Præsentation: Stor Ka+ med et par små minusser

Ny Ford Ka+ er lige så rummelig som en Fiesta, men den er ikke nær så interessant. Her kan du læse Mikkel Thomsagers bedømmelse af den forvoksede mikrobil.

2. november 2016 af Mikkel Thomsager

Hvor?

Jyllands-Ringen, Silkeborg

Hvad er nyt?

Med navnet Ka+ antyder Ford, at den skal afløse den nuværende Ka. Reelt er den nye Ka betydeligt større, og modsat forgængerne (første generation fra 1996 og anden fra 2008), der kun kunne fås med 3 døre, kan den nye Ford Ka+ kun fås med 5 døre.

Ka+ er en helt ny bil, som teknisk set bygger på de samme dele, som den kommende Ford Fiesta, der lanceres næste år. Men Ka+ er udviklet i og til Sydamerika, og den Ka+ vi får i Danmark, er produceret i Indien.

Dens udtryk er da også mere discount-agtigt, og selv om Ka+ er en helt ny model, fås den ikke med det avancerede sikkerhedsudstyr, som er ved at vinde indpas i minibilklassen.

Ford Ka+
© A. Hansen

Hvem er konkurrenterne?

Mens de to foregående Ka-modeller var mikrobiler, der konkurrerede med Fiat Panda (seneste Ford Ka blev bygget på samme teknik og fabrik som Fiat Panda), så er den nye Ka+ vokset til minibilstørrelse.

Ka+ har faktisk mere plads omkring bagsædet end Ford Fiesta, mens bagagerummet på 270 liter er 25 liter mindre end Fiesta. 

Ka+ er således fuldgyldigt medlem af minibilklassen, hvor konkurrenterne ud over Ford's egen Fiesta er Renault Clio, Opel Corsa, Skoda Fabia, Peugeot 208, Citroën C3 og måske ikke mindst klassens nye space-master Suzuki Baleno. 

Ford Ka+
© Ford

Hvordan kører den?

Den nye Ka+ fås med én 4-cylindret motor på 1,2 liter med enten 70 hk (fra 118.400 kr.) eller 85 hk. (fra 130.210 kr.). Billigste model går fra 0-100 km/t på 16,0 sekunder, så det er ingen racer, og Ka+ er yderligere handicappet af, at den kun fås med 5 gear.

Men i øvrigt kører den fint. Styreegenskaberne er så præcise, som du forventer det af en Ford, retningsstabiliteten ved motorvejsfart er også fin, og så er støjniveauet lavt for klassen.

Billigste model med udstyrs-betegnelsen "Essential" har ikke aircondition som standard (8.200 kr.). 

Med den store motor følger "Ultimate"-udstyr. Det betyder aircondition, radio og Ford SYNC med bluetooth og ratbetjening.

Ford Ka+
© Ford

VI SYNES...

Ka+ kører som en Ford, men kabinen føles ikke, som du vil forvente dig af en Ford. Den virker discount-agtig med masser af sort plastik, som nok er holdbart men ikke lækkert. Det samme gælder sæder, standard- og ekstraudstyr. 

Bortset fra den ekstra plads omkring bagsædet, ligner den ikke en værdig konkurrent til Fords egen Fiesta, der i øjeblikket begynder ved 129.990 kr. for en 5-dørs med den nye 3-cylindrede motor på 80 hk.

Næste år kommer en ny Fiesta, som formentlig startede lidt højere, for derved at lave plads i programmet til Ka+.

Se video-testen af Ford Ka+ herunder.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...