© mmm.dk

Test: Sorte Slyngel

Ford markerer afslutningen på Focus RS med en version, der ville være en oplagt privatbil for Darth Vader. Vi tager Focus RS500 ud i natten

24. august 2010 af Anders Richter

Nedstirret af rockere

En Focus RS er aldrig diskret. Det var den ikke, første gang jeg fik nøglerne til et grønt eksemplar og endte med at blive jagtet gennem Nørrebro af suspekte typer, og det er den nye RS500 heller ikke.

Jeg står på en ellers uskyldig tankstation på Fyn og bliver nedstirret af 45 HA-rockere samt 10 AK81’ere på hver side af bilen, alle på vej til Jønkes fødselsdag. Ikke den ­bedste dag at teste den mest grusomme Focus nogensinde, for den her bil taler virkelig til folk, som elsker store spoilere, matte lakeringer og masser af lir.

Frontkofangeren er nærmest overdimensioneret til bilen, hækvingen ligner noget, der er hevet ned fra hylden i T. Hansen, og sideskørterne får den til at se ud, som om den er strandet på bugen.

Nu begynder rygmærkerne at bevæge sig med hastige skridt og et savlende zombieudtryk i ansigterne hen mod bilen. Jeg glemmer det røde tanksymbol og krudter i stedet op under turboen. Ladetryksnålen rejser sig, forhjulene finder overraskende greb i den tørre asfalt, og med et knald fra udstødningen serverer jeg næste udveksling gennem den lille gearstang.

Se den første trailer for RS500, hvor den får tæsk på en belgisk landevej midt om natten

Let begrænset effekt i 1. og 2. gear
Accelerationen i første og andet gear føles ikke meget anderledes end i den normale, selv om der i RS500 er skåret 0,3 ­sekunder af 0-100-tiden. For at kræfterne ikke skal tage magten fra dig, er effekten begrænset i de to første gear, men i tredje er der greb nok til, at turboen får frie tøjler, og her kan du begynde at mærke forskellen på en normal RS og en RS500. Accelerationen og ikke mindst bundtrækket er hårdere.

Det mest imponerende er næsten, ­hvordan du kan smide den i sjette ved 110 km/t, lægge tyngde i højrefoden og derefter se speedometeret trække sig selv op i et tempo, hvor en normal GTI-bil ville kræve en voldsom nedgearing. Og det kan en RS500, fordi der er skruet på knapperne i maskinrummet.

Grundkonstruktionen af den 5-cylindrede Volvo-motor er den samme, men der er blevet fiflet lidt med detaljerne: Intercooleren er større, luftfilterkassen er vokset, benzinpumpen er opgraderet, forrøret på udstødningen er tykkere, og sidst men ikke mindst er motorstyringen blevet omprogrammeret. Alt det betyder, at motoren nu yder 15 pct. mere, ­hvilket får effekten til at lande på 350 hk.

Udenpå ser den markant anderledes ud, hvilket den egentlig ikke er, for det meste skyldes den matsorte farve. På båndet bliver de alle givet en Panther Black metallicfarve, og når bilerne er samlet færdig, ryger de direkte til 3M’s fabrik i Frankfurt. Yep, det er dem, der laver post-it’s. Her starter den møjsommelige proces med at pålægge en tynd, mat plastfolie. Udover dét har Ford brugt penge på ét af de steder, hvor den normale virkelig ser tarvelig ud, nemlig bremsecaliprene.

Normalt står de uden nogen form for lakering, og efter bare få tusinde kilometer ser de grimme, kedelige og ikke særligt sportsvognsagtige ud. Men på RS500 har de fået en fræk, Ferrari-rød lakering sammen med et par smagfulde emblemer. Og apropos emblemer: Eftersom der kun bliver lavet 500 styk, får de alle sammen en lille platte på midterkonsollen, der viser, hvilket nummer i ­rækken den er.

Stemplet som Brian-bil

Selv om 350 heste og forhjulstræk ikke lyder lovende for en bil bygget til sving, så fungerer det rigtig godt.

© mmm.dk

Med et gement stykke skovvej i sigte gør jeg klar til at straffe RS500’eren for at finde ud af, om de ekstra 45 heste har fået bægeret til at flyde over. Vi ved i forvejen, at den normale ikke har problemer med at finde greb i asfalten på grund af sine smarte Revo-knuckle-hjulophæng og ­Quaife-differentialet.

Brems op, gør klar, lad omdrejningerne hvile på 3.000. Jeg slipper koblingen, sætter af sted, og det går virkelig stærkt. Den nu kraftigere lyd får oplevelsen til at blive endnu mere intens, og det er, som om den aldrig løber tør for kræfter. Styretøjet er præcist og kræver kun små vrik med hænderne for at passere de skarpe kurver. Der er ingen røg, ingen hjulspin, og den viser igen med tydelighed, at forhjulstræk godt kan bruges til så mange ­kræfter. Eneste forskel er, at når vejen ­begynder at blive med ujævn, skal der nu holdes ekstra godt fast i rattet, hvor den føles mere ilter og vild. Men selv om den danser som en fuld ballerina over hullerne, er det ikke nok til at ­ødelægge oplevelsen.

Det er uden tvivl en af de sjoveste GTI’er, du kan få i dag.

Problemet er bare, at folk allerede har stemplet dig som en Brian, så snart du stiger ud, og er du i den alder, hvor du er på vej til at finde en mage, så tro ikke, at det her er våbnet. De løber skrigende væk, altså medmindre du befinder dig til Danmarks Hurtigste Bil, hvor de uden videre smider tøjet og kaster sig op på kølerhjelmen.

Bilen er fantastisk, men har dog sine problemer. For det første koster den cirka 150.000 kr. mere end en normal Focus RS, og så mange ændringer er der altså heller ikke til at retfærdiggøre en sådan pris. Men prisen kan ­faktisk også være ligegyldig, for når du læser det her, er RS500 allerede udsolgt.

Er tårerne allerede begyndt at trille over, at den ikke kan blive din, så find lommetørklædet frem, for vi har løsningen - og endda en noget billigere én af slagsen.

Recaro-sæderne støtter perfekt, selv om læderet er for glat til at holde dig fast. Interiøret er et mærkeligt sammensurium af halvhård plast og det fineste kohud. Rattet er tommetykt, og du får en perfekt føling med vejen igennem det

© mmm.dk

Køb en almindelig RS og få den tunet
Det britiske firma Mountune har nemlig arbejdet tæt sammen med Fords RS-team, mens de har udviklet den nye RS500. Og på typisk britisk manér synes firmaet ikke, at alle de eksisterende RS-ejere skal snydes for denne effektforøgelse, og derfor tilbyder de et kit ved navn MP350.

Se Bil Magasinets test af den originale Ford Focus RS fra 2008

Du har nok allerede gættet det: Intercooleren bliver skiftet, ligesom luftfilterkassen og forrøret, og motorstyringen får ny software. Eller sagt på en anden måde: Du får alle de samme dele og ikke mindst de samme kræfter, men til en brøkdel af prisen.

Selve kittet koster i England omkring 20.000 kroner, og dertil skal de bruge fire arbejdstimer på at montere det. Og så er det TÜV-godkendt, ligesom Ford også selv siger også god for det. Så glem den matsorte folio, de røde lædersæder, spar pengene og få tunet en normal RS op til 350 hk - det giver meget mere mening.

Den normale Focus RS ser ond ud, men RS500 er i sin matsorte lakering direkte ­brutal at se på

© mmm.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...