Jagten på forbrydere ville være hurtigere og mere økonomisk i Mondeo 2,2 TDCI
Jagten på forbrydere ville være hurtigere og mere økonomisk i Mondeo 2,2 TDCI© bilmagasinet.dk

Ford Mondeo 2,2 TDCI Trend

Den rigtige til strisserne

1. marts 2009 af Claus Møller

Hvorfor skal politiet nøjes, når de kan tage føringen med en ordentlig Mondeo

 

af Morten B. Bek

Den danske Ford-­importør har humor, for at sende en Mondeo i hvid til Bil Magasinet er som at sende os direkte på opgave som patrulje i det danske politi. Bare en lille tur på en motorvej, og man føler sig som betjenten på jagt efter syndere. ALLE bilister flytter sig, holder sig tilbage og opfører sig som engle.
Men ikke alle er engle derude på vejene, og her kommer så grunden til, at jeg overhovedet kører rundt i den hvide Mondeo: Den har en ny kraftig diesel­motor på 2,2 liter under sin kæmpe hjelm, og med 175 hk, op til 420 Nm ved overboost og en spurttid til 100 km/t på lige under ni sekunder, er der virkelig tale om en stærk og kraftfuld motor.
Den firecylindrede diesel stammer fra PSA-gruppen, og den findes bl.a. i Peugeot 407 - hos Ford arbejder den med en stor turbo, hos PSA med to mindre. Den giver Mondeo et overskud, som ellers kun findes med den forslugne turbo-benziner med 220 hk, og det skulle undre mig meget, om den kunne følge med denne hvide Mondeo i mellem­accelerationerne. Desto mere synd er det for de danske patruljer, som til daglig skal følge med alt fra Aygo til 911 GT2; de slås med en Mondeo 2,0 med 145 afkræftede benzinheste, og med fuldt udstyr får det Mondeo til at ligne et får i ulveklæder.
Hvor svært ville det være at lade almindelige patruljevogne køre på diesel, når salatfadene gør det? Den kraftige diesel ville være perfekt. En Mondeo stationcar føles større at køre, end de 483 cm antyder. Nærmest utrolige pladsforhold er et stort plus, et minus er, at man ikke kan se, hvor bilen starter eller ender. Trend-udstyret omfatter klimaanlæg og den opvarmede forrude med varmetråde (der i skarpt sollys irriterer og ved reparation koster hele 4.031 kr.). Prisen er noget højere end for Peugeot 407 2,2 HDi, men lidt lavere end for VW Passat 2,0 TDI. Udnytter man kræfterne, kører Mondeo 2,2 TDCi Stationcar alligevel omkring 12,2 km/l.  

FORD MONDEO 2,2 TDCI TREND
Motor    R4, 2.179 cm³, 16V, turbodiesel
Ydelse    175 hk ved 3.500 o/min
    420 Nm ved 1.750 o/min
Topfart 218 km/t     0-100 km/t 8,9 sek.
EU-miks 16,1 km/l    Årlige afgifter 4.500 kr.
Mål (L/B/H)    483/189/155 cm
Vægt/last/påhæng    1.617/703/2.000 kg
Bagagerum    542-1.733 liter
Dæk    205/55R16V
Reservedelsprisindeks    131
Værditab/3 år    ca. 205.000 kr. (46 pct.)
Pris    445.500 kr.

Vi synes… 
Den store dieselmotor er en af de ­bedste i Mondeo-programmet, og ­merprisen på 39.000 kr. er i orden

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...