Halløj: Er det den nye Ford Capri?

Ford viser elegant 4-personers konceptbil i Frankfurt

31. august 2011 af Bil Magasinet

Ford Evos Concept viser mærkets nye designstil. Der er tale om en 4-dørs, 4-sæders pluginhybrid med el- og benzinmotor.

Bilen genkender føreren og tilpasser sig automatisk de køreegenskaber, denne plejer at foretrække.

"Vi undersøger hele tiden hvordan, vi kan gøre livet enklere for føreren," siger chefingeniør og vicepræsident for Fords forsknings- og udviklingsafdeling, Paul Mascarenas. "Bilen kommer til at kende føreren og kan fungere som personlig assistent ved at håndtere en række daglige rutiner under kørslen. Den kan for eksempel afspille yndlingsmusik automatisk, finde favorit nyhedsprogrammet eller opvarme eller nedkøle kabinen til den ideelle temperatur, før ankomst og baseret på førerens præferencer og kalender. Via trådløs kommunikation med enheder i hjemmet, kan garageporten lukkes og udendørs-lysene slukkes automatisk når bilen forlader hjemmet.

Ved at lære førerens vaner og rutiner, kan teknologien bruge kort- og vejr-data hentet fra nettet for at justere motorydelse, styring, affjedring og bremser.

Ford har også udviklet et system, der overvåger førerens hjerterytme, og et allergi-venligt interiør. I krævende køresituationer kan bilen reducere informationer i instrumentpanelet til de absolut nødvendige og slå førerens smartphone på ’forstyr-ikke’, så føreren kan koncentrere sig om kørslen.

Seneste hybrid-teknologi
Bilen har benzin- og elmotor, hvilket skal give samme ydelse og brændstoføkonomi som Ford C-MAX Energi, der bliver introduceret i Europa i 2013. Den såkaldte Ford ‘powersplit’ teknologi gør, at den elektriske motor og benzinmotoren enten arbejder sammen eller hver for sig. Motoren kører som udgangspunkt i elektrisk tilstand, før den skifter til hybrid for, at opretholde optimal ladning og brændstoføkonomi.

"Adgangen til historisk køreadfærd og rejsemønstre giver os muligheden for, at beregne optimal brændstof- og energi-effektivitet," siger Paul Mascarenas. "Vi arbejder på at forstå køreadfærd og udvikle protokoller, der kan forudsige og forbedre køreturen ved at benytte den smarteste, situationsbestemte brug af brændsel eller batteri."

Hybridmotoren vil automatisk, ’vide’, hvornår der skal skiftes tilstand, idet den bruger informationer om bilens forudsete rejserute, eventuelle zoner med restriktioner undervejs og gældende vej- og vejrforhold.

Kun adgang for hybrid- og elbiler
I fremtiden vil der formentlig opstå restriktioner på brug af veje og på hvilke køretøjer, der må køre hvor. Nogle bycentre vil måske kun være åbne for fuldt elektriske biler. For eksempel overvejer den franske regering at indføre zoner med restriktion på emission i de større franske byer, mens det allerede er en realitet i byer som London, Berlin og Stockholm. Fords hybrid-teknologi kan hjælpe bilister til at efterleve restriktionerne.

Teknologien giver mulighed for en aktionsradius på op til 800 km ved hjælp af en batteri- og benzindreven motor. Konceptbilen er 450 cm lang, 197 cm bred og 136 cm høj.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...