Tjeneste for tjeneste
VW skal bygge Fords nye Transit Connect. Det har vi vidst siden sidste år, hvor Caddy blev lanceret. Den skal endda også bygges på VW's fabrik i Polen. Men hvis man tager, må man også give, og Ford skal tilbagebetale med den produktion, de låner: Ford skal nemlig bygge varebils-varianten af VW's kommende T7, kaldet Transporter. VW står selv for personbils-varianten af T7, den såkaldte Caravelle.
Vores partner, Automedia, har spottet en tidligt testbænk for Ford Transit, som nu også skal være varebils-versionen af Volkswagens T7. Testbilerne ser endnu ud til at være baseret på den gamle version af Transit Custom, men bærer nogle klare ændringer, blandt andet ved lygter, forkofanger og kølerhjelm.

Den sorte bil med stålfælge på billedet er en testbænk til den kommende Tourneo Custom.
© AutomediaStor aftale mellem mærkerne
Ford og VW har indgået en større aftale vedrørende produktionen af varebiler i de kommende år. Udover at VW har investeret i Fords researchafdeling for selvkørende biler, Argo AI, vil mærkerne også indgå i en plan, der giver Ford adgang til VW's elbilplatform, MEB.
Aftalen går helt konkret ud på, at Ford skal levere en middelstørrelse pickup-truck og en 1-tons varebil, som skal sælges som både Ford og VW. Pickup-truck'en er ikke undervejs endnu, men den omtalte 1-tons varebil er de modificerede Transit/Tourneo Custom, vi ser bag på autotransporten på billederne.
Som tilbagebetaling skal VW producere én lille varebil, som skal sælges som både Ford og VW - Altså Caddy. VW skal også levere deres MEB-platform, som Ford skal bruge til en batteridrevet, elektrisk personbil. Under aftalen skal der bygges samlet 8 mio. varebiler og 600.000 af Fords elektriske personbiler.

Bilen med de hvide og sorte paneler er varebilsversionen: Den, som også skal blive til T7.
© AutomediaKommende EV-offensiv fra Ford?
Ford har gang i mange projekter, der skal give mærket en elbil. I konteksten af denne artikel, er det naturligvis VW's platform, der er det mest nærliggende bud. Men Ford har også investeret i Rivian, hvilket har givet adgang til endnu en elbilplatform.
Ford har på nuværende tidspunkt én elbil til salg, og det er Ford Mustang Mach-E, der havde relativ høj efterspørgsel, på trods af leveringsproblemer. Måske har denne udvikling givet mærket blod på tanden for flere elbiler? Mange lande over hele verden sætter i øjeblikket mål for elektrisk omstilling. Hvis Ford vil være parat til at møde kravet om ikke at sælge fossilbiler inden 2030, så skal udviklingen også til at tage fart.
Vi gætter stadigvæk
Den store Ford Transit (den, som hverken er Custom eller Connect,) nævnes ikke i aftalen. Vi forventer altså ikke, at samarbejdet mellem VW og Ford udvides til også at gælde den store varebilsklasse. Vi kender desuden heller ingen tekniske detaljer omkring Fords nye generation af Transit endnu.