Biltest af Ford Mustang GT Coupé 4,6 V8
Biltest af Ford Mustang GT Coupé 4,6 V8 © bilmagasinet.dk

Ford Mustang GT Coupé 4,6 V8

Primitiv, brutal og tørstig. ALLE vender sig om. Herlig bil

19. juni 2007 af Steen Bachmann

Hvis en BMW 3-serie Coupé er en metroseksuel mand, der drikker Margaritas, går med dyrt jakkesæt og har 14 hudprodukter på badeværelseshylden, er Mustang ham med tatoveringerne, som drikker en øl på fire sekunder, ræber som et æsel og giver et Hendrix-nummer på Stratocasteren, mens han pisser i hækken.

Den første er mest tjekket, men hvem vil du helst drikke en bajer med? Jeg tager den sidste.

Dér kl. 5.04 tirsdag morgen, hvor april-solen var lige ved at stå op, vil jeg vædde med, at taxachaufføren ikke helt kunne overskue, hvad han havde gang i. Han kørte i en Mercedes-Benz 320 CDI stationcar og var sådan lidt skal vi køre om kap-agtig.

Jeg sad i Mustang GT med et moment på 433 Nm og verdens bedste motorlyd, blinkede til venstre ved 160 km/t, gik i tredje gear og gav maks. gas. Når du gør dét, løfter bilen næsen som symbol på, at det her ikke er en moderne bil: Det er en genfødt muskelbil, der stræber mod himlen, når du accelerer, for det gør den slags biler bare.

Ved 180 går du i fjerde, og straks efter ved 220 i femte. Accelerationen tager ikke af.

En Mustang ligger ikke stabilt som en stor Audi ved den fart, og hvad så? Vil du have en Audi, så køb én. Og tudefjæs-motorjournalister med deres 'bløde plast' og 'eh, det er jo et uraffineret styretøj'? Knyt sylten og køb en Audi A3.

Jeg løfter foden fra speederen og går ned i tempo. Det 5-trins manuelle gear fungerer ok, men er knoklet som i en gammel Land-Rover, så tag Mustang med automatgear, det passer bedre til stilen.

Den hvide Mustang GT er den første bil, jeg har kørt i, som har fået stående applaus. En cyklist standsede simpelthen på cykelstien midt i Valby og klappede spontant, mens han sagde til sin omtrent 4-årige søn i cykelstolen: "Se! Den nye Mustang!"

 

FORD MUSTANG GT COUPÉ 4,6

V8

Motor V8, 4,606 cm, 24V

Ydelse 300 hk ved 5.750 o/min

433 Nm ved 4.500 o/min

0-100 km/t. 5,5 sek.

Topfart 241 km/t.

Forbrug EU-miks 9,6 km/l (yeah

right!)

Årlig ejerafgift 6.480 kr.

Vægt/last/påhæng 1.675/250/0 kg

Mål (L/B/H) 478/188/138 cm

Bagagerum 348 liter

Dæk 235/55ZR17

Reservedelsindeks 228

Pris 699.923 kr.

Pris u/afgifter ca. 245.000 kr.

 

VI SYNES …Hård, primitiv og helvedes slagfærdig: Den er Charles Bronson på

fire hjul, bilernes svar på Rolling Stones. Fantastisk!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...