Biltest af Ford Puma 1,4i
Biltest af Ford Puma 1,4i © bilmagasinet.dk

Ford Puma 1,4i

Så længe lager haves...

21. oktober 1999 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost

Skynd dig, hvis du vil have en en Puma 1,4i til 200.000 kr.

DA FORD for blot et par år siden præsenterede Puma i Danmark, måtte samtlige forhandlere melde komplet udsolgt i løbet af få uger. En rigtig sportscoupe med den 1,7-liters Zetec-motor og 125 hk var noget, det danske publikum kunne forstå - til en introduktionspris på kun 218.000 kroner (selv om den senere er steget til 250.000 kroner). Nu kan Ford-forhand-lerne godt støve ´udsolgt´-skiltene af igen, for den mindre Puma 1,4i præsenteres i november.

Med blot 90 hk tager Puma 1,4i små 11,9 sekunder fra 0-100, hvilket er omkring to sekunder langsommere end den større 1,7-model, og du må også nøjes med 180 km/t på toppen mod 202 i storebror. Det eneste tidspunkt, 1,4-maskinen føles astmatisk, er i mellemaccelerationerne fra 120-160 km/t på motorvejen. I byen og på snoede landeveje kører de to modeller mere eller mindre lige op. En del af forklaringen er, at med 122 Nm er 1,4-maskinen kun 35 Newtonmeter efter storebror. Til gengæld tager den Yamaha-designede 1,7-liters Zetec-motor flere omdrejninger og har en mere racer-agtig lyd.

Der er ingen, der kan se det, hvis du vælger din Puma med den lille motor. Udvendigt er de to biler helt ens med alufælge som standard, og du skal faktisk åbne motorhjelmen og kigge nøje efter på motoren, før du får øje på et 1,4i-skilt. I kabinen er der heller ingen forskel, og 1,4i har stadig instrumentbor i sølvfinish, aluminiusgearstang og instrument-ure fra Ford Escort Cosworth. Standardudstyret omfatter blandt andet dobbelt airbag, el-ruder og startspærre, selv om alufælge og fjernbetjent centrallås er ekstraudstyr.

Prisen er 200.000 kroner, og det er en sund besparelse i forhold til 1,7-liters-modellen, som efterhånden er røget helt op på 250.000 kroner. Det sætter prismæssigt Puma 1,4i på omgangshøjde med Opel Tigra - indtil du sætter sig bag rattet og kører de biler, hvor Puma så kommer foran med adskillige meter.

Puma er allerede nu ude hos Ford-forhandlerne, og hvis det går som sidst, gør du klogt i at være samme sted, hvis du skal have sikret dig en Puma 1,4i i lidt for tidlig julegave.

Ford Puma 1,4I 200.000 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 16v, 1.398 cm3. Ydelse: 90 hk v. 5.500 o/min. 122 Nm v. 4.000 o/min. Topfart 180 km/t. 0-100 km/t: 11,9 sek. Ejerafgift: 2.640 kr. EU-mix: 13,9 km/l.

Totaløkonomi:
Seat er nu fuldgyldigt medlem af VW-gruppen og afskrivningen bliver derefter. Efter tre år og 50.000 km har bilen tabt ca. 62.000 kr.
Reservedelsindeks: Ikke oplyst ved redaktionen slutning

Service ekskl. materialer:
15.000 km: ca. 300 kr.
30.000 km: ca. 600 kr.

Vi synes:
Sjælen er GTi, formen sportscoupe - en vellykket blanding

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...