Ford Kuga

Ny Ford Kuga satser hårdt på hybridvarianter

Den nye Ford Kuga går all-in på hybridteknologi, og lancerer intet mindre end 3 forskellige hybridvarianter. Få hele overblikket her

5. april 2019 af Mathias Brandt

Den mest elektrificerede Ford til dato

Den nye Kuga fås i alle hybridvarianter, der har forbedret brændstoføkonomien markant. De tre hybridvarianter af Ford Kuga bliver en plug-in-Hybrid (PHEV), mildhybriden Kuga EcoBlue Hybrid (mHEV) samt den almindelige hybrid Kuga Hybrid (HEV). Til folk der ikke gider have deres nye Kuga elektrificeret, kan den fås med Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor, 1,5-liters EcoBlue-dieselmotor og 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor. Standard kommer en 6-trins manuel gearkasse, og som ekstraudstyr fås en 8-trins automatgear.

Kuga Plug-in-hybrid:

Vælger du den nye Ford Kuga som opladningshybrid får du en bil, der har en elektrisk motor, der er koblet sammen med Fords 2,5-liters 4-cylindrede EcoBoost-benzinmotor, der giver en samlet systemydelse på 225 hk. Den nye Kuga PHEV bliver Fords første plug-in-hybrid i Europa, og den kan køre over 50 km på ren strøm målt efter den nye WLTP-målemetode.

Batteriet lades op under kørsel, blandt andet via regenerativ indsamling af bremseenergi. En fuld opladning med almindeligt 230-volts stik forventes at tage fire timer.

Den nye Ford Kuga PHEV har forskellige køreindstillinger: EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge, der gør det muligt at tilpasse brugen af bilens batteri for den mest optimerede og CO2-venlige kørsel.

Kuga EcoBlue Hybrid:

Det er også muligt at få den nye Ford Kuga med et mildhybrid-system. Det vil sige, at et 48-volts batteri der opsamler energi fra nedbremsninger. Via en startgenerator leverer systemet ekstra drejningsmoment til motoren under normal kørsel og acceleration, mens det også understøtter bilens elektriske funktioner såsom aircondition. Motoren er Fords 2-liters EcoBlue-dieselmotor, der yder 150 hk.

Kuga Hybrid:

For at afslutte den omfattende elektrificering af Ford Kuga, fås den også som en konventionel hybrid. Som vi allerede kender det fra Ford Mondeo. Benzinmotoren er 2,5-liters EcoBoost, som er koblet sammen med en elmotor og et lithium-ion-batteri. Kuga Hybrid kommer med både forhjulstræk firehjulstræk.

Kuga med benzin og dieselmotor

Den nye Ford Kuga fås selvfølgelig også med Fords 2,0-liters EcoBlue-dieselmotor og 1,5-liters EcoBoost-benzinmotor. Dieselvarianten yder 190 hk, mens benzinvarianten yder op til 150 hk. 

Ford Kuga

Nye assistentsystemer

For første gang tilbyder Kuga forskellige Drive Mode-køreindstillinger, der gør det muligt at justere speederrespons, styring og motorkraft for optimal ydelse under alle køreforhold. Ud over køreindstillingerne Normal, Sport og Eco er der Slippery-indstillingen, der egner sig til kørsel i glat føre, som sne og i sand.

Designet af kunderne

Ford Kuga er den første SUV der er bygget på Fords nye C2-platform, ligesom den nye Ford Focus. Det har hjulpet på vægten der er reduceret med op til 90 kg og karrossen er 10 pct. stivere karosseri til fordel for køredynamik.

Ny Kuga er større end den gamle

Den nye Ford Kuga er 44 mm bredere 89 mm længere end den nuværende model. Akselafstanden er øget med 20 mm, der indvendigt giver en 43 mm bredere skulderhøjde og 57 mm bredere hoftehøjde i forsæderne.

Selvom den nye Kuga er 20 mm lavere end den nuværende model, er bilens indvendige højde øget med henholdsvis 13 og 35 mm på for- og bagsædet.

Den bagerste sæderække kan skubbes frem og tilbage, der giver mulighed for 67 liters ekstra bagagerumsplads.

Hvornår kommer Ford Kuga til Danmark

Det elektrificerede udvalg af Ford Kuga forventes løbende lanceret i Danmark fra 2020.

Ford Kuga

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.