GT500 har nu 540 hestekræfter.
GT500 har nu 540 hestekræfter.© bilmagasinet.dk

Ny super-Mustang

Ford følger op på Mustang-facelift med ny GT500

5. januar 2009 af Carsten Nymann
#gt

At Ford benytter januars Detroit-udstilling til at præsentere en ny GT500-version af Mustang er måske ikke nogen stor overraskelse.

Og at bilen ligner en almindelig GT, der har spist for mange vitaminpiller, er vel også helt som forventet.

Men der er intet rutinepræget over præstationen.

Ford's nye 2010 Shelby Mustang GT500 får alle mennesker med sund interesse for biler til at vride halsen af led.

Ud over at bæstet har fået sin kompressor-ladede V8'er justeret op til hele 540 hk og dermed yder det samme som den "gamle" specialversion GT500 KR (King of the Road) har bilen fået en helt unik front.

Mens den almindelige Mustang har en "fritstående" lodret kølergrill, der stikker helt op under motorhjelmens kant, er grillen på GT500 lænet drastisk fremover og hele frontpartiet er rammet ind en selvstændig karrosseri-del.

Sammen med den nye hjelm med stor pukkel og de nye lavtmonterede forlygter giver den operation bilen en ekstrem aggressiv udstråling.

Aggressiv udstråling.
Aggressiv udstråling.© bilmagasinet.dk


Mens Ford har brugt den fint afstemte Mustang Bullitt som udgangspunkt for den faceliftede GT, er det den ekstreme GT500KR, der har lagt chassis til videreudviklingen af GT500.

Det betyder at undervognen er strammet op ligesom styretøjet er gjort mere direkte, men derudover er GT500 også blevet en tand mere fornuftig.

Takket være bl.a. en højere udveksling mellem 5. og 6. trin i Tremec-gearkassen går Mustangen nemlig længere på literen trods sin kraftforøgelse.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...