Hvis Djævlen kørte Ford, ville det uden tvivl være en Mustang Cobra R fra år 2000

Ford Mustang Cobra R er mere sjælden end en Ferrari Enzo, motoren er håndbygget af Ford Motorsportsafdeling og så er den bare helvedes ond at se på. Læs historien om den hér!

18. april 2020 af Anders Richter

Ford Mustang Cobra R er en decideret ond bil!

Amerikanerne og europæerne har aldrig helt været enige om, hvilke kvaliteter en sportsvogn skal have, men i år 2000 sendte Ford alligevel en model på gaden, som var forud for sin tid.

Bilen hed Mustang Cobra R og var noget særligt. Udenpå kunne den kendes på sit karrosseri, som havde været på en seriøs steroidekur.

Kæmpe potensbule i hjelmen

Motorhjelmen havde fået en kæmpe bule i midten, hvilket skulle gøre plads til en større indsug­ningsmanifold. Bagpå var en fast og pænt stor spoiler også kommet til.

Undervognen var monteret med lavere Eibach-fjedre og opgraderede Bilstein-dæmpere, mens bremserne blev leveret af italienske Brembo.

Uafhængig bagaksel var en nyhed

Fælgene målte 18” i diameter og 9,5” i bredden, og de blev svøbt ind i de mest aggressive gadedæk, der kunne fås på den tid leveret af BF Goodrich.

En anden og yderst vigtig detalje var, at Cobra R blev udstyret med uafhængigt baghjulsophæng i modsætning til den stive bagaksel, som sad på datidens Mustang’er. 

Håndlavet V8’er

Det vigtigste ved bilen lå under motorhjelmen. V8-motoren blev håndbygget af Ford’s racerafdeling, og under den store indsugningsmanifold sidder en tragt til hver cylinder for bedst mulig speederrespons. Motoren fik nye og mere aggressive knastaksler samt en lang stribe andre detaljer, hvilket hævede effekten til 385 hk. Det var en hel del dengang, og Mustang Cobra R fik respekt overalt, hvor den kom frem.

Mustang Cobra R har udstødning fra Borla

Lydsporet sad også lige i skabet, for på grund af en særlig sikkerhedsbrændstoftank var der ikke plads til den normale udstødning. Derfor fik Ford udstødningsfirmaet Borla til at lave et sæt sidepipes til modellen.

Læs flere fede bilartikler i Bil Magasinet. Få en forsmag på det seneste nummer hér, og husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Blot 300 biler blev produceret

Ford Mustang Cobra R blev kun produceret i 300 eksemplarer, da den var ny, og i mange år har den levet en tilværelse i skyggen. Mest af alt fordi fjerde generation af Mustang ikke er anset som værende den mest heldige.

Det er dog synd, for Cobra R-varianten fra år 2000 fortjener alt den respekt, den kan få, og så ser den jo bare hamrende ond ud.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...