Focus RS500
© bilmagasinet.dk

Hold til højre: Her er Focus RS500

Matsort, strammet og tunet udgave af Focus RS bygges i 500 eksemplarer

6. april 2010 af Steen Bachmann


Ford stopper produktionen af Focus RS, og markerer det med en ultimativ udgave med 350 hk. Den får tilnavnet RS500 for at hylde Ford Sierra RS500 og bliver solgt på 20 europæiske markeder fra maj 2010.

Focus RS500 debuterer på 2010 Leipzig Motor Show 9. april, men billederne er ude nu - de er taget på samme bjergveje nord for Nice, hvor også den internationale lancering af Focus RS fandt sted i april 2009.

Motoren er samme 5-cylindrede 2,5-liters benziner som i Focus RS. Den er tunet til at yde 15 pct. højere ydelse, og yder 45 hk mere end originalen.

Først og fremmest noterer vi det dramatiske ydre. Nu er en Focus RS ikke ligefrem kedelig at se på, men RS500 i matsort og med røde bremsekalipre ligner den mest dramatiske Ford i årtier.

"Vi vil markere slutningen af Ford Focus RS-produktionen med noget endnu mere specielt," siger Joe Bakaj, Ford Europe's vice president for Product Development.

"Modellen lægger sig i slipstrømmen af en lang række ikoniske RS-biler og er værdig til at bære RS500-navnet. Det blev synonymt med succes på både gade og bane med den legendariske Sierra RS500 Cosworth, der dominerede saloon car racing sidst i 80'erne."

Focus RS500 interior
© bilmagasinet.dk

500 nummerede eksemplarer
Det sidste eksemplar af Ford Focus RS forlader efter planen samlebåndet på Ford’s Saarlouis Assembly Plant i Tyskland i september 2010. Oprindelig var det planen at bygge 7.000-8.000 stk., men overraskende stor efterspørgsel har betydet, at produktionstallet ender på over 11.000 stk.

Hver RS500 bærer en metalplade på centerkonsollen, der er graveret i hånden med bilens unikke nummer fra 001 til 500. Et lille antal førseriebiler til interne test og pressebiler vil have deres egen unikke nummerering, så det sikres, at de 500 kundebiler er eksklusive.

Modificeret 350-hestes turbomotor
"Den mere insisterende motorlyd og speederreaktionen ved mellem-omdrejninger fortæller øjeblikkeligt føreren, at det ikke er en standard Focus RS,” siger Gunnar Herrmann, Ford’s Global C-Car Vehicle Line Director.

Målet med tuningen af den 305-hestes turboladede Duratec-motor har været at give betydeligt højere ydelse ved høje omdrejninger uden at miste Focus RS særkende; det store moment ved lave omdrejninger. Ændringer omfatter en væsentligt større ladeluftkøler, større luftfilter, større diameter i udstødningen, kraftigere brændstofpumpe og revideret motorstyring. 

Focus RS500 interior
© bilmagasinet.dk

Maks.-ydelsen leveres ved 6.000 o/min og momentet er steget fra 440 til 460 Nm ved 2.500-4.500 o/min.

Foreløbige målinger viser en 0-100-tid på 5,6 sek. (Focus RS: 5,9 sek.) og en uændret topfart på 263 km/t.

Det avancerede Revo-knuckle forhjulsophæng, der sørger for at hjulet hele tiden står lodret på vejen, forhjulstrækket og 19 tommer 235/35/R19-dæk stammer fra Focus RS - dog er de røde bremsekalipre unikke for RS500.

Testet til grænsen
Testprogrammet har omfattet en 10.000 km nonstop test på Nürburgring Nordschleife. Entusiasterne fra Ford TeamRS fik hjælp af tre Ford fabrikskørere for at gennemføre strækningen i ét hug, der ifølge Ford Racing svarer til et Nürburgring 24-timers løb.

En Bil Magasinet-læser, der har kørt mere end 1.000 omgange på Nordschleife som privatmand såvel som køreinstruktør, gør opmærksom på, at 10.000 km ikke svarer til et sådant løb. Under 24-timers løbet på Nürburgring køres der ca. 3.600 km, hvilket vil sige, at Focus RS500 ikke har gennemført ét løb, men nærmere tre!

"Efter 500 nonstop-omgange på Nürburgring er vi sikker på bilens stabilitet og udholdenhed. Hver omgang blev kørt i nærheden af 8 minutter, så bilen blev ikke skånet," fortæller Matthias Tonn, Focus RS500 Chief Programme Engineer.

Alle Focus RS500 bliver malet i standard Panther Black metallic inden de bliver transporteret til virksomheden 3M ved Frankfurt. Her bliver der påført en speciel folie for at give den matsorte effekt. Folien er ekstremt holdbar og designet til at modstå stenslag og småridser. Ved skader rykker en specialist fra 3M ud til ethvert autoriseret Ford-værksted i Europa, der udfører lakreparationer på bilen.

Ford Danmark fik sidste år tildelt 20 stk. Focus RS og har meldt ud, at der også kommer et par stykker af RS500 til Danmark til juni. Prisen er 727.500 kr.

Focus RS500 fra siden
© bilmagasinet.dk

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...