Ford Mustang Bullitt
2019 Ford Mustang Bullitt© Stuart Price

Ny Ford Mustang Bullitt hylder kultfilm og køreglæde

For 50 år siden jagtede Steve McQueen lejemordere på det hvide lærred i sin Ford Mustang GT Fastback. Vi kører første tur i specialmodellen, der hylder den originale filmbil med flere hestekræfter og lirede detaljer.

17. oktober 2018 af Søren Juul
Ford Mustang Bullitt Nice lufthavn

  

© Stuart Price

Hvor er vi? 

Steve McQueen gav den gas i San Franciscos gader i 1968. I dag er vi taget til Nice lufthavn, hvor en flåde af den nye Mustang Bullit med europæiske specifikationer står linet op. 

Ford Mustang Bullit forfra

Den nye Mustang Bullit er visuelt tro mod originalen  og har derfor intet Mustang-logo på snuden. Warner Brothers fjernede dem på filmbilen - formodentlig af rettighedsårsager.

Hvad er nyt på en Ford Mustang Bullitt?

Udgangspunktet er den velkendte Ford Mustang GT med den herlige 5,0 liters V8 sugemotor med 450 hk og manuelt gear. Men både ingeniører og designere har været i sving for gøre modellen værdig nok til at blive kædet sammen med Steve McQueen, der var en fandens karl. 

Testbilen er malet som originalen "dark highland green" og i hjulkasserne sidder røde Brembo-bremser bag sorte 19" "Torq Thrust" alufælge. Går du en runde om bilen bemærker du det særlige "Bullitt" logo på bagsmækken - og en kromindrammet matsort kølergrill uden den sædvanlige mustang-hest. 

I kabinen har Bullitt fået et nyt rat og en hvid billardkugle som gearknop til den manuelle, seks-trins gearkasse. McQueen kørte med manuelt gear og det gør du også, for Mustang Bullit fås ikke med automatgear.

Ford Mustang Bullitt interiør

Over handskerummet fortæller et lille skilt hvilket produktionsnummer bilen har. Produktionen er begrænset, men Ford vil ikke ud med hvor mange biler de planlægger at lave. 

Er der flere heste i en Ford Mustang Bullitt? 

Åbn motorhjelmen og du vil straks bemærke det store, blotlagte luftfilter, som den 5-liters "Coyote" V8'er trækker vejret igennem. Ingeniørerne har nemlig installeret et nyt indsugningsmanifold og et større spjældhus fra Mustang Shelby GT350. Det giver en dybere og mere intens motorlyd - og ti ekstra heste i stalden. 


I USA yder Mustang Bullitt 480 hk, men i Europa kræver de seneste emissionkrav et partikelfilter, som dæmper effekten til 460 hk.  Men det er ikke fordi at en almindelig Mustang GT ligefrem mangler kræfter.  

Ford Mustang Bullitt V8 motor

Det nye luftfilter gør det lettere for V8'eren at trække vejret. 

© Stuart Price

Hvem er konkurrenterne og hvad skal Bullitt koste?

Bullitt har markedet for sig selv. Vi kan i hvert fald ikke komme i tanke om andre nye coupéer med V8 sugemotor, baghjulstræk og manuelt gear. Det skulle da lige være en almindelig Ford Mustang GT med 450 hk til 698.055 kr. 


Ford Mustang Bulllit kan bestilles nu og koster 794.375 kr. 

Ford Mustang Bullit brænder
© Bil Magasinet

Hvordan kører den så?

Mustang Bullitt er en stor, primitiv og fuldstændig fantastisk, når du kommer lige fra Danmark og har fået tudet ørerne fulde af politikere, der vil korsfæste benzinbilen og kun køre på strøm. 


V8'eren brøler forførende, som aldrig før, med de nye indsugningssystem og med tilføjelsen af en ny funktion i gearkassen, der automatisk giver mellemgas ved nedgearinger, rejser hårene sig på armen, når du gearer nedad og hører V8'eren hidse sig op ude foran.


Havde jeg testet bilen på Autobahn, ville jeg kunne rapportere om topfarten, der er hævet fra 250 i Mustang GT til 263 km/t i Bullitt, men testruten bugter sig op på den berømte Napoleonsrute i bjergene omkring Nice, hvor topfarten er irrelevant.

Hvordan Bullitt præcis opfører sig på en bjergvej må du vente med at få at vide i et kommende nummer af Bil Magasinet.  

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...