En helt ny front præger Mustang.
En helt ny front præger Mustang.© bilmagasinet.dk

Ny Mustang afsløret

Ford har endelig frigivet billeder af den nye Mustang.

18. november 2008 af Bilmagasinet

Konkurrencen i det muskelbil-segment, som Ford i 2005 genoplivede med sin retro-look Mustang, er for alvor skærpet med lanceringen af Dodge Challenger og Chevrolet Camaro.

Men Ford har ikke tænkt sig at læne sig tilbage og lade konkurrenterne suge den nektar, som "den blå oval" har fået fremelsket blandt bilentusiaster med hang til bulder og brag.

Derfor lancerer Ford på L.A. Auto Show i Los Angeles en fuldstændig gennemarbejdet ny Mustang, som nok ligner den forrige, men som er en helt ny bil.

Et nyt ydre med ny grill og stærkt forbedret aerodynamik samt en helt ny kabine med bedre materialer er de vigtigste nyheder.

Frontet har grundlæggende samme design som før, men forlygterne er en smule mindre, og blinklysende er nu integreret i frontgrillen.

Motorhjelmen har fået en stor bule i midten, mens kanterne er gjort blødere for at skabe en mere jævn overgang til front og forskærme - hvilket forbedrer aerodynamikken.

I detaljeafdelingen er den gammeldags radioantenne forsvundet fra forkofangeren og sprinklerdyserne er nu gemt væk under hjelmens kant oppe ved forruden.

Nye diffusere i sort plast findes nu helt under forkofangeren, som sammen med de øvrige tiltage reducerer vindmodstanden med syv procent på V8-modellerne og fire procent på basis-V6'eren.

Samtidig er downforcen øget med hele 23 procent.

Ændringerne i bilens karrosseri spores også henad siden, hvor overgangene mellem kofangere, lister, hjulkasser og skærmkanter er blevet glattet ud.

Hockeystav-formen og luftindtagene i siderne er også ændret og vindueslinjen er gjort lavere.

Bagtil er den største ændring, at bilens hjørner nu stræber fremad i stedet for, at hele bagpanelet er én lodretstående flade - igen er målet en bedre aerodynamik og et mere sammenhængende design.

Et af Mustangens største kritikpunkter er der også blevet kigget på i den nye model; nemlig kabinen, som er blevet fundamentalt ændret.

Vigtigste nyhed er et helt andet materialevalg, så al plasten nu angivelig er blød, tyk og lækker at røre ved, mens den "metalgrå" plast nu angiveligt er udskiftet med aluminium-paneler a la den Mustang Bullitt, som Bil Magasinet netop har testet.

Det ser ikke ud til, at Camaro og Challenger får det let i skolegården.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...