Ford Mondeo hopper med på Hybrid-vognen

Nu lancerer Ford en hybridudgave af Mondeo, som, takket være gode forbrugstal, koster beskedne 1.080 kr. i årlig grøn ejerafgift.

21. september 2018 af Mathias Brandt

Ford Mondeo kom tilbage i 1993 som arvtager til Sierra, dengang var der ikke noget der hed hybridbiler, som vi kender det idag. Men tingene udvikler sig og nu har Ford lanceret den første Mondeo Hybrid på det danske marked. 

Modsat mange af sine konkurrenter, er den nye Mondeo ikke en opladningshybrid, hvilket Ford har valgt, fordi det holder vægten lavere end en opladningshybrid. Hybridsystemet i Mondeo finder automatisk ud af den optimale drift i alle situationer – om Mondeo Hybrid skal køre på ren el, eller om elmotoren skal understøtte den meget økonomiske benzinmotor.

Mondeo Hybrid kan køre ren el

Når du sætter dig bag rattet af Mondeo Hybrid og trykker på startknappen, starter den nye oplevelse med det samme. Der er fuldstændig stille i kabine. Mondeo Hybrid starter med at køre på strøm, som er lagret i batteriet med en kapacitet på 1,4 kWh, der er bygget ind bag bagsædet.

Mondeo Hybrid er udstyret med to separate skærme, hvor du kan holde øje med hybridsystemet. På den venstre skærm kan man konstant følge batteriets ladestand, og om der opsamles eller bruges energi til at drive bilen. I en normal bil spildes omkring 95 procent af den energi, der opstår under nedbremsning, men i Mondeo Hybrid samles den op af hybridlinjen og lagres i et litium-ion-batteri.

Batteriet leverer strøm en elmotor, som arbejder sammen med en 2-liters benzinmotor. Benzinmotoren og elmotoren leverer i fællesskab en samlet systemydelse på 187 hk. Elmotoren hjælper ved igangsætning, og hvis batteriet er tilstrækkeligt opladet, kan man køre flere kilometer på ren strøm. Benzinmotoren startes op, når der accelereres, og på motorvejen kan den hjælpe med op til maksimalt 135 km/t.

Mondeo Hybrid har det laveste forbrug af alle Mondeo-modeller. Gennemsnitsforbruget med de standardmonterede 16” alufælge, monteret med dæk med lav rullemodstand, er 22,7 km/l og den halvårlige grønne ejerafgift ender på beskedne 540 kr.

Ford Mondeo Hybrid kommer kun i "Titanium"

Mondeo Hybrid lanceres på det danske marked med det højeste udstyrsniveau Titanium. Standard i Mondeo Hybrid Titanium er Ford SYNC 3 med 8” touchscreen, navigation, DAB+, bakkamera, nøglefri betjening, varme i forsæderne, opvarmet forrude, 2-zoners klimaanlæg, regn- og lyssensor, indirekte kabinebelysning, læder på rat og gearknop, fartpilot, vognbaneassistent og skiltegenkendelse.

Titanium-udstyret til Mondeo Hybrid er yderligere udvidet med 16” alufælge med dæk med lav rullemodstand og Active Noise Control, der er et aktivt system, som reducerer oplevelsen af støj i kabinen ved at sende modsatrettede frekvenser ud gennem højttalerne.

Mondeo Hybrid kan opleves hos de fem danske Ford-forhandlere, som findes i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Esbjerg. Den leveres kun som sedan med fire døre, og prisen er 349.150 kr. inklusive levering. Ford tilbyder forskellige udstyrspakker til Mondeo Hybrid, bl.a. sædepakke 4 med 10-vejs eljusterbare forsæder med læder til 20.438 kr. og udstyr som dynamiske LED-forlygter til 18.750 kr. og adaptiv fartpilot til 10.220 kr.

Mondeo Hybrid fås også som firmabil med en beskatningspris på 317.935 kr.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.