© bilmagasinet.dk

Ford Transit Custom

Den nye Ford Transit er kåret som bedste nyhed for håndværkerne. Her er Bil Magasinets første indtryk

5. april 2013 af Andreas L. Hedegaard

De danske håndværksmestre kan meget vel gå hen og få en ny yndling, for sjette generation af Ford Transit er opdateret på en række punkter, som gør den til en fremragende arbejdskammerat.

Først og fremmest har den nye model langt skarpere køreegenskaber, end man er vant til i klassen for mellemstore varevogne. Styretøjet er præcist, affjedringen er fast, men sluger bump fint, og det er faktisk lykkedes ingeniørerne at få Transit Custom til at køre næsten som en personbil.

Ro på kontoret
Kabinen har også fået en overhaling, og eksempelvis instrumentbord ligner nu resten af Fords personbilsprogram. Det er nemt at finde sig til rette bag rattet, der kan justeres i længde og dybde, og sæderne er faste og støtter godt. Til gengæld er det ikke sikkert Mester har lyst til at dele bilen, for bredskuldrede svende kommer hurtigt til at sidde tæt på bænkesædet, som med fordel kunne have været større. De, der bruger bilen som kontor, kan glæde sig over et markant sænket støjniveau i kabinen via tykkere ruder og nydesignede gummilister.

© bilmagasinet.dk

Sløve motorer
Udstyrsvarianterne fortsætter fra den gamle serie, og en Transit Trend med mindste 100 hk motor koster således fra 176.290 kr. ekskl. moms. Her er opvarmet forrude, ratbetjent cd/radio og aut. start/stop-teknologi som standard. Trend-varianten starter ved 192.491 kr. ekskl. moms, og har aircon, et system, som selv som kalder op til alarmcentralen i tilfælde af ulykker, fartpilot, og kurvelys, som følger rattets udslag.

Motoren er umiddelbart en akilleshæl i en ellers vellykket bil. Der er tre motorvarianter med 100 hk/310 Nm, 125 hk/350 Nm og 155/385 Nm, alle fra grundlæggende samme 2,2-liters turbodieselmotor koblet til en 6-trins manuel gearkasse. Den mindste havde vi ikke lejlighed til at prøve, men hverken 125- eller 155-hestes versionerne virker specielt interesseret i at arbejde hårdt, og lyder anstrengte i det øvre register. Det skyldes nok i nogen grad, at springene mellem de forskellige gear er store. Motoren falder ofte uden for sit optimale arbejdsområde ved gearskifte, og man sidder tilbage og spekulerer på, om det er den dovne lærling, Ford har sat til at passe biksen ude foran.

 

Snedigt udstyr
Ekstraudstyr omfatter et bakkamera, der er snedigt integreret i bakspejlet, og en vejbaneassistent, der advarer, hvis man skifter vejbane uden at blinke af. Der kan også tilkøbes integrerede tagbøjler, der vippes op/ned med et håndtag, så man slipper for at bekymre sig om at glemme dem eller et øget brændstofforbrug.

Transit Custom kan i første omgang leveres med kort eller lang akselafstand, men flere versioner følger. Den mindste rummer tre europaller eller 5,95 m3, mens den store har plads til 6,83 m3.

© bilmagasinet.dk

Kåret som bedste varebil
Ford Transit Custom blev torsdag 4. april 2013 kåret som ’Årets Varebil i Danmark 2013’ af Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD). Dermed lægger de danske motorjournalister sig på linje med den europæiske jury, som kårede Ford Transit Custom til ’International Van of the Year 2013’.

Transportminister Henrik Dam Kristensen afslørede den nye Transit Custom som en klar vinder af ’Årets Varebil i Danmark 2013’ på ’Transport 2013’ i Messecenter Herning.

Transit Custom satte de 20 konkurrenter til vægs med en overlegen sejr. Transit Custom fik en samlet score på 93 point - 41 point foran nummer to. Ford Transit Custom udemærkede sig først og fremmest på køreegenskaber, lastekapacitet, sikkerhed og driftsøkonomi.

Transit har i 2011 og 2012 været Danmarks bedst sælgende varebil. Tendensen fortsætter i første kvartal af 2013, hvor den fastholder førstepladsen med en fremgang på over 20 procent i forhold til sidste år - på trods af et generelt fald i markedet for varebiler på 4,8 procent.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...