Ford Puma's voldsomme storebror
Puma’en står høj, smalskuldret og med åben mund og overrasket udtryk på fjæset udenfor redaktionen. Indenfor tilbeder vi normalt Ford’s køreglade ST-modeller i hatchback-form, så det frister at låse døren for Fætter Højben, der må være kørt forkert.
Men der står “Ford Performance” på forkofangerens underlæbe, og i skærmkasserne sidder 19” fælge over større, røde bremsecalipre end normalt på en Puma.
Bagenden er spændt op til lir med en større hækspoiler, et sportsligt udseende diffusor-panel og en dobbeltmundet rustfri udstødning med en aktiv ventil i, der lader en vred 3-cylindret 1,5-liters turbomotor komme til orde, når der trædes på speederen i et af de uartige køreprogrammer.
Den er hentet fra den fremragende Fiesta ST, men drejningsmomentet er bøffet op fra 290 til 320 Nm. Sammen med en lavere slutgearing på den 6-trins manuelle gearkasse sikrer det, at den godt 100 kg tungere Puma sprinter til 100 km/t på samme tid som sin motordonor.
Trods ST-stumperne udvendigt, der også inkluderer sorte sidespejle og tag, og en ny grill med bedre luftgennemstrømning, er der stadig mere nuttet familiebil end seriøs trackday-entusiast over Puma ST.
Læs også: 7 ting du skal overveje, inden du køber en plugin-hybrid.

Sportsudstyr i Ford Puma ST
Indenfor er man dog ikke i tvivl om, at den mener det alvorligt. Som altid i en ST-model tager du plads i Recaro-stole, der holder kroppen i et jerngreb, hvis du altså ikke som jeg er blevet småfed under corona og kæmper med at klemme skroget ned i dem.
Siddepositionen foran er god til dynamisk kørsel, med det tykke sportsrat med perforeret læder i ideel afstand, og den manuelle gearstang er lige ved hånden. Ford’s ellers udmærkede dobbeltkoblingstransmission er ikke på menuen – her skal du involvere dig i kørslen med manuelt gear.
Læs også: Vi gennemgår Golf GTI Clubsport.
Her er i øvrigt masser af standardudstyr: 12,3” digitale instrumenter, alu-pedaler, navigation og B&O Premium Audio system med 10 højttalere. Men du skal købe Puma ST af en helt anden årsag: Det er en lille væver fartbombe, der nemt detonerer mellem hænderne på dig, så snart du viser den et stykke snoet asfalt.

Stivbenet Puma ST'er
På vej derud forbander du sikkert komforten, der mildt sagt lider. Ford’s ingeniører har haft den helt store værktøjskasse fremme for at sikre, Puma ST'en opfører sig ordentligt, når den får pisk.
Undervognen er spændt op med en 50 pct. stivere compoundaksel, der er nye krængningsstabilisatorer for- og bag, nye styrespindler med ny hjulgeometri, 25 pct. hurtigere styretøj og nye fjedre og Hitachi støddæmpere.
Resultatet er en hård hund, der spurter afsted helt oppe på tåspidserne og sender stød op i rygsøjlen, hvis du kører over store huller i asfalten. I en tid, hvor alt er elektrisk og pakket ind i et lag komfort, er det en herligt analog affære at tage livtag med Puma’en. Koblingen går relativt stramt, den manuelle gearkasse er med lige den rette dosis friktion mellem skift, og det hurtige styretøj føles næsten som vægtløftning, hvis man kommer fra en dueltest af blide elbiler.
Læs også: Overvejer du at lease din næste bil? Få styr på leasingtyperne her.

Her kører Puma ST BEDST
Turbomotoren er ret grov i kæften ved lave omdrejninger, men spænder villigt sine overarme ved speedermassage. Den er GTI-kvik i optrækket, men at køre ligeud er ikke Puma’en hofret – dertil er den for hård og sporsøgende.
Servér den i stedet en god landevej. Indstyringen er hurtig og til at skære sig på SUV-ophavet in mente. Puma’en krænger ikke, når du vrider den ind i en skarp kurve, og trods det høje tyngdepunkt har Ford fået indbygget en livlig og mobil bagende, når du slipper speederen i et sving.
Der fås spærredifferentiale til forakslen som del af en performancepakke til 14.995 kr., men på tør asfalt i den virkelige verden, hvor frygten for at blive stemplet som vanvidsbilist lægger en dæmper på at køre alt for frisk, virker det som overkill.
Som familievenlig entusiastbil er Ford Puma ST overraskende vellykket og lever op til emblemerne.
Ford Puma ST 1,5 Ecoboost ST-2
Pris 410.450 kr.
Opbygning R3, 1.497 ccm, turbobenzin, 6-trins manuel gearkasse, forhjulstræk
Ydelse 200 hk ved 6.000 o/min, 320 Nm ved 2.500 o/min
Topfart 220 km/t
0-100 km/t 6,7 sekunder
Forbrug (WLTP) 14,7 km/l
Årlig afgift 2.380 kr.
Mål (L/H/B) 423/181/153 cm
Vægt/last/påhæng 1.358/452/750 kg
Bagagerum 456-1.216 liter
Dæk 225/40R19
Fords Puma ST befinder sig i et konkurrencepræget marked. Her kan du læse om nogle af de biler, som du bør overveje, inden du bestiller en Puma.
Se også vores lister over plugin-hybrider her:
Hybrider til under 300.000 kr.