Ford’s arbejdshest er på vej i en ny udgave. Den kommende Ranger vil blive udviklet i samarbejde med VW, så man kan forvente, at den kommende Amarok, som vi forventer et stykke ude i fremtiden, vil dele ikke så lidt med pickupen fra mærket med den blå oval.
Ford Ranger får fed V6'er
Alle med benzin i blodet – eller rettere diesel i blodet – vil uden tvivl blive henrykte over, at Ford melder ud, at Ranger vil kunne udstyres med en V6-turbodieselmotor. Uden at den danske Ford-importør løfter sløret for motorens eksakte identitet, vover vi på Bil Magasinet, efter samtale med ekspert på området, at gætte på, at der er tale om den 3,0-liters Power Stroke “Lion”-enhed, som blandt andet gør tjeneste i den større F-150-model.
Ford Ranger, her i WildTrack-version, er blevet 50 mm bredere end tidligere.
© Foto: FordPickup med motor fra F-150
Ford selv kalder motoren “kraftfuld” og ”gennemtestet” – hvad der præcis menes med det, står hen i det uvisse. Effekten er derfor svær at gisne om, men ér der tale om Power Stroke-turbodieselmotoren på tre liter, yder den omkring 250 hk og 597 Nm i den seneste generation af F-150. Den kommende Ranger tilbydes også med 4-cylindrede motorer – igen er der tale om dieselmotorer, og der findes varianter med enten turbo eller biturbo. Vi føler os overbeviste om, at ingeniørerne bag Ranger har frabedt sig velmenende råd fra folkene, der skabte Ford Mustang Mach-E og Kuga plugin-hybrid – vi kan nemlig endnu ikke se skyggen af elektrificering på ladvognen.Ford Ranger med 4x4
For at sikre at Ranger ikke kører fast i terrænet, vil den kunne udstyres med ét af to forskellige firehjulstræksystemer. Et såkaldt “Shift on the fly”-system vil automatisk tilkoble den anden aksel, når der er brug for det. Er du mere til permanent firehjulstræk har Ford udviklet et nyt et af slagsen. Går det alligevel helt galt på den Jyske Hede, har Ranger dobbelte bugseringskroge i forkofangeren.
Den nye Ranger kommer som udgangspunkt i versionerne XLT, Sport og WildTrak.
© Foto: FordRanger får større lad
Ud over herlighederne i motorrum og ved drivlinen kan kommende kunder glæde sig over et karrosseri, der er større end tidligere. Særligt håndværkerne vil sætte pris på de ekstra 50 mm, som bilen er gjort bredere siden sidst – på ladet betyder millimeterne, man får i tilgift, at Ranger uden slinger i valsen kan rumme krydsfinerplader eller en palle i fuld størrelse.Digital kabine
I kabinen er der dømt personbilstemning med touchskærm i op til 12”, mulighed for sæder med mange indstillingsmuligheder samt Ford’s seneste infotainment-system, SYNC 4 med indbygget modem. Bag rattet er instrumenteringen digital, og ladvognen fås med 360-graders kamera, som hjælper med at manøvrere pickupen i trange situationer.
Vi forventer, at rattet bliver flyttes over i venstre side, når de første Ranger'e kommer til Danmark i 2023.
© Foto: Ford