Ford Mustang fødselsdag design
Ford Advanced Product Studios

Selvom det ikke ligner, så er dette et bud på, hvordan Mustang kunne have set ud.

© Ford

Mustang kunne have heddet Cougar!

Ford har fejret Mustang's fødselsdag, og har udgivet billeder fra de allerførste designstadier af modellen

17. april 2021 af Frederik Hauschildt

Ford Mustang i et alternativt univers

Dengang Ford først begyndte udviklingen af det, der skulle blive Mustang, var der kun ét centralt mål: At lave en kompakt bil, der kunne give mærket fodfæste i et yngre markedssegment, hvor Chevrolet i 1960 var landet med Corvair Monza. Der var hovedsageligt to projekter om buddet:

Det ene blev kaldt 'Special Falcon', og havde bund i at bygge en kompakt, sportslig version af Ford Falcon. Det andet bud hed 'XT-Bird', og var også en kompakt version af Fords Thunderbird. Fælles for begge projekter var, at de med to døre og både seks- og ottecylindrede motoriseringer skulle være mindre og lettere end de gængse amerikanerbiler.

En intern mail fra maj, 1962 viser, at Ford har valgt at foretrække Special Falcon fremfor XT-Bird. Ford var simpelthen nervøse for, at XT-Bird ville have for meget til fælles med Thunderbird, og at folks forestilling af Thunderbird ville svækkes af, at XT-Bird skulle sælges med sekscylindrede. 

Hvis bare de havde vidst, hvad der siden skete med Mustang...

Ford Mustang fødselsdag design
Lincoln Mercurys

bud på en ny Ford havde tilnavnet R8. Den åbne grill med runde lygter minder om Ford Falcon.

© Ford

Ford Cougar?!

I 1960'erne havde Ford tre forskellige designstudier. I 1962 blev afholdt en intern konkurrence for at skabe en række designs fra hvert studie, der kunne bruges til Special Falcon. 

Advanced Product Studios stillede med fem forskellige bud på, hvordan Special Falcon kunne se ud. Lincoln Mercury, der var ejet af Ford på dette tidspunkt, stillede med endnu to. Fords eget designstudie stillede med bare én model i ler, som ses nedenfor.

På Fords eget koncept, som havde tilnavnet M7, var meget genkendeligt. Grillen var mere lukket set i forhold til den daværende Ford Falcon, og ting som indsugningen, hofterne og designet i grillen kan genkendes fra den Mustang, der havde debut den 17. april 1964 ved World's Fair i New York. 

Dem med skarpt øje vil måske lægge mærke til logoet på grillen: M7-konceptet var tiltænkt navnet Cougar, men efter en brugerundersøgelse blev navnet Mustang valgt.

Ford Mustang fødselsdag design
Lermodellen af Special Falcon M7

havde kantede lygter og en Puma i grillen, men lignede meget den bil, der debuterede i 1964.

© Ford

Skålsæder som standard?

Den 12. august 1962 blev alle otte modeller fremvist, og den 10. september var der udvalgt et konkret design, der skulle repræsentere projektet, der på daværende tidspunkt også havde kodebetegnelsen T-5. 

Som en lille sidenotits, bevarede Mustang faktisk navnet T-5, da bilen debuterede i Tyskland. Her var navnet 'Mustang' ejet af Krupp, der havde produceret en lastbil under navnet.

I løbet af de følgende måneder, der forløb mellem september 1962 og debut'en i 1964, forløb en masse små ændringer, som fremgår af interne rapporter fra Ford. 

Blandt andet står der, at Ford havde planlagt og godkendt et sæt skålforsæder, i stil med dem fra Lotus Elite, men den afdeling, der var ansvarlig for at presse jern, kunne ikke producere en model i tide. Derfor kom sædet aldrig med i den originale debut. 

Også de firkantede forlygter lader til at være blevet udskiftet med de runde vi kender, fordi der var problemer med pasformen på holderen.

Vi anbefaler varmt, at nørder brygger en kop kaffe, og læser igennem det 113 sider-lange PDF-dokument, der beskriver udviklingen fra koncept til produktion.

Ford Mustang fødselsdag design
Lermodellen af Special Falcon M7

havde to forskellige overflader i profilen. Højre side endte ubrugt, mens venstre side formede sig til den, vi kender i dag.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...