Ford Mustang Mach-E foran Bournonviles Saloon
© Søren Juul

Første tur: Ford Mustang Mach-E er en forfriskende elbil forklædt som sportsvogn

Den elektriske Ford Mustang er klar til at indtage de danske veje med en startpris på 399.900 kr. Læs vores førstehåndsindtryk efter de første kilometre bag rattet af topvarianten med 351 hk.

25. marts 2021 af Søren Juul

Hvor er vi?

Vi har hentet en perlemorshvid Mustang Mach-E AWD hos Ford i Taastrup og taget den ud på et sjællandsk roadtrip for at lære den bedre at kende. 

Ford Mustang Mach-E elbil suv
© Søren Juul

Hvad er det for en bil?

Hesten på snuden leder tankerne hen på den ikoniske sportsvogn Mustang, der har kørt som coupé eller convertible med brølende fossilmotor i mere end 55 år. Emblemet sidder her på Ford’s første helhjertede elbil, der er en elektrisk SUV med coupé-linjer og efternavnet Mach-E.
Ford Mustang Mach-E elbil suv

Ved at gøre det øverste af taget sort, ligner Mach-E en hvid og sporty coupé i profil. 

© Søren Juul

Den fås med to forskellige batteripakker, bag- eller firehjulstræk, en officiel rækkevidde på mellem 400 til 610 km, afhængig af variant. Her har vi fat i den foreløbige topmodel med 351 hk, firehjulstræk og den store 99 kWh batteri, som giver den en officiel rækkevidde på 540 km.

Baglygterne med lodrette striber er en klassisk Mustang-detalje, men fra denne vinkel ligner Mach-E mere en høj elbil end en sportsvogn. 

© Søren Juul

Mach-E ser overraskende sporty ud fra de fleste vinkler, takket være et snedigt udtænkt skørtesæt og et sortlakeret tag, der dygtigt camouflerer bilens drægtige former, men der er ikke meget Mustang over Mach-E.

I stedet er det en vellykket og familievenlig elbil med et 100 liters “frunk” ude foran, en rummelig kabine med plads til fem høje personer og et brugbart bagagerum bagude på 402 liter. 

Ford Mustang Mach-E elbil suv

Velindrettet førerplads med et tykt sportsrat. Farten vises på et overskueligt speedometer bag rattet, mens infotainmentsystemet huserer på den store skærm i midten. 

© Søren Juul

Testbilen er forsynet med et fedt B&O Play-anlæg med 10 højttalere, der er en del af en teknologipakke til små 25.000 kr. inklusiv elektrisk bagklap, parkeringsassistent og 360 graders kameraovervågning. Nogle af højttalere sidder elegant integreret som en "soundbar" i overdelen af instrumentpanelet.

Du sidder i magelige stole, der støtter behageligt, men det syntetiske læder føles lidt Biva-agtigt i kvaliteten. Instrumentpanelet er et miks af klassiske dyder og Tesla-agtig indretning: Bag et tykt sportsrat har Ford installeret et lille display med et tydeligt speedometer og navigationsinstrukser, ligesom lygter og viskere betjenes med klassiske stilke på ratstammen.

Infotainmentsystemet betjenes ovre på en stor, lodret tablet-agtig skærm på instrumentpanelet ligesom i en Tesla  Model 3 – dog tilsat en analog knap til at justere volumen, så konservative fossilbilselskere kan skrue op for musikken uden at tage øjnene fra vejen.

Ford Mustang Mach-E elbil suv coupe

Det overskuelige farvedisplay bag rattet minder om VW's løsning i ID.3. 

© Søren Juul

Hvordan kører den?

Ford har udstyret Mach-E med en ret fast undervogn med passive støddæmpere, der holder den over to ton tunge SUV i stramme tøjler, når den møder et sving. Dem æder Mach-E sikkert, men det er uden den sædvanlige begejstring, som plejer at følge med en hurtig og væver Ford.

Den testede Mach-E er kvik og rammer 100 km/t på 5,1 sekunder, men kører som en velnæret SUV uden meget føling i styretøjet. Helt kedeligt er det ikke: Der sker noget, når du træder på speederen og bagenden kan, trods firehjulstræk, godt slå lidt med halen, når du giver gas ud ad et sving. 

Den hårde affjedring koster lidt på komforten. I byen kæmper undervognen lidt med at absorbere alle ujævnheder, men det ændrer ikke på et overordnet positivt indtryk af Mach-E's brugbarhed. 

Ford Mustang Mach-E elbil suv coupe

Mustang med et "frunk" i stedet for en stor fed V8-motor under kølerhjelmen. Det ekstra bagagerum kan i øvrigt spules med en haveslange, hvis du har gjort det beskidt - der er afløb i bunden. 

© Søren Juul

Tager den lang tid at lade op og holder rækkevidden?

Ja, men kun hvis du lader den op med et “mormorkabel” fra en 220 Volt kontakt – så tager det 71 timer! Udstyret med 99 kWh-batteriet kan du lade Mach-E op derhjemme med en 11 kW wallbox fra Clever på ni timer. Du kan også lade fra 10 til 80% på 38 minutter i en Ionity hurtiglader med op til 150 kW. Vælger du Mach-E med det lille 75 kWh batteri, kan den dog kun lynlades med 110 kW.

Testbilen meldte før afgang om en formodet rækkevidde på 440 km ved entusiastisk kørsel og det holdt faktisk pænt stik. Ved en målrettet indsats, er vi ikke i tvivl om at Mach-E kan køre længere. 

Med 402 liter bagagerum har Mach-E plads som en typisk Golf-klasse bil. Bagsæderne kan nedfældes, så kabinen bliver til et lastrum med plant gulv. 

© Søren Juul

Mach-E kan opdateres trådløst uden at den skal på værksted. 

© Søren Juul

Er der andet jeg bør vide før jeg bestiller én?

I næste nummer af Bil Magasinet nørder vi køreegenskaberne, Mach-E’s køreprogrammer og bilens udstyr – ligesom vi kommer med en endelig dom over den nye elektriske pony car fra Ford.

Husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet lige hér! 

Vi kan dog godt afsløre nu, at der kommer en vildere GT-variant med 487 hk og 860 Nm sidst i 2021, hvis du overveje at købe én, men gerne vil have maksimal sportsvognsfornemmelse for pengene.

I næste nummer tager vi den nye Mustang Mach-E under kærlig behandling. Testen starter i passende omgivelser hos Bournonvilles Wild West i Dalby på Sydsjælland. 

© Søren Juul

Priser Ford Mustang Mach-E

Mustang Mach-E RWD (en elmotor, baghjulstræk)
75 kWh batteri, 440 km rækkevidde, 269 hk  399.990 kr.
99 kWh batteri, 610 km rækkevidde, 294 hk  439.990 kr.

Mustang Mach-E AWD (to elmotorer, firehjulstræk)
75 kWh batteri, 400 km rækkevidde, 269 hk 439.990 kr.
99 kWh batteri, 540 km rækkevidde, 351 hk 479.990 kr.

Adaptiv fartpilot som standard

Ford Mustang Mach-E kommer med trådløs mobiloplader og 2-zones klimaanlæg som standardudstyr. Standard er også en 10,2" digitalinstrumentering, og en 15,5" touchskærm, monteret Tesla-agtigt lodret, midt i instrumentbordet. Skærmen er kompatibel med både Android Auto og Apple CarPlay.

Af kørselshjælp kan nævnes både bakkamera, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot til stilstand. LED-lygterne har også automatisk op- og nedblændning.

Ekstraudstyrspakker

Der er to ekstraudstyrspakker til Ford Mustang Mach-e: Teknologipakke, og Teknologipakke+. Teknologipakken tilføjer elektrisk bagklap, 10 B&O-højtalere, skiltegenkendelse og parkeringsassistent med tilhørende 360-graders kamera. 

Skal du have Teknologipakke+, skal du til at overveje varianterne: RWD får nye SENSICO-sæder i perforeret vinyl, 8-vejs justerbare forsæder og elsidespejle. Det er udstyr, der er standard på AWD-varianten, men som du skal tilkøbe til RWD-varianten.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...