Ford Capri 3000 GLX
Ford Capri 3000 GLX© Sommers Automobil Museum

Her er noget for Ford-fans

Stor særudstilling af de mest legendariske Ford-biler på Ole Sommers museum i Nordsjælland

9. marts 2011 af Bil Magasinet

Ford racerbiler og populære familiebiler, der blev grundlag for legendariske rally-succeser i 1960erne og 1970erne, er blandt et bredt spektrum af Ford-modeller fra perioden 1933-1974, som netop nu kan ses på en særudstilling i Sommers Automobil Museum i Nærum i Nordsjælland.

Alle bilerne er produceret i England, idet udstillingen er arrangeret til markering af hundredåret for den første Fords rullen af samlebåndet i en engelsk fabrik.

En superbil-designers drømmebil
Hæderspladsen på en hævet platform er givet til en special-udgave af de engelsk designede og byggede GT40 racere, der sensationelt vandt 24-timer løbet i Le Mans for Ford fire år i træk i 1966-1969. Den har samme karrosseri som de GT40, der blev nummer 1, 2 og 3 i Le Mans i 1966. Bilen er så ekstrem lav - kun 1 meter og 3 centimeter høj - at man nemt kan kigge hen over den, selv om den er løftet 30 cm.

Se Bil Magasinets forrygende videotest af Ford GT40

Bilen på udstillingen er bygget af den tids ubestridt førende pioner for design af chassisser til superhurtige sportsvogne med centermotor, John Tojeiro, til sig selv. Han var så kendt og respekteret i engelsk bilindustri, at han kunne låne karrosseriformene fra GT40-projektet som vennetjeneste. Tojeiro GT40 adskiller sig i øvrigt fra Fords egne GT40 udgaver ved at have rumgitterchassis og 5,9-liter motor.

© bilmagasinet.dk

I indgangen mødes de besøgende af racer-udgaver af to af engelsk Fords mest populære modeller fra årene omkring 1970, der også er repræsenteret med standard modeller - en Cortina 1600 GT Mark II fra 1970, en Cortina Mark III fra 1973 og en Capri 1300 Mark I fra 1969.

Racerne er en yderst sjælden venstrestyret original Lotus-Cortina, en Cortina Mark I fra 1964, der er er opgraderet til Lotus-Cortina specifikation, og en Capri 3000 GXL fra 1973, der er forvandlet til Gruppe 2 racer med bur og udbyggede skærme til 8- og 9-tommer fælge. Alle tre vil kunne ses i historiske bane- og bakkeløb og på trackdays.

Første europæisk udviklede Ford
Den ældste bil på udstillingen er et meget velholdt eksemplar af den første europæisk udviklede Ford Junior fra 1933, internationalt kendt som Y-modellen. Fra før Anden Verdenskrig er også en Ford C fra 1935, større end Junior og i Danmark kaldet Junior Deluxe. Det udstillede eksemplar har været brugt som politibil og er blevet restaureret i flere omgange.

Anglia, som blev meget populær i Danmark, vises i to udgaver, en type 101E fra 1956 og type 105E fra 1965 med den karakteristiske omvendt hældende bagrude, mange kender fra en Harry Potter film.

Escort, der introduceredes i 1967 og blev grundlag for udvikling af legendariske rallybiler, ses i tre Mark I udgaver. En standard fra 1972, en RS2000 fra 1973 med relation til sportsversioner og en meget sjælden Sport fra 1974 med samme brede forskærme som sportsudgaverne fra Ford's Advanced Vehicle Operations.

Se Bil Magasinets video-indslag med Ford Escort RS2000

De større engelske Ford-modeller fra 1960'erne og indtil produktionen i England blev indstillet, er repræsenteret med Consul 315 fra 1962, der havde “omvendt” bagrude lig Anglia 105E, en Zephyr Mark II med et sjældent tuningskit fra Raymond Mays, der var en hovedfigur i det engelske BRM Formel 1 projekt, og en Zodiac Mark III fra 1965. Zephyr var meget brugt som politipatruljevogn i Danmark i 1960'erne. Zodiac er en luksusudgave af Zephyr.

© bilmagasinet.dk

Rolls-Royce motorer til Spitfire
Historien om engelsk Ford, der blev stærkt fremtrædende inden for international motorsport efter Anden Verdenskrig, begyndte med indførelse af tre eksemplarer af model A i 1903. I 1909 blev Ford Motor Company UK etableret med kontor i Shaftesbury Avenue i London.

Fords første samling af biler i England skete i en tidligere sporvognsfabrik i Trafford Park i Manchester i 1911 og begyndte med Ford T. Det var Fords første fabrik uden for Nordamerika.

Efter første verdenskrig blev fabrikken i Trafford Park udvidet, og i 1919 bar 41% af engelsk indregistrerede biler mærket Ford.

I 1931 åbnede Ford en ny fabrik ved Themsen i Dagenham. Den producerede i begyndelsen lastbiler og model A personbil, men depressionen i begyndelsen af 1930'erne gjorde det hurtigt nødvendigt i stedet at sats på den mindre og billigere model Y med motor på knap en liter.

Under Anden Verdenskrig blev der i Dagenham fabrikken og i en ny fabrik i Trafford Park blandt andet fremstillet 34.000 styk af Rolls-Royce Merlin-motoren, der især blev kendt fra brugen i jagerflyet Spitfire.

Efter krigen åbnedes flere Ford fabrikker rundt omkring i England. En af dem, i Halewood, overgik efter ophøret af produktionen af Escort i år 2000 til produktion af Jaguar, der da var overtaget af Ford.

I 1967 blev Ford Europa dannet ved sammenlægning med tysk Ford med sigte på fælles udvikling og produktion af samme biler. Før sammenlægningen agerede Ford i de to lande i højt grad uafhængigt af hinanden, og for kunderne var der stor forskel på at købe engelsk eller tysk.

Udstillingens seks store stjerner

Ford GT40 Tojeiro

© bilmagasinet.dk

1. Udstillingens mest iøjnespringende racerbil er en tidlig specialudgave af Fords legendariske Le Mans vinder GT40. Den er bygget af en af 1960'ernes mest succesrige engelske designere af chassis’er til supersportsvogne, John Tojeiro.

Ford Capri 3000 GLX

Ford Capri 3000 GLX
Ford Capri 3000 GLX© Sommers Automobil Museum

2. På udstillingen vises en nytilkommen engelsk Ford sportsklassiker til den danske historiske motorsportsscene, en Capri 3000 GLX fra 1973, der er blevet modificeret til en Gruppe 2 racer - med bur, store 4-pot bremser, justerbar undervogn, 8- og 9-tommer brede fælge og de rigtige runde skærme som på Fords fabriksracere i 1972. Den står med standardmotor efter et uheld med et plejlstangsleje på en trackday, men en ny Stage 2 motor med racerknaster og 40 mm Weber karburator, som skal give 180-200 hk, er under opbygning til den forestående sæson. 3000 GLX’en blev fundet i England for et årstid siden af en dansk entusiast, som har ladet den ombygge derovre.

1964 Ford Cortina MkI

© bilmagasinet.dk

 3. Blandt de udstillede Ford Cortina’er er en Mark I fra 1964, der i 2004 er ombygget til Lotus specifikation og i 2005 vandt det finske klassemesterskab. Den har nu dansk ejer, Benny Hall, som bruger den i historiske racerløb. Benny Hall var kendt i dansk motorsport i 1970'erne og 1980'erne, blandt andet for et klasse-DM i 1975. I 2008 fik bilen ny motor på 175 hk. Fælgene er efterligninger af Minilite, der var af magnesium. Det er en lignende Cortina-racer, prins Joakim dyrker historisk bilsport i.

1973 Ford Escort RS2000

© bilmagasinet.dk

4. Blandt de udstillede Escort’er er denne RS2000 model fra 1973, der er totalrestaureret i foråret 2010. Den er en mindre temperamentfuld, men til gengæld også dengang meget mere økonomisk overkommelig udgave af de sports- og racerudgaver, der blev legendariske for deres mange internationale sejre i slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne. Motoren er en 4-cylindret 2-liters med overliggende knastaksel og topydelse på 100 DIN-hk ved 5.750 o/min.

 5. Ford Anglia danner grundlag for den magiske flyvende bil i Harry Potter-filmen Hemmelighedernes Kammer fra 2002. Den er den sidste i rækken af fire Anglia-modeller og adskiller sig fra de forrige modeller med sin omvendt vinklede bagrude og det udvendige reservehjul. Begge særtegn er inspireret af 1958-udgaven af den amerikanske Lincoln Continental, der var og er Fords ekstra eksklusive svar på Cadillac. I markedsføringen af Anglia fremhævedes, at den aparte bagrude var indført for at holde ruden klar i regnvejr. Men i Lincoln Continental var formålet faktisk at gøre det praktisk at åbne bagruden med en el-kontakt.

6. På Ford-særudstillingen kan man se Fordson varevognen fra den danske TV-serie Krøniken. Den er samlet i Danmark på Fords fabrik i Sydhavnen i København i 1940, men blev på grund af krigen og den tyske besættelse først indregistreret i 1945 af en fiskehandler i Maribo. Motoren er en lille 1-liter på 24 hk. I 1989-90 blev bilen fuldstændig adskilt og renoveret.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...