Fra arkivet: Vi var hårde ved den ækle Ford - og vi står ved det

I marts 1995 havde Bil Magasinet den helt nye Ford Scorpio på forsiden med overskriften “HVAD GIK GALT?” I 2016 tog vi temperaturen på vores holdning fra dengang - og vi står stadig ved den.

6. marts 2021 af Patrick Boje Jensen og Frederik T. Frey

Da vi for nyligt spurgte jer, hvilke artikler fra arkivet, I gerne ville læse, var en læser med en imponerende hukommelse hurtig til at nævne forsiden fra marts 1995, hvor vi bragte et billede af den helt nye Ford Scorpio med ordene “HVAD GIK GALT?” Det gjorde os upopulære hos Ford, og Frederik T. Frey genbesøgte i 2016 Ford Scorpio og artiklen fra 1995. Den artikel kan du læse herunder:

Scorpio-skandalen - 21 år efter (september 2016)

I marts måned for 21 år siden bragte Bil Magasinet en forside og tilhørende artikel på hele 10 sider om den dengang nye Ford Scorpio. Både forsiden og selve artiklen bar overskriften “HVAD GIK GALT?” – naturligvis i versaler. Forsiden var et billede af fronten på den nye Ford Scorpio, og rubrikken var en kommentar og spørgsmål til Ford’ens lad os bare sige alternative design. I kløerne på Bil Magasinet blev alle forhold sat på spidsen, og den kritiske vinkel blev tegnet meget skarpt op – og det var folk ikke vant til dengang. 

Som vi skrev både i 1995 og i 2016, var Scorpio'ens "ansigt" kun et af en række problemer.

Artiklen blev vigtig. Både for læserne, som tog den til sig, men i lige så høj grad for Bil Magasinet selv, da den markerede det, som dengang adskilte Bil Magasinet fra de andre bilblade – nemlig at vi er et blad med holdninger. Artiklen havde da også konsekvenser. Alle Ford-annoncer forsvandt i bladet fra den ene dag til den anden, og et pænt stort hul i annoncekassen opstod. Her 21 år efter tør vi dog endelig godt begynde at rippe op i den gamle sag for at finde ud af, om det var retfærdigt, at Scorpio fik tæsk på forsiden, eller det bare var et udtryk for barnlige drillerier?

Hvad siger Frederik T. Frey til en Scorpio i 2016? Find svaret herunder.

Ford Scorpio, der udgik af produktion i 1998, blev den sidste bil af sin størrelse fra Ford. Officielt har Ford udtalt, at generation to af Scorpio indfriede sine salgsforventninger. De forventninger er dog aldrig blevet offentliggjort. Et stensikkert søm i Scorpio’s kiste var uden tvivl Ford’s opkøb af Jaguar i 1989 og af Volvo i 1998. Begge mærker havde flere modeller, der kunne fylde Scorpio’s plads på markedet. Samtidig var tendensen, at mere praktiske MPV’ere og SUV’ere vandt terræn i Europa.

På mange måder var Scorpio en velkørende bil med lækker mekanik og god kørekomfort. Men den kunne ikke mere end nogen af konkurrenterne, og når Ford samtidig pakkede den ind i et fladfiskekostume, var der bare ikke de store chancer for succes. Det skrev vi dengang, og det står vi stadig ved i dag. Det var dét, der gik galt.

Frederik T. Frey og Mikkel Thomsager er stadig ikke bange for at tage sig kærligt af både flotte og grimme biler i Bil Magasinet. Få et godt tilbud på at få 3, 6, 9 eller 12 numre Bil Magasinet leveret til din dør lige her.

Ford-mistænkte på stribe

Som det også er beskrevet i artiklen fra marts-nummeret af Bil Magasinet i 1995, var designet noget, der mildest talt delte vandene. I 1995 var det Mikkel Thomsager, der var bag tasterne på artiklen om Ford Scorpio. Han skrev bl.a. “Hækken er tydeligvis inspireret af den amerikanske smag – eller mangel på samme”.

Derudover rummer artiklen flere bokse, hvor forskellige danskere giver deres mening om den nye Ford Scorpio til kende. F.eks. er komikerduoen Tim & Gordon, B&O-designerne Jacob og Timothy Jensen samt tre repræsentanter fra design­kollektivet Eleven Design blevet interviewet. Herefter følger et stort persongalleri af diverse Ford-ansatte i bedste forbryderalbumstil, som på den ene eller anden måde er mistænkte i sagen om, hvorfor Ford Scorpio er blevet så kikset at se på.

Jeg har bladet med Scorpio’en på forsiden liggende ved min side, da jeg drejer ind på vejen i Havdrup, hvor jeg har sat en Scorpio-ejer i stævne. Uden for huset holder en mørkelilla Scorpio, som er fra 1995 og spækket med alt udstyr, der var tilgængeligt. Det betyder bl.a., at der i midterkonsollen sidder et 2-zone klimaanlæg. Sæderne både foran og bagi er også næsten en historie værdig i sig selv. Tykt og lækkert læder er svøbt om meget bløde puder, der samtidig giver rigeligt med støtte. Som Mikkel Thomsager påpegede i sin artikel, var særligt bagendens design med amerikansk flair – det samme synes jeg er gældende for sædernes størrelse og ikke mindst komfort. Affjedringen er også til den bløde side, og i det hele taget føles den store Ford meget tilbagelænet og velegnet til lange køreture.

Jeg har bladet med Scorpio’en på forsiden liggende ved min side, da jeg drejer ind på vejen i Havdrup, hvor jeg har sat en Scorpio-ejer i stævne. Uden for huset holder en mørkelilla Scorpio, som er fra 1995 og spækket med alt udstyr, der var tilgængeligt. Det betyder bl.a., at der i midterkonsollen sidder et 2-zone klimaanlæg. Sæderne både foran og bagi er også næsten en historie værdig i sig selv. Tykt og lækkert læder er svøbt om meget bløde puder, der samtidig giver rigeligt med støtte. Som Mikkel Thomsager påpegede i sin artikel, var særligt bagendens design med amerikansk flair – det samme synes jeg er gældende for sædernes størrelse og ikke mindst komfort. Affjedringen er også til den bløde side, og i det hele taget føles den store Ford meget tilbagelænet og velegnet til lange køreture.

Er der andre anmeldelser, der er værd at hive frem fra arkivet? Så skriv dem i kommentarsporet på Facebook.

Der var noget amerikansk over Scorpio. Det gjaldt både designet og køreegenskaberne.

© Frederik T. Frey

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...