Den Wimbledon-hvide lak, som er pyntet med to blå striber, siger det hele. Farvekombinationen fortæller dig nemlig, at dette ikke er nogen normal Ford Mustang. Det er en Shelby GT350, der blev produceret i midten af 60’erne af racerkøreren, entreprenøren og bilbyggeren Carroll Shelby.
Skulle kunne følge med konkurrenterne
Ford havde netop sendt sin Mustang på markedet, men hvor konkurrenterne fra GM og Chrysler-koncernen var kendt for sine sportslige egenskaber, var succesbilen fra Ford mere kendt for sit pæne design. Men det ville fabrikken gøre noget ved. Derfor hyrede de Carroll Shelby til at gøre bilen klar til racerløb, og det kom der en helt unik skabning ud af.

Shelby og hans folk forfinede Mustangen
For at kunne følge med konkurrenterne på racerbanerne, var de nemlig tvunget til at forbedre Mustang’en på en række punkter. Shelby modtog to helt strippede biler fra Ford’s samlefabrik i San Jose. De ankom uden motorhjelm, bagsæde, vinduer, radio, varmeapparat, dørpaneler og støjdæmpning. Herefter blev motoren afmonteret og skilt ad i atomer.
Topstykkerne blev sendt til specialister ude i byen, som kunne porte dem. Imens afbalancerede Shelby’s mekanikere de roterende dele i motoren, så den kunne tage flere omdrejninger. Til sidst satte de en skrap knastaksel i, og så var racerbilen, som fik navnet Shelby GT350 R, endelig klar.

Ekstremt sjælden
Ialt blev der produceret 36 eksemplarer af racerversionen ved siden af en gadeversion, som blev produceret i 362 eksemplarer. Det kommer selvsagt sjældent til salg. Bilen på billederne blev solgt tilbage i 2016 for 984.500 dollars.
Bilen, du ser på disse billeder, blev i sin tid kørt af den amerikanske racerkører Charlie Kemp, og han havde om nogen held til at sende den lynhurtige GT350 R i front. Ud af de 54 løb, han deltog i, vandt han de 34 af dem. På Daytona-banen opnåede han endda en hastighed på 296 km/t, hvilket er det hurtigste en GT350 R nogensinde har kørt.
