøve Fords nye 1,0-liters Ecoboost-motor. Den har jeg glædet mig til at prøve længe, fordi det er første gang, at nogen forsøger at putte en 3-cylindret motor i en nok så magtfuld mellemklasse premium bil.
Selv om den lille motor kun slår tre prutter, så får den kunstig rygvind fra en lille effektiv turbo, og så bliver det til 125 hk, også takket være moderne teknonlogi som direkte indsprøjtning. Men holder det?
Det korte svar er "Ja". Den trecylindrede motor har sig helt egen lyd og gangkultur, som vi kender den fra Toyota, og senest fra Peugeot, og lyden, der bedst beskrives som "en halv V6", er også karakteristisk hos Ford.

Som alle 3-cylindrede motorer, er også Fords udfordret på gangkultur og rystelser. Når du ser ned i motorrummet, ryster motoren synligt, men det er isoleret fra kabinen, hvor lyddæmpningen også er tilstrækkelig til, at du knap hører den specielle 3-cylindrede lyd.
Faktisk skal du over 4.000 omdrejinger, før den hører den ved almindelige fart, og det er der ingen grund til at komme. Den kraftigt turbo-boostede motor har nemlig samme diesel-agtige effekt-udvikling som Fiats lille 2-cylindrede turbomotor.

Det betyder, at der er godt træk fra bunden, og selv i 6. gear mærker du et pænt optræk, når du accellererer fra 2.300 o/min, hvilket svarer til ca. 90 km/t. Til gengæld er der ikke meget at hente på den anden side af 5.000 o/min., hvilket giver et naturligt incitament til at køre motoren som en dieselmotor.