Ford Mustang Mach-E foran Bournonviles Saloon
© Søren Juul

Ford Mustang Mach-E | elbil fra Ford

Vi har prøvekørt den elektriske Ford Mustang. Læs, hvordan den er at leve med og få et overblik over de danske priser.

27. oktober 2021 af Søren Juul og Mikkel Thomsager

Ford Mustang Mach-e

Hesten på snuden leder tankerne hen på den ikoniske sportsvogn Mustang, der har kørt som coupé eller convertible med brølende fossilmotor i mere end 55 år. Emblemet sidder her på Ford’s første helhjertede elbil, der er en elektrisk SUV med coupé-linjer og efternavnet Mach-E.

Den fås med to forskellige batteripakker, bag- eller firehjulstræk, en officiel rækkevidde på mellem 400 til 610 km, afhængig af variant.

Mach-E ser overraskende sporty ud fra de fleste vinkler, takket være et snedigt udtænkt skørtesæt og et sortlakeret tag, der dygtigt camouflerer bilens drægtige former, men der er ikke meget Mustang over Mach-E.

I stedet er det en vellykket og familievenlig elbil med et 100 liters “frunk” ude foran, en rummelig kabine med plads til fem høje personer og et brugbart bagagerum bagude på 402 liter.

Adaptiv fartpilot som standard

Ford Mustang Mach-E kommer med trådløs mobiloplader og 2-zones klimaanlæg som standardudstyr. Standard er også en 10,2" digitalinstrumentering, og en 15,5" touchskærm, monteret Tesla-agtigt lodret, midt i instrumentbordet. Skærmen er kompatibel med både Android Auto og Apple CarPlay.

Af kørselshjælp kan nævnes både bakkamera, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot til stilstand. LED-lygterne har også automatisk op- og nedblændning.

Ekstraudstyrspakker

Der er to ekstraudstyrspakker til Ford Mustang Mach-e: Teknologipakke, og Teknologipakke+. Teknologipakken tilføjer elektrisk bagklap, 10 B&O-højtalere, skiltegenkendelse og parkeringsassistent med tilhørende 360-graders kamera. 

Skal du have Teknologipakke+, skal du til at overveje varianterne: RWD får nye SENSICO-sæder i perforeret vinyl, 8-vejs justerbare forsæder og elsidespejle. Det er udstyr, der er standard på AWD-varianten, men som du skal tilkøbe til RWD-varianten.

Ford Mustang Mach-E elbil suv

Ved at gøre det øverste af taget sort, ligner Mach-E en hvid og sporty coupé i profil. 

© Søren Juul

Første tur: Ford Mustang Mach-E er en forfriskende elbil forklædt som sportsvogn

Ford har udstyret Mach-E med en ret fast undervogn med passive støddæmpere, der holder den over to ton tunge SUV i stramme tøjler, når den møder et sving. Dem æder Mach-E sikkert, men det er uden den sædvanlige begejstring, som plejer at følge med en hurtig og væver Ford.

Den hårde affjedring koster lidt på komforten. I byen kæmper undervognen lidt med at absorbere alle ujævnheder, men det ændrer ikke på et overordnet positivt indtryk af Mach-E's brugbarhed.

Den testede Mach-E er kvik og rammer 100 km/t på 5,1 sekunder, men kører som en velnæret SUV uden meget føling i styretøjet. Helt kedeligt er det ikke: Der sker noget, når du træder på speederen og bagenden kan, trods firehjulstræk, godt slå lidt med halen, når du giver gas ud ad et sving. 

Baglygterne med lodrette striber er en klassisk Mustang-detalje, men fra denne vinkel ligner Mach-E mere en høj elbil end en sportsvogn. 

© Søren Juul

Kabinen i Ford Mustang Mach-e

Testbilen er forsynet med et fedt B&O Play-anlæg med 10 højttalere, der er en del af en teknologipakke til små 25.000 kr. inklusiv elektrisk bagklap, parkeringsassistent og 360 graders kameraovervågning. Nogle af højttalere sidder elegant integreret som en "soundbar" i overdelen af instrumentpanelet.

Du sidder i magelige stole, der støtter behageligt, men det syntetiske læder føles lidt Biva-agtigt i kvaliteten. Instrumentpanelet er et miks af klassiske dyder og Tesla-agtig indretning: Bag et tykt sportsrat har Ford installeret et lille display med et tydeligt speedometer og navigationsinstrukser, ligesom lygter og viskere betjenes med klassiske stilke på ratstammen.

Infotainmentsystemet betjenes ovre på en stor, lodret tablet-agtig skærm på instrumentpanelet ligesom i en Tesla Model 3 – dog tilsat en analog knap til at justere volumen, så konservative fossilbilselskere kan skrue op for musikken uden at tage øjnene fra vejen.

Tager den lang tid at lade op og holder rækkevidden?

Ja, men kun hvis du lader den op med et “mormorkabel” fra en 220 Volt kontakt – så tager det 71 timer! Udstyret med 99 kWh-batteriet kan du lade Mach-E op derhjemme med en 11 kW wallbox fra Clever på ni timer. Du kan også lade fra 10 til 80% på 38 minutter i en Ionity hurtiglader med op til 150 kW. Vælger du Mach-E med det lille 75 kWh batteri, kan den dog kun lynlades med 110 kW.

Testbilen meldte før afgang om en formodet rækkevidde på 440 km ved entusiastisk kørsel og det holdt faktisk pænt stik. Ved en målrettet indsats er vi ikke i tvivl om at Mach-E kan køre længere. 

Ford Mustang Mach-E elbil suv
© Søren Juul

Test: Den er elektriske Mustang er fed - men alt for dyr

Ford Mustang Mach-E fik masser af begejstring med i batterierne, da Søren Juul og Mathias Brandt havde den kække amerikaner med i stortesten af elbiler i Bil Magasinet juni (#2106). Polestar 2 vandt testen med 4,5 stjerner, men Mustang Mach-E indtog andenpladsen med samme stjernevurdering.

Mens vi venter på flere varianter, fik Mach-E fra stortesten endnu en tur på redaktionen. Det får os ikke til at skifte mening, for som det også nævnes i stortesten, koster fin dynamik på ­komforten. Mach-E virker hård i undervognen, og det kan ikke umiddelbart spores til 19” hjulene.

Eneste forskel på testbilen i denne ombæring er, at den nu står på sommerdæk, hvilket kunne skubbe til oplevelsen af god dynamik kontra behagelig affjedring. Men forskellen er tæt på umærkelig i hvert fald på komforten, hvilket i øvrigt ikke er overraskende: Ford-modeller er ofte gode til at køre med store hjul.

Konkurrencen er skarp

På et område er Ford’s el-Mustang dog kommet under pres siden vores test: Udvalget af elbiler stiger voldsomt. Hver måned er der ikke bare nye ­elbiler, men helt nye bilmærker, som skærper konkurrencen. Siden stortesten har Audi spillet hårdt ud med en Audi Q4 fra 349.990 kr.

Volvo følger snart efter med en variant af Polestar 2 til samme startpris, og VW ID.4, som i mange henseender er direkte sammenlignelig med Mach-E, starter ved 299.995 kr. Så bliver det en udfordring for Ford’s nok så fine elbil, at startprisen hedder 399.900 kr., omend den er veludstyret fra de billigste varianter og versioner.

Det er måske forklaringen på, at der i første halvår af 2021 er sat ­plader på bare 46 eksemplarer af Mach-E. Til sammenligning er der sat danske medaljer på 39 styk af den “rigtige” Ford Mustang med benzin­motor.

​​Vi synes

En flot og indbydende køre-maskine i bedste Ford-stil – bortset fra prisen.

Ford Mustang Mach-e AWD Extended Range

  • Pris: 479.900 kr.
  • Pris (testbil): 490.140 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 351 hk og 580 Nm
  • Topfart: 180 km/t
  • 0-100 km/t: 5,1 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 540 km
  • Mål: 471/188/162 cm L/B/H
  • Vægt: 2.270 kg
  • Last: 420 kg
  • Påhæng: 750 kg
  • Bagagerum: 402-1.420 liter (+100 liter foran)
Ford Mustang Mach-E elbil suv coupe

Det overskuelige farvedisplay bag rattet minder om VW's løsning i ID.3. 

© Søren Juul

Danske priser på Ford Mustang Mach-E

Mustang Mach-E RWD (en elmotor, baghjulstræk)

  • SR: 76 kWh batteri, 440 km rækkevidde, 269 hk  399.990 kr.
  • UR: 99 kWh batteri, 610 km rækkevidde, 294 hk  439.990 kr.

Mustang Mach-E AWD (to elmotorer, firehjulstræk)

  • SR: 76 kWh batteri, 400 km rækkevidde, 269 hk 439.990 kr.
  • UR: 99 kWh batteri, 540 km rækkevidde, 351 hk 484.980 kr.

Mustang Mach-E GT (firehjulstræk)

  • UR: 99 kWh batteri, 500 km rækkevidde, 487 hk 632.390 kr.
Ford Mustang Mach-E elbil suv

Velindrettet førerplads med et tykt sportsrat. Farten vises på et overskueligt speedometer bag rattet, mens infotainmentsystemet huserer på den store skærm i midten. 

© Søren Juul
Ford Mustang Mach-E elbil suv coupe

Mustang med et "frunk" i stedet for en stor fed V8-motor under kølerhjelmen. Det ekstra bagagerum kan i øvrigt spules med en haveslange, hvis du har gjort det beskidt - der er afløb i bunden. 

© Søren Juul

Med 402 liter bagagerum har Mach-E plads som en typisk Golf-klasse bil. Bagsæderne kan nedfældes, så kabinen bliver til et lastrum med plant gulv. 

© Søren Juul


© Søren Juul

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...