© bilmagasinet.dk

Ford Transit Sportvan 2,2

Vi ses på striben

1. marts 2009 af Claus Møller

af John Sørensen

u kan næsten ikke lade være at gi’ den gas - efter en uge kører du som Budstikken på speed. Den 140-hestes diesel-Ford under den Viper/ST-stribede motorhjelm pumper 350 Nm ned i forhjulene fra 1.800 o/min, og håndholdt målt resulterer det i en 0-100-tid på ca. 11,5 sekunder - i en stor kassevogn. På tom mave, vel at mærke.
Smæk, smæk, smæk giver du bare den præcise 6-trins manuelle Getrag-gearkasse nogle stryg, og du er lynhurtigt konge i ­overhalingsbanen. Dieselkværnen lyder ikke kultiveret som en 6-cyl. Mercedes Sprinter. Men vi kørte da Silkeborg-Køge tur/retur samme dag i Ford’en og var totalt (over)friske, da vi kom hjem.
Det er naturligvis meningen. Her har du en hurtigt, stabil og velkørende kassevogn, der ligger klippestabilt i sporet på de lange stræk.
Sportvan er helt sjov at køre: Især er den hurtig på det lille læderklædte rat, som du (uindstilleligt) sidder med mellem benene. Styrefølelsen er på højde med mange personbiler, og du vil bestemt kunne finde dem, der hellere vil køre Transit Sportvan end en hverdags-øse. Men lån den aldrig ud til lærlingen…  

 

Ford Transit Sportvan 2,2
Motor    R4, 2.198 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse    140 hk ved 3.500
    350 Nm ved 1.800 o/min
Topfart 157 km/t     0-100 km/t 11,5 sek.
EU-miks 13,5 km/l    Vægtafgift 4.770 kr.
Mål (L/B/H)    486/197/200 cm
Vægt/last/påhæng    1.710/890/2.000 kg
Bagagerum    6.550 liter
Dæk    235/45R18 (vinter: 195/70R15C)
Reservedelsprisindeks    Ikke oplyst
Værditab/3 år    ca. 125.000 kr. (46 pct.)
Pris inkl. moms (44.053 kr.)    273.956 kr.

Vi synes…  
Landets mest solgte varevogn i Need for Speed-udgave. Færre valgmuligheder, men mere lir og køreglæde

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...