Ford Ranger Raptor Pickup Performance front forfra forende blå 4x4 firehjulstræk automatgear pris moms gule plader papegøjeplader ørken sand
© Foto: Stuart Price

Ford Ranger Raptor er bindegal og på vej til Danmark

Første test: Ford Ranger Raptor er en tunet pickup, som ingen har bedt om – men den er forfriskende tosset, robust og skæg.

2. maj 2019 af Frederik T. Frey

Hvor præsenteres Ford Ranger Raptor?

Marokko lægger sten, grus og ørken til de første kilometer i den nye og brutale Ford Ranger Raptor. Her er godt med plads i terrænet – og det kan Raptor udnytte til fulde. Det er den danske Ford-importør, der har inviteret Bil Magasinet til første test af pickuppen.

Hvad er nyt i Ranger Raptor?

Godt nok hedder pickuppen fortsat Ranger, men Raptor-behandlingen har ændret bilen markant – og ikke kun visuelt. Sammenlignet med en almindelig Ranger har Raptor fået flere modifikationer, der skal gøre den bedre rustet til terrænkørsel for fuld skrue. Alene tilføjelsen af et særligt køreprogram der tilgodeser højhastighedskørsel på løst underlag, vidner om filosofien. Programmet er opkaldt “Baja” efter en særlig ørken-racedisciplin. Derudover er skærmene udbygget, sporvidden øget med 15 cm, og der er gjort plads til 30 pct. mere fjedervandring, ligesom Ford’ens bund har fået en 2,3 mm tyk stødplade i højstyrkestål. 

Ford Ranger Raptor Pickup Performance bagende bagfra hæk lad Moutain Top blå 4x4 firehjulstræk automatgear pris moms gule plader papegøjeplader ørken sand facebook

Dækkenet til ladet er produceret af danske Mountain Top. Klappen er robust nok til at kunne bære mindst én testkører – i dette tilfælde Frederik T. Frey.

© Foto: Andreas Lang Hedegaard

Øvrige ændringer over en almindelig Ranger tæller også de fysiske dimensioner – Raptor er 44 mm længere, 52 mm højere og 168 mm bredere, hvilket bl.a. giver en frihøjde, der er 30 pct. højere. Bladfjedrene ved bagakslen er skrottet til fordel for skruefjedre, to stræberarme samt et Watts link, der forsøger at fiksere og balancere bagtøjet med den forstærkede chassisramme, når Raptor flyver henover terrænet, og de nye FOX-støddæmpere, med et separat reservoir på forakslen, sluger de værste stød.

Dieselmotoren på to liter har fire cylindre og yder 213 hk og 500 Nm.

Bedst i terræn

Et lige stykke asfalt er det sted, hvor den føles mindst hjemme. Men det betyder samtidig, at den er fortrinlig i terræn af forskellig slags. Der er i alt seks forskellige køreprogrammer, og faktisk vibrerer Ranger Raptor ikke nævneværdigt mere på f.eks. grusveje, end den gør på asfalt. Man behøver heller ikke have sarte nerver på Ford'ens vegne – den krydser alt fra stenbrud til sandkasser uden at kny.

Læs med i et kommende nummer af Bil Magasinet for flere køreindtryk.

Se en video produceret af Ford herunder, hvor Frederik T. Frey prøver kræfter med Ford Ranger Raptor på klippeskrænter og i den marokkanske ørken:

Videoen er filmet og produceret af Ford.

Hvem er konkurrenterne til Ford Ranger Raptor?

Ranger Rapor er en tunet pickup – og dem har vi ikke mange af i Danmark. Derudover er den meget fokuseret på at være terrængående. Flere mærker som bl.a. Isuzu og VW har dog mulighed for at modificere hhv. modellerne D-Max og Amarok i stor stil – bl.a. med Amarok Hunter. Men som listebil er Ford Ranger Raptor ret alene på nuværende tidpunkt.

Ford Ranger Raptor Pickup Performance Kabine interiør lædersæder Moutain Top blå 4x4 firehjulstræk automatgear pris moms gule plader papegøjeplader ørken sand

Der er skruet op for charmen i kabinen, der minder om en personbil. Bagsæder er ikke en mulighed i Danmark, hvor Ranger Raptor kun sælges på gule eller papegøjeplader.

© Foto: Stuart Price

Hvornår lanceres Ford Ranger Raptor?

Den ekstreme pickup kommer til Danmark til september med priser fra 452.540 kr. inkl. moms og 373.400 ekskl. moms.

Ford Ranger Raptor Pickup Performance profil lad Moutain Top blå 4x4 firehjulstræk automatgear pris moms gule plader papegøjeplader ørken sand

Ford Ranger Raptor er i Danmark til september med priser fra 452.540 kr. inkl. moms.

© Foto: Stuart Price

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.