Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van

På vores rundtur København-Odden-Aarhus-Vejle-København med kun én opladning fra start havde Transit'en et forbrug på 12,7 km/l. Det er godkendt.

© S. Bachmann

Nu står verden ikke længere: Ford Transit med 1-liters benzinmotor fungerer fint

En stor varebil med en lille benzinmotor, en lille elmotor og et lille batteri – hvad tænker de på?! Ford har faktisk tænkt over det, viser testen af Årets Varebil 2020

27. november 2020 af Steen Bachmann


Udefra afslører kun et ekstra tankdæksel under den ene forlygte, at denne Transit er en plugin-hybrid. Det vil sige, at den har både forbrændings- og elmotor for at kombinere det bedste fra de to teknologier.

Ford har valgt en usædvanlig løsning, hvor bilen reelt er en elbil, der drives af en elmotor på forakslen og et batteri i bunden. Når man drejer nøglen, kommer der lys i instrumenterne, men ellers er der ikke en lyd. Når man sætter gearvælgeren i D (der er ingen gearkasse) og træder på speederen, triller bilen fremad som en elbil.

Ud over elmotoren er her også en 1,0-liters turbobenzinmotor med tre cylindre, som arbejder som generator for at lade batteriet, når der ikke er mere energi tilbage, eller det er optimalt at bruge begge motorer som på motorvejen. Det er det, som hedder en turforlænger.

Transit trækker fint med 800 kg last

Det lyder kompliceret, men sådan er det ikke at køre bilen. Momentet fra elmotoren svarer til en mellemstor dieselmotor, men er til stede ved alle omdrejninger, fordi det er en elmotor. 

Vi har prøvet den med og uden last, og der er ikke den store forskel på acceleration eller sejtræk – her er tilstrækkeligt med kræfter også med 800 kg last, hvilket er ret overraskende.

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van

Ved fyraften eller ved længere pauser kobler man ladestikket til. Med fuldt opladet batteri kører Transit'en som en elbil op til 41 km uden hjælp fra benzinmotoren. I byen er det intet problem at nå de 35-40 km på en opladning.

© S. Bachmann

Plugin-hybriden kan køre op til 41 km på el og har fordel af at opsamle og udnytte energien fra nedbremsninger – der jo fiser ud i ingenting i en fossildrevet varebil. 

Den er udviklet til brug i byer og nærområder, og man kan vælge at køre el nu, el senere, at oplade batteriet med benzinmotoren (hvilket ikke er særlig effektivt)  eller lade bilen vælge i en automatisk funktion, hvor den skifter mellem el, benzin eller begge dele efter behov.

Lader batteri om natten eller i lange pauser

Et særligt system sørger for at sætte den elektriske kørsel til i miljøzoner, når man husker at have ladet op gennem via en lader og bilens elstik i venstre forskærm – eller under kørslen.

Batteriet kan kun lades med 3,6 kW i én fase, hvilket er forældet i forhold til nye elbiler. Det er dog ikke meningen, at man skal lade i løbet af arbejdsdagen, og den beskedne ladekapacitet er et spørgsmål om at holde prisen nede. 

Når bilen er parkeret om natten, er det ligegyldigt, hvor hurtigt batteriet lades. Groft sagt vil det altid kunne betale sig at lade, hvis pausen er længere end 30 minutter og du er i nærheden af en lader - ellers glem det.

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van

Transit-kabinen opleves som moderne og tidssvarende. SYNC 3-infotainmentsystem med DAB-radio og navigation koster 5.863 kr. ekskl. moms.

© S. Bachmann

Vi har testet bilen i bykørsel i storkøbenhavn, og det klarer den godt. Man bruger kun bremsen som nødbremse, og vænner sig hurtigt til at køre på hybridbilens præmisser, hvor man løfter speederen og kører en smule mere defensivt for at opsamle bevægelseenergi og føre det tilbage på batteriet. 

I bykørsel kan enhver køre 40 km på el, og det er også muligt at komme længere på en opladning. Her vil mange erhvervsdrivende kunne hente en besparelse på både driftsbudgettet og goodwill-kontoen fra kunder og leverandører.

Vi er også taget på langtur fra København til Odden, med Molslinjen til Aarhus og via Vejle tilbage til København med kun en opladning ved turens start. 

Dumpede på dækket af Max Mols

Transit dumpede på færgen, da jeg skulle fra borde. Jeg satte mig ind i god tid og satte tænding på for at varme kabinen inden afgang (det er en af fordelene ved en elbil). 

Da det blev min tur til at køre, satte jeg gearvælgeren i D og trådte på speederen. Herefter skete der intet udover, at jeg lignede en idiot, der ikke kan køre bil - bilen syntes åbenbart ikke, at den skulle køre, når det nu var fem minutter siden, tændingen var blevet slået til, og vi ikke var kørt endnu.

Jeg prøvede to gange at slå tændingen fra og til, før bilen ville køre, og det er jo idiotisk og må kunne gøres bedre.

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van
Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend L1H1 Van

Transit plugin blev i efteråret kåret til Årets Varebil i Danmark 2020 af en jury med blandt andet Bil Magasinets Steen Bachmann som medlem.

© S. Bachmann

Hvad er pointen med plugin-hybrid?

Pointen med en hybrid-varebil er ikke, at teknologien er bedre end en bil med en dieselmotor, men at det i fremtiden slet ikke vil være muligt at køre ind i indre storbyer med dieselmotor. 

I London koster det kassen i afgifter og bøder, hvis man ikke overholder reglerne i indre by (Congestion Charge Zone), og her er Transit plugin-hybrid egnet, fordi man kan gemme strømmen, til man når betalingsanlægget, og så køre på el derfra og ind i byen.

Der er desuden efterspørgsel efter grønne varebiler fra kommunale, statslige og andre større flådeindkøbere, og her tilbyder Transit plugin et lavt CO2-udslip til en lavere pris end eldrevne varebiler, som fortsat er meget dyre.

Transit plugin er ikke godkendt til at have noget på krogen, hvilket er nedtur for anlægsgartnere og entrepenører, der gerne slæber en bobcat med på en trailer. De må foreløbig blive i deres dieselbiler.

Ford Transit plugin er ikke billig

Plugin-hybriden er op mod 50 pct. dyrere end en konventionel diesel-Transit og fås fra 314.030 kr. ekskl. moms. 

Ford anslår, at merprisen for at tage plugin i stedet for diesel vil kunne komme ned i nærheden af 200 kr. pr. måned, hvis man tager bilen via leasing og sammenholder den lave årlige vægtafgift på 660 kr. og det lavere forbrug med dieselbilen. 

Desuden efterspørger både kunder og leverandører grønne transportløsninger, og for mange har det højere prioritet end en lavest mulig TCO (totalomkostning pr. kørt km). Ford Transit plugin kan leveres nu i forskellige karosseriversioner.

Ford Transit Custom Plug-in Hybrid 340 Trend, L1H1 Van

Opbygning
To- eller tresædes kassevogn, el- og benzinmotor, 13,6 kWh litiumbatteri, forhjulstræk, 1 gear frem/1 gear tilbage

Motor
R3, 1,0 liter, 12V, turbobenzin + el
Systemydelse 126 hk/355 Nm

Præstationer
0-100 km/t 15,8 sek.
Rækkevidde el 41 km
Rækkevidde i alt 500 km

Vægt/last/påhæng
2.320/1.130/0 kg

Varerum
6.000 liter

Garanti batteri
8 år/160.000 km

Pris
314.030 kr. ekskl. moms

Årets Varebil i Danmark 2020

Det var ni jurymedlemmer fra Danske Motorjournalister, der stemte Ford Transit ind som vinder foran VW Transporter T6.1, Nissan NV300 og Toyota Proace City efter en testdag omkring Roskilde i september 2020. 

Bilerne var lastet med 80 pct. af deres lasteevne, og det var tørt føre.

VW Transporter 6.1
På 2.-pladsen imponerede VW Transporter med sin komplet digitale transformation, der gør den lige så moderne at køre og betjene som en Golf 8. Med talrige assistentsystemer, god ergonomi og lavt støjniveau ville Transporter være meget svær at matche for de øvrige kandidater, hvis ikke det var, fordi den kører med dieselmotor. En eldrevet Transporter forventer vi i 2021, og så vil modellen have potentiale til at vinde kåringen.

Berlingo-søster gør det godt
Toyotas udgave af Citroën Berlingo/Peugeot Rifter med navnet ProAce City er en ny varebil i den lille klasse med høj lasteevne, lavt forbrug og en pris fra 99.900 kr. ekskl. moms for en 1,5 diesel med normal akselafstand. Der fås også lang akselafstand, automatgear og benzinmotor, og ProAce udmærker sig ved overraskende god komfort, moderne sikkerhed og lavt støjniveau i forhold til tidligere generationer af Berlingo & co.

Toyota har blandt andet forhåbninger til benzinvarianterne med 1,2-liters turbomotor og 110 eller 130 hk. En 130-hestes turbobenziner med automatgear, lang akselafstand og dobbelte bagdøre koster 209.900 kr. ekskl. moms.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...