Ford Ranger Raptor

Test: Ford Ranger Raptor er en pickup, som elsker flyvehop

Bumpene på arbejdslivets vej bliver til underholdende flyvehop, når du sætter dig bag rattet af den barske ørkenkriger Ford Ranger Raptor.

21. februar 2020 af Søren Juul

Støddæmperne griber kontrolleret 2,6 ton truck, da den flyvende Ford for 10. gang sætter klovene i gruset. Vi er i Steen Bachmanns baghave for at teste en galoperende arbejdshest på steroider, der får vores gamle favorit VW Amarok til at ligne en livstræt krikke. 

Ford har sendt den ordinære Ranger til makeover hos sportsdivisionen Ford Performance – og resultatet er herrevognen Ranger Raptor. Bestig trinbrættet, og træd op i en kabine med eljusterbare sportsssæder, et instrumentbræt med blå syninger og et rat, der minder lidt om dét i en Focus ST. 

Med skærmforøgere og grove ballondæk ligner den noget, der kan køre Baja 1000 ørkenræs på den californiske halvø. Den ville sikkert gennemføre, for den har også fået forstærket chassisrammen, 30 pct. større fjedervandring, den stive bagaksel er byttet ud med uafhængig affjedring, og hjulophæng og støddæmperne er fra specialisten Fox. 

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor er en grov karl

I dag på Vestsjælland får vi aldrig brug for at aktivere reduktionsgearkassen, der som firehjulstrækket tilkobles elektronisk på en drejeknap ved gearstangen. En tung gummistøvle på speederen er rigeligt til at vriste Raptor fri af de dybeste mudderhuller, vi kan finde. Det sørger et solidt monstermoment på 500 Nm fra dieselmotoren, som distribueres gennem en smidig 10-trins automatgearkasse fra Ford Mustang, for.

I stedet tager jeg den ud på asfalten, hvor Raptor kører mere civiliseret end forventet. Styretøjet har en tiltalende tyngde og giver trods den høje dækprofil en rimelig god fornemmelse af, hvad forhjulene foretager sig. På motorvejen duver Raptor mageligt afsted med ro i kabinen, når fartpiloten er sat til 130 km/t. 

Vil du gerne læse flere tests af de nyeste biler, så husk at købe et abonnement. Lige nu får du 3 blade for kun 99 kr. Så hvad venter du på?

Den er næsten ligeså personbilsagtig at køre som føromtalte VW Amarok, men VW’en har stadig en stor fordel: Sin smidige 3,0 liters V6 dieselmotor med op til 272 hk, der får den 2,0 liters dieselkværn i Raptor til føles som en grov karl, der gør tjeneste i en landbrugsmaskine. Den er tilmed tørstig: Vi kørte 7,6 km/l i gennemsnit.

Ford Ranger Raptor

På udebane med Ford's stærkeste pickup

Tilbage på redaktionen i Hovedstaden er testbilen et uoverskueligt skrummel, der kræver flittig brug af p-sensorer og bakkamera for at kunne passe ind i en smal, offentlig p-bås. 

Den føles på udebane. Men med en Raptor-nøgle i hånden får jeg lyst til at købe en cowboyhat, sætte countrymusik på anlægget og stikke af til friheden på landet. Herude må sneen så gerne falde tungt, så dieselforskrækkede københavnere i fastkørte elbiler må rekvirere bugseringshjælp af Ford’s stærkeste pickup.

Denne test stammer fra Bil Magasinets trykte magasin. Vil du gerne læse de nyeste biltest lavet af Danmarks mest biltossede redaktion, så køb et abonnement. Lige nu får du 3 blade for kun 99 kr. Så hvad venter du på?

Ford Ranger Raptor

Specifikationer

  • Ford Ranger 2,0 EcoBlue Raptor Double Cap aut. van

  • Pris 499.470 kr. inkl. moms

  • Motor R4, 1.996 cm3, 16V, biturbodiesel

  • Ydelse 213 hk ved 3.750 o/min, 500 Nm ved 1.750 o/min

  • Topfart 180 km/t

  • 0-100 km/t 10,0 sek.

  • EU-miks 9,3 km/l

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...