Din internetbrowser er desværre uddateret. Denne side understøtter beklageligvis ikke forældede browserversioner.
Sådan opdaterer du din browserDen dobbelte verdensmester i WRC, finske Marcus Grönholm trak sig fra VM-rally i 2007, men kører stadig ved særlige lejligheder for at holde sig skarp. Da Ford spurgte, om han ville medvirke i den amerikanske lancering af rallyudgaven af Ford Fiesta ved at køre en temmelig modificeret bil op af den legendariske grusvej til toppen af bjerget Pikes Peak i Colorado, kunne han ikke sige nej.
Målet er at komme under den magiske 10-minutters grænse.
Læs også: Test af Ford Fiesta
Pressekonference før løbet
Her ankommer Marcus et par dage før løbet. Læg mærke til den overskudsagtige håndtering af bilen i betragtning af, hvor lidt plads, der er på p-pladsen.
Amatøroptagelse af skadet bil
Under den allerførste gennemkørsel kolliderede Marcus med en klippe. Det gik dog kun ud over karrosseriet, og kunne repareres hurtigt.
<a href="
">
Træning lige efter solopgang
Bjerget ligger i en naturpark og er kun tilgængeligt for løbet i tre dage om året. Derfor begynder træningen kl. 5 om morgenen. I de første gennemkørsler klagede Marcus over turbo-lag, altså at det tager for lang tid at bygge ladetrykket op i langsomme sving. Øverst på bjerget ses det i videoen, at Fiestaen har problemer med motorstyringen på grund af den ringe mængde ilt over trægrænsen ved 4.000 meter. Det blev der rettet op på til det endelige forsøg.
Interview på toppen før løbet
Ugen har budt på motorproblemer for Marcus og en dramatisk ulykke med den anden Fiesta, der køres af den firedobbelte svenske rallymester, Andreas Eriksson. Marcus tror, at det er muligt at slå rekorden.
2009-løbet
Marcus og hans codriver kommer på 2.-pladsen og slår ikke rekorden. De kører i tiden 11:28.96.
Vinder bliver den regerende 59-årige rekordindehaver og Pikes Peak-specialist Tajima med 10:15.57. Han kører Suzuki SX4 med 4-cylindret 2,7-liters motor med biturbo og 857 hk.
Den britiske metser i rallycross, Mark Rennison, kører 12:11.56 i en Ford RS200 med 1.150 hk. Med Garrett-turbo og højoktan brændstof er ydelsen 950 hk, men såkaldt Nitrous Oxide Gas giver 200 hk mere.
Opret gratis profil, og læs videre, når du er logget ind.
Det er nemt, hurtigt og gratis at oprette en profil. Dealen er, du siger ja til at modtage vores nyhedsbrev, og så bliver vi ved med at lave Danmarks bedste bilstof.
... og tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev her. Så får du masser af nyheder, nytests, brugttests, konkurrencer og lækre gallerier direkte på mail. Når du tilmelder dig, får du også det eksklusive særtillæg '9 Spændende Bilsamlinger' til download.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Bil Magasinets nyhedsbrev med spændende artikler og markedsføring om Bil Magasinet via e-mail. Du kan til enhver tid afmelde dig igen via afmeld linket. Læs mere