Hvis Djævlen kørte bil, ville det være en Mustang Cobra R

Ford Mustang Cobra R er mere sjælden end en Ferrari Enzo, motoren er håndbygget af Ford Motorsportsafdeling og så er den bare helvedes ond at se på

15. september 2018 af Bil Magasinet

Amerikanerne og europæerne har aldrig helt været enige om, hvilke kvaliteter en sportsvogn skal have, men i år 2000 sendte Ford alligevel en model på gaden, som var forud for sin tid.

Bilen hed Mustang Cobra R og var noget særligt. Udenpå kunne den kendes på sit karrosseri, som havde været på en seriøs steroidekur.

Uafhængigt baghjulsophæng

Motorhjelmen havde fået en kæmpe bule i midten, hvilket skulle gøre plads til en større indsug­ningsmanifold. Bagpå var en fast og pænt stor spoiler også kommet til. 

Undervognen var monteret med lavere Eibach-fjedre og opgraderede Bilstein-dæmpere, mens bremserne blev leveret af italienske Brembo. 

Fælgene målte 18” i diameter og 9,5” i bredden, og de blev svøbt ind i de mest aggressive gadedæk, der kunne fås på den tid leveret af BF Goodrich. 

En anden og yderst vigtig detalje var, at Cobra R blev udstyret med uafhængigt baghjulsophæng i modsætning til den stive bagaksel, som sad på datidens Mustang’er. 

Håndlavet V8’er

Det vigtigste ved bilen lå under motorhjelmen. V8-motoren blev håndbygget af Ford’s racerafdeling, og under den store indsugningsmanifold sidder en tragt til hver cylinder for bedst mulig speederrespons. Motoren fik nye og mere aggressive knastaksler samt en lang stribe andre detaljer, hvilket hævede effekten til 385 hk. Det var en hel del dengang, og Mustang Cobra R fik respekt overalt, hvor den kom frem.

Lydsporet sad også lige i skabet, for på grund af en særlig sikkerhedsbrændstoftank var der ikke plads til den normale udstødning. Derfor fik Ford udstødningsfirmaet Borla til at lave et sæt sidepipes til modellen.

Ford Mustang Cobra R blev kun produceret i 300 eksemplarer, da den var ny, og i mange år har den levet en tilværelse i skyggen. Mest af alt fordi fjerde generation af Mustang ikke er anset som værende den mest heldige. 

Det er dog synd, for Cobra R-varianten fra år 2000 fortjener alt den respekt, den kan få, og så ser den jo bare hamrende ond ud.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.