Ford Mustang Drift
Ford Mustang GT

Bil Magasinet på kørekursus: Familien Ford viser sig fra sin bedste side

Et kørekursus beviser, at entusiasten stadig bør se i retning af Ford, hvis der skal købes legesyg bil. Vi tager en Mustang GT og fem andre Ford'er på banen

29. maj 2019 af Victor David Kraft


'Best in Class' er navnet på Ford's kørekursus, der giver mulighed for at prøve kræfter med 6 skarpe medlemmer fra Ford-familien.  De fremmødte var:

- Ford S-MAX ST-Line, 2,0 TDCi, 240 hk, A8, farve: Moondust Silver
- Ford Focus ST-Line, stc. 1,5 EcoBoost, 150 hk, A8, farve: Desert Island Blue
- Ford Focus Active Business, 5-dørs, 1,5 EcoBoost, 182 hk, farve: Metropolis White
- Ford Mustang Fastback, 5,0 V8, 450 hk, A10, farve: Orange Fury
- Ford Fiesta ST, 5-dørs, 1,5 EcoBoost, 200 hk, M6, farve: Performance Blue
- Ford Mondeo Hybrid Titanium, stc., 2,0 HEV, 187 hk, CVT, farve: White Platinum 

Kurset blev afholdt ved Kørelærernes Køretekniske Anlæg ved Sorø, og vi var inviteret af Ford.

ST-line tager kegler

Første disciplin er slalomkørsel mellem kegler, der er placeret på banens langside. Flere af Ford-modellerne er mødt op i deres stiveste puds - ST-line - og da forårssolen har sikret en tør og veloplagt kørebane, finder jeg det naturligt at byde Årets Bil 2019 op til dans. Modellen er en Ford Focus ST-Line 1,5 EcoBoost Stationcar med 8-trins automatgear og 150 hk. Måske viser den et par fejltrin, Steen Bachmann har overset i sin begejstring

Under ingen omstændigheder! Ford Focus har efter min mening interiør-æstetikken imod sig, men da jeg angriber første kegle højre om, bliver min anke reduceret til en ligegyldighed. Styringen er præcis, og selv under intens manøvrering formår bilen at finde sit udgangspunkt igen, hvorefter den er klar på nye svingærinder. Efter få runder finder jeg den perfekte kombination af ratudsving, rytmik og hastighed, og bilen tager kegler i disciplinen slalomkørsel - på den rigtige måde! 

MPV med 240 hk   

Jeg har på forhånd dømt Ford S-MAX ude, da jeg sætter mig ind i den. For hvad berettiger tilstedeværelsen af en stor MPV i dette selskab? Den barmhjertige evergreen 'det er det indre, der tæller' giver selvfølgelig mening, når man tænker på, at bilen kan rumme kæreste og 5 børn. Men jeg er jo på bane, så jeg kræver køredynamik! 

Jeg er blevet klogere. Testbilen var en Ford S-MAX ST-Line 2,0 TDCi med 240 hk, der var udstyret med 18" alufælge og sportsundervogn. Jeg havde forventet, at S-MAX ville være som en flodhest på en isflage, men bilen klarer slalomkørsel på overbevisende maner. På langsiden udviser bilen suveræn stabilitet ved motorvejshastigheder, og jeg får lyst til at køre på autobahn og overhale ringe, nyrer og stjerner.    

Ford S-MAX

S-MAX' køredynamik giver den legitimitet

Fiesta taler til din teenager

Uanset hvor på banen jeg befinder mig, er der hele tiden en spilopmager, der tiltrækker sig opmærksomhed. Ford har hevet en 5-dørs Fiesta ST med, og med 200 hk og manuelt gear varsler den involverende antrit. I Fiesta ST har styretøjet den rette tyngde, og der opstår på rekordtid synergi mellem kører og bil, når vejene svinger, og du ikke skal hæfte for dækslid. 

Ved speederslip spiller den 3-cylindrede motor pruttende Brian-symfonier, og tilhørerne bliver mindet om, at vi alle har været teenagere en gang. Gad vide hvordan Focus ST bliver, tænker jeg. 

Hybrid-Mondeo på udebane

Hvis Fiesta ST taler til din indre teenager, så er Mondeo 2,0 HEV den stedfar, der beder dig om at gå tidligt i seng. En del af forklaringen skal findes i CVT-gearet, der formår at tage charmen fra de fleste af bilens 187 hk. Hybridvarianten af Mondeo forløser sig aldrig helt på banen, men peger derimod i retning af motorvejsstrækninger og tilbagelænet attitude. 

Ford Focus Active giver mening

Et mere spændende bekendtskab er den højbenede Active-variant af Ford Focus med 182 hk. Bilen udviser appetit på sving, så nu er der også en køreglad Focus til dem, der vil sidde i de moderigtige luftlag. Mon ikke modellen kan bide sig fast blandt danskerne?

Ford Focus Active

Ford Focus Active virker som et spændende bekendtskab

Bullit er den, du vil ha'

Dagens soundtrack bliver ikke kun leveret af Fiesta ST. To bassister med rødder i bilhistorien er også til stede ved dagens arrangement: Ford Mustang 5.0 V8 GT og Ford Mustang Bullit. 

Begge biler imponerer ved deres råstyrke, der adskiller dem væsentlig fra de andre biler i feltet. En del af kørekurset foregår på glat føre med det det elektroniske hjælpeprogram ESC slået fra, og her er der rig mulighed for at slå ud med amerikanernes bagender. Faktisk er det slet ikke svært - det svære er at bevare en kontrolleret udskridning!

Med Bullit-varianten af Mustang har Ford efter min mening ramt plet. Det bidske udtryk klæder bilen, og i en køredynamisk kontekst er det 6-trins manuelle gear et plus. Gearskiftene er dine egne, og giver en helt anden indlevelse i den historie, Mustang fortæller med sin tilstedeværelse. Jeg blev aldrig helt venner med automatgearet i GT-udgaven. 

Et stk. Bullit, tak. Eller måske En Fiesta ST og en S-MAX ST-Line? 

Ford Mustang Bullit

Bullit er den, du vil ha'. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.