© Victor David Kraft

Vi tester i Ford Puma i Danmark, og den er faktisk overraskende vellykket!

I 1990erne var Puma navnet på en lille Ford Fiesta-baseret coupé. Nu genbruger Ford navnet på en Fiesta-baseret crossover med kæmpe bagagerum, elektrificerede benzinmotorer og friske køreegenskaber. Få vores førstehåndsindtryk og priser her.

11. maj 2020 af Søren Juul

Ford Puma kommer til byen

Ford Puma er en af de biler, der lynhurtigt vinder din sympati, hvis du holder af at køre bil. Det skyldes til dels køreegenskaberne, der er blandt de sjoveste i klassen. Styretøjet opleves præcist, og undervognen makker ret, selv når der skiftes kurs i hektisk bytempo.  

Motoren yder i den kraftigste variant 155 hk, og den understøtter på fornem vis bilens dynamiske intentioner. Der er næsten GTI-fornemmelser i Puma, og når du presser speederen i bund, mærkes forhjulenes gøren og laden i rattet. Det er fedt! 

Den nye Puma har et markant udtryk, der vinder med tiden

© Victor David Kraft

Kabinen i Ford Puma er godkendt

Det hele er ikke bare fis og ballade i den nye Ford, der også byder på en godkendt kabine. Interiøret er meget "Ford-agtigt", og det vil sige, at det nogle steder opleves en anelse billigt, og især infotainment-systemet fremstår ofte lidt rodet. Til gengæld er siddepositionen fremragende - især i udstyrsniveauet ST-Line, der giver dig nogle sportslige sæder med god støtte. Bagsædepladsen er godkendt - men hovedsageligt til børn/unge eller kortere ture med voksne.

Ford Puma vs. Renault Captur, Nissan Juke og Peugeot 2008

Vi har lavet en sammenlignende test af de nyeste udgaver af de populære mini-SUV'er, og du kan læse testen i Bil Magasinet nr. 2007. Tryk her for at aktivere dit abonnement. 

Motoren er en 3-cylindret turbobenziner, der får hjælp fra en lille elmotor. Du kan vælge mellem 125 eller 155 hk.

© Victor David Kraft

Bil Magasinet blev inviteret til Malaga, hvor vores journalist Søren Juul fik mulighed for at prøvekøre Ford Puma til præsentationen. Læs hans indtryk herunder, der blev bragt d. 2. februar 2020.

Hvor er vi? 

Vi er fløjet til Malaga på Spaniens Costa del Sol for at teste den nye Puma, der får lov at vise sit værd på motorvej og snoede bjergveje omkring byen Ronda. 

Bil Magasinet var inviteret til Spanien af Ford Danmark.

Hvad er nyt?

Den nye Ford Puma har kun to ting tilfælles med den originale coupé fra slutningen af 90ere: Navnet og det faktum, at begge biler er baseret på platformen fra en Ford Fiesta. 

Den nye Puma er en højbenet crossover, der er 15 cm længere end minibilen Fiesta – og med næsten 10 cm længere mellem akslerne. Samtidig er den 5 cm højere og 7 cm bredere. Dét giver mere plads og det får du især i bagagerummet, der tager 456 liter bagage (Puma mildhybrid: 401 liter).

Ford Puma har en 9,5 cm længere akselafstand end en Ford Fiesta. 

© Søren Juul

Hvor adskiller Puma sig en Fiesta?

Det gør den først og fremmest på nogle praktiske parametre. Åbn bagklappen og du bemærker at hattehylden følger med den op. Det gør det nemmere at læsse ting uhindret ind i bagagerummet. 

Under gulvet har Ford installeret hvad de kalder en "Megabox", som reelt er et ekstra og firkantet lastrum på 80 liter, dér hvor reservehjulsbrønden plejer at være. Det er helt perfekt til at fragte høje genstande - f.eks. et par potteplanter - eller dine snavsede waders. Megabox'en er nemlig vandtæt og forsynet med en bundprop, så du nemt kan gøre den ren igen. 

Smart: Gulvet placeres fikst opad bagsædernes ryglæn, når Megabox'en er i brug. Den kan bruges til alt fra snavset fodtøj, potteplanter - eller fiksere et par rejsetrolleys.

© Søren Juul

Hvordan er resten af kabinen?

Den minder meget om den du finder i en Fiesta, men du sidder lidt højere og har bedre udsyn over trafikken. På billederne ser du en Puma ST-Line med digitale instrumenter, et fladebundet rat med røde syninger, sportsforsæder, nøglefri start, trådløs mobilopladning, AppleCarPlay, navigation og meget andet.
  
Du kan også få dellædersæder sammen med B & O stereoanlæg i en attraktiv X-pakke til 17.500 kr. . Trods masser af udstyr savner vi noget mere premium-fornemmelse i kabinen.

Standard er Ford's Sync 3 infotainmentsystem med Apple Carplay og navigation.

© Stuart Price

Er Ford Puma en hybridbil?

Det skulle man tro, når man ser "EcoboostHybrid" emblemerne på testbilen, men den er ikke i stand til at køre på el alene.

Puma fås med 125 eller 155 hk fra en såkaldt mildhybrid-motor, hvor en 1,0 liters benzinturbomotor får assistance af lille elmotor, der bijobber som starter og generator. Elmotoren høster energi når du f.eks. bremser eller motorbremser, lagrer den på et 0,5 kWh 48-Volt batteri i bagagerummet og frigiver energien som et tilskud ved acceleration – eller til drift af bilens elektriske systemer, når start/stop systemet træder i kraft.
 

Det fungerer alt sammen fint - og forbrugstallene ser fornuftige ud. Den stærke 155 hk motor er opgivet til 17,9 km/l - mens den med 125 hk klarer 18,5 km/l. Underligt nok kan du kun få disse motorer med manuelt gear. 

Vil du have din Puma med automatgear, må du vente til sommer. Her bliver Puma tilgængelig med en 125 hk Ecoboost-motor, uden hybridteknologi, sammen med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.  

Er du mere til diesel, kommer Puma med en 1,5 liters dieselmotor med 120 hk ligeledes til sommer.

Elmotoren yder 16 hk og op til 50 Nm, som især kommer til gavn, når benzinmotoren skal sejtrække ved lave omdrejninger. 

© Søren Juul

En "hybrid-måler" fortæller om du lader eller bruger strøm fra batteriet i bagagerummet. 

© Stuart Price

Hvordan kører den nye Ford Puma?

Det kan mærkes på køreegenskaberne, at Ford har bygget i højden på Fiesta-platformen. Trods en bredere sporvidde, er Puma ikke så skarpt styrende som minibilen - og bagvognen er mindre livlig, når du slipper speederen. Men af en højbenet crossover er Puma fornøjeligt selskab.

Der er krummer i både den 125 hk og 155 hk mildhybrid-motor, som ivrigt hamstrer energi når du slipper speederen. Men vi noterer os også en del motorstøj og vibrationer, som kan have noget at gøre med at Ecoboost-motoren af og til frakobler en ud af tre cylindre for at spare brændstof.

© Stuart Price

Hvem er konkurrenterne?

Den nye Ford Puma lander i en klasse proppet med konkurrenter, så tænk VW T-Roc, Seat Arona, Peugeot 2008, Renault Captur og så videre. 

Prisen for den nye Puma kan du se nedenfor.

Læs den fulde test af Ford Puma i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Priser Ford Puma

Ford Puma 1,0 EcoBoost Mild Hybrid 125 hk Titanium 225.370 kr
Ford Puma 1,0 EcoBoost Mild Hybrid 125 hk ST-Line 238.960 kr. 

Ford Puma 1,0 EcoBoost Mild Hybrid 155 hk Titanium 241.660 kr.
Ford Puma 1,0 EcoBoost Mild Hybrid 155 hk ST-Line  255.250 kr. 

Vi bringer en fuld test af Ford Puma i et kommende nummer af Bil Magasinet.

© Søren Juul

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...