Ny hårdkogt Ford Ranger Raptor kommer til Danmark

Ford har valgt at lancerer en heftig Raptor-version af sin Ford Ranger. Den har i hvert fald overarme og udseendet med sig

22. august 2018 af Mathias Brandt

Ford har valgt at introducere den nye Ford Ranger Raptor på det danske marked. Bilen er udviklet af Ford Performance, og kommer på markedet med en biturbo-version af Fords 2.0-liters EcoBlue diesel-motor med 213 hk og 500 Nm moment. Gearkassen bliver en helt ny 10-trins automatiske gearkasse, der desuden også ligger i den velkendte Ford F-150 Raptor.

Robust men raffineret Ranger Raptor

Når man skal ud i naturen, er det vigtigt, at man er klædt rigtigt på. Dét er den nye Ranger Raptor, gået fået et forstærket chassis, som skal kunne modstå ethvert terræn.

En Baja-rally-inspireret affjedring på Ranger Raptor er specielt udviklet til at takle alt terræn med høje hastigheder samtidig med, at både kontrollen bevares bag rattet. FOX støddæmpere med Position Sensitive Damping optimerer affjedringen, når du tager Ranger Raptor til offroad – og optimerer ligeledes affjedringen når du kører under mere moderate forhold på veje.

All-Terrain-dæk fra BF Goodrich er blevet specielt udviklet til den nye Ranger Raptor. Med 838 mm i diameter, 285 mm i bredden og et design med stærke dæksider og et slidbanemønster til enhver situation, kan du tage ethvert terræn med selvtillid.

Udover Rangerens normale beskyttelsespaneler under motoren, er den nye Ranger Raptor også udstyret med en 2,3 millimeter tyk plade af højstyrkestål, der skal forhindre bilen i at blive skadet under kørsel i hårdt terræn.

Ford Ranger Raptor er tunet til terræn

Med den nye Ranger Raptors Terrain Management System kan du vælge mellem seks forskellige køreindstillinger, der kan takle enhver situation:

  • Normal mode – fokus på komfort, brændstofforbrug og køreegenskaber

  • Sport mode – giver en mere livlig kørsel på vej

  • Grass/Gravel/Snow mode – giver en mere sikker kørsel på glatte og ujævne overflader

  • Mud/Sand mode – giver optimal trækkraft og moment i dybe og ujævne overflade som mudder og sand

  • Rock mode – designet til lavhastigheds-områder med sten, hvor kontrol over bilen er vigtig

  • Baja mode – designet til højhastigheds-ydelse off-road, ligesom det kørerne i det kendte Baja Desert Rally bruger

Alle køreindstillingerne er designet med henblik på at få fuldt udbytte i ethvert terræn.

Specielle detaljer på Ranger Raptor

Bilen er lakeret i Ford Performance-blå med detaljer i Dyno-grå, for at giver Ford Ranger Raptor et mere aggressivt udseende. Dertil er kommet en grill, inspireret den endnu vildere Ford F-150 Raptor.

Forskærmene er fremstillet af kompositmateriale som er mere holdbart, når der skal køres terrænkørsel. Derudover giver det mulighed for længere vandring i affjedringen og plads til at udstyre bilen med større dæk.

Interiøret er fremstillet i slidstærke materialer, og nye forstærkede sæder er designet til at give ekstra støtte og komfort ved høje hastigheder på ethvert terræn. I hele kabinen er der udstrakt brug af blå syninger og læderdetaljer. Skiftepalerne på rattet er fremstillet i magnesium.

Mens du venter på, at den helt nye Ford Ranger Raptor lander hos de danske Ford-forhandlere i sommeren 2019, kan du prøve kræfter med den, når det helt nye racerspil, Forza Horizon 4, lander på hylderne i oktober.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.