Exoskelet-dragternes styrke gør det lettere for brugerne at løfte og manøvrere tunge genstande på plads. Ford og Audi har eksperimenteret med dragterne i flere år, men ifølge Ford er det første gang, at de er blevet integreret på et samlebånd for biler.
Målet er at støtte brugerens skuldre og ryg ved at fordele vægten på hoften, hvilket reducerer arbejdspladsrelaterede skader.
“Når man arbejder på et samlebånd kræver det viden og dygtighed, og så kan det være fysisk krævende. Exoskeletdragterne ligner noget fra science fiction, men de kan hjælpe med at reducere stress for vores medarbejdere ved at lette fysisk krævende opgaver,” siger Dale Wishnousky, vice president, Manufacturing, Ford of Europe.

Exoskeletdragterne er blevet testet på andre bilfabrikker, men initiativet på Fords fabrik i Valencia i Spanien, hvor man bygger Kuga, Mondeo, S-MAX og Transit, første gang, at teknologien bliver fuldt integreret i en produktionslinje.
Kulfiber og titanium
De ni dragter, som er i brug netop nu er lavet af letvægtstitanium og kulfiber, og de hjælper samlebåndsarbejderne med at løfte, flytte og bære alt over tre kilos vægt, når der arbejdes i besværlige stillinger. Dragterne yder beskyttelse mod skader og reducerer den stress og belastning af kroppen som gentagne bevægelser kan medføre over tid.
Under de indledende forsøg med exoskelet-programmet og i udviklingen af dragter, bad fabrikkens produktionschefer om input fra omkring 200 medarbejdere for at identificere, hvor medarbejderne så fordele ved dragterne i deres arbejde.
Herefter blev de 100 medarbejdere, der kunne få størst gavn af teknologien, udvalgt til at arbejde tæt sammen med dragternes designere. Det gælder dem, der flytter tunge eller besværlige dele som benzintanke.
Skal være i god form
“Mit arbejde kan være lige så hårdt som en omgang fitness, så man er nødt til at være i god form for at løse en række af opgaverne. Her gør exoskeletdragten en stor forskel og efter en arbejdsdag føler jeg mig meget mere frisk,” siger samlearbejder Ramón Navarrete, 34, der arbejder med at montere interiør i Fords biler.

Fakta
I 2020 vil 25 procent af alle europæere være over 60 år gamle.
Ældre arbejdere eller ansatte med mobilitetsproblemer eller anden slid i kroppen vil være blandt dem, som kan have en fordel af exoskeletdragterne.
I Europa udgør slid af kroppen 61 procent af alle arbejdsrelaterede sygdomme.
I Tyskland bidrager det til en nedsat nettoproduktion i landet svarende til 16 milliarder euro.