Farvel Ford Fiesta
Ford Fiesta blev introduceret i 1976 og efter 46 år på samlebåndet er det slut. Den blev introduceret efter oliekrisen i 1973, der nødvendiggjorde mindre biler. Der er solgt imponerende 22 mio. Fiesta'er i over 50 lande, men nu skal der gøres plads til, at Ford kan producere flere elbiler, og Ford siger farvel til minibilen.
Igennem syv generationer har Ford Fiesta formået at samle alle biltosser med de sportslige-varianter som Fiesta RS Turbo, XR2i, ST og rallyversioner der fik stor succes. Produktionen fortsætter frem til juni næste år på fabrikken i Köln. I USA stoppede produktionen allerede i 2018. Erstatningen på samlebåndet kommer i form af en elektrisk Ford Puma og andre ikke præsenterede elektriske modeller.
Faceliftet fra 2022
Det er overraskende, at Ford Fiesta får kniven nu, da den så sent som tidligere i år fik et facelift. Her kom der nyt snudedesign, hvor emblemet røg ned på grillen og lygterne fik en overhaling. Klik her for at læse mere om den seneste og nu sidste generation af Ford Fiesta.
Her er fire højdepunkter af Fiesta'er:

Første generation af Ford Fiesta
Ford Fiesta startede sin udvikling i 1972 og var klar i 1976. Under sin udvikling blev den kaldt Bobcat, der afspejler dens størrelse. Efterspørgslen på de små biler var kraftigt stigende især efter oliekrisen i 1973. Den blev præsenteret som alternativ til VW Polo og Renault 5. Efter fire år på markedet var der allerede solgt over 1 million Fiesta'er.

Ford Fiesta XR2i
Ford Fiesta XR2i blev lanceret i 1989 og blev sendt på markedet 10 måneder efter 3. generation af Fiesta var blevet præsenteret. Den havde en 1,6 liters benzinmotor, der producerede 106 hk til en fem trins manuelgearkasse. Da vægten kun var 893 kg gav det 0-100 km/t på 10 sekunder og en topfart på 187 km/t.
Ford fremhævede dens EEC IV-styringssystemet, som også blev brugt i Benetton Formel 1-biler. Så det kunne man prale med. Andre funktioner i XR2i omfattede en dyb frontspoiler, tagmonteret bagspoiler, sportssæder og et tykt rat. Senere modeller blev drevet af en forbedret 1,8-liters Zetec-motor.

Ford Fiesta ST 2013
Ford Fiesta havde allerede i 2013 en lang historie med sportslige varianter, bl. a. XRi-varianterne. I 2013 ramte de hovedet på sømmet med 6-trins manuel gearkasse, perfekt undervogn og rapt styretøj, der gjorde Fiesta ST sjov at køre. Motoren var en firecylindret 1.6 liters turbobenziner, der leverede 182 hk eller 200 hk med en overboost funktion.
Det har længe været en favorit her på redaktionen og heldigvis har den seneste generation ikke ændret på opskriften.

Ford Fiesta i WRC
Ford Fiesta leverer som rallybil. Den fik succes som rallybil med mange sejre og et par VM-titler for dets kørere i 2017 og 2018 med M-Sport holdet.