Udvendigt er faceliftet beskedent med nyt gab, kromlister og  LED-lys© bilmagasinet.dk

Ford S-Max Ecoboost 2,0 Titanium

Vellykket facelift med to nye motorer og en ny ­dobbeltkoblingsgearkasse. Stadig klassens sjove dreng

10. maj 2010 af Jens Østergaard


Ford S-Max har altid været det sportslige alternativ blandt de 7-sædede familiebiler. En MPV til familiefaren, der må sige ­farvel til sin GTI, men ikke er parat til at stige ind i de komfortable franskmænd, der ellers sidder tungt på markedet for familieflyttere - biler som Renault Grand ­Scénic, Citroën Grand C4 Picasso og Peugeot 5008.

Nu kommer så et facelift af S-Max, og med det følger to helt nye motorer, en komplet revidering af det eksisterende motorprogram, så de lever op til Euro5-kravene, og ikke mindst Fords version af dobbeltkoblingsgearkassen, kaldet Powershift.

I lufthavnen ved Jerez i det sydlige Spanien kaprer vi en S-Max udstyret med den 2-liters turbobenziner, der er ny ­topmodel og afløser både den gamle topmodel med fem cylindre og 2,5 liter og den 2,3-liters 4-cylinderede med 161 hk. Og selv om der i Danmark bliver solgt flest S-Max med dieselmotor, er det ­turbobenzineren, der bedst understreger bilens sportslige ambitioner. For nok har motoren fået det moderne tilnavn EcoBoost, men den yder 203 turboheste, sender S-Max til 100 km/t på 8,5 sek. og standser først ved 220 km/t. Her kan ingen af franskmændene følge med, og VW Sharan skal op i den 6-cylindrede 2,8’er for at nærme sig de præstationer.

Underholdende MPV
Kombineret med et direkte styretøj og en stram undervogn bliver dette en af de mest underholdende MPV’er på gaden lige nu. De smalle bjergveje i Sydspanien er ligefrem fornøjelige at bestige i en S-Max, selv om den ikke kan løbe fra sin størrelse.

Bedst er MPV’en dog på motorvejen, hvor det på tilkørslen kan mærkes, at det fulde moment på 300 Nm er til stede allerede fra 1.750 - tal, der leder tankerne hen mod diesel, mens lyden umiskendeligt vræler af b­enzin. Ved 120 km/t falder motoren til ro ved 2.500 o/min i sjette gear, og du hører praktisk talt intet til den. S-Max er i det hele taget en støjsvag langtursvogn. Morskaben skal ­naturligvis koste et sted, og det er på benzinøkonomien. Med den 2-liters motor kører S-Max 12,3 km/l. Ydelsen og bilens størrelse taget i betragtning er det dog ikke helt ringe, og vil du køre længere på literen, kan du vælge en diesel - eller vente lidt endnu, for senere på året vil Ford introducere flere udgaver af EcoBoost-motoren, blandt andet en 1,6-liters udgave med et bedre forbrugstal.

2,5 Turbo med dobbeltkobling
Lægger du den store turbobenziner under motorhjelmen, smider Ford automatisk den nye, 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse med i købet. Et lille kuriosum er, at de automatiske gearskift ikke giver bedre brændstofforbrug. Ford har i stedet koncentreret sig om at lave ­hurtige, glidende skift for mere sporty kørsel.

Powershift kan også tilkøbes til alle andre motorvarianter til 32.500 kr., men indtil august kan du få den kvit og frit i stedet for den manuelle med seks trin som et introduktionstilbud, fordi Ford ønsker at udbrede kendskabet til den. Det er et tilbud, man bør tage imod.

Også til dieselfolket er der som nævnt kommet en ny ­topmodel med 163 hk og 340 Nm ved 2.000 o/min som afløsning for den gamle 2,2-liters med 175 hk. Hverken præstationer eller økonomi adskiller sig betydeligt fra den 2-liters ­benziner. 13,9 km/l og et ekstra sekund til 100 km/t.

Ford regner dog stadig med, at det bliver den 140-hestes, der kommer til at sælge bedst.

Beskedent facelift udenpå
Udvendigt er ændringerne få og små. Fronthjelmen er ny, gabet foran er blevet større, og hiver man luppen frem, ­finder man også nogle små justeringer bagtil.

I kabinen er S-Max ført up to date. Tredje sæderække kræver dog stadig to trin, når de skal klappes op og ned, mens konkurrenterne kan nøjes med ét. Blind-vinkel-assistent kan tilkøbes for 12.000 kr., og bakkamera og parkeringssensorer fås i en pakke til 15.000 kr. S-Max vil komme til landet i to udstyrsvarianter: Trend og Titanium. Trend vil blandt andet have læderrat, elspejle med varme, afkølet handskerum, elruder og eljusterbare sæder, mens Titanium tillige vil have LED-kørelys, kromlister og fartpilot med hastighedsbegrænser. Billigste variant - en 2-liters Trend uden turbo vil koste 404.101 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...