Biltest af Ford Mondeo 2,2 TDCi Sport st. car
Biltest af Ford Mondeo 2,2 TDCi Sport st. car© bilmagasinet.dk

Ford Mondeo 2,2 TDCi Sport st. car

Sælgermissilet

17. marts 2005 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

Det er lige før, man får trang til et stramt slips, opsøgende salg og kold kanvas – hvis der altså følger en Ford Mondeo 2,2 TDCi med som firmabil

Ford Mondeo er én af de biler, der bare er der. Ikke så meget hurlumhej. Faktisk kan jeg ikke huske, hvornår vi sidst satte fokus (undskyld udtrykket) på en af firmaklassens bedste biler.

En af forklaringerne er, at der ikke er så meget at skrive hjem om andet end at konstatere, at Ford Mondeo er et glimrende automobil. Bortset lige fra de øjeblikke, hvor sådan et køretøj dukker op i bakspejlet bemandet med to færdselsbetjente med dig i lasersigtet.

Nå, heldigvis kører politiet ikke diesel-Mondeo. Og for alle store og små fartsynderes skyld håber jeg ikke, at etaten får bevillinger til den nye Mondeo 2,2 TDCi-model. For dén bil rykker hårdt igennem. Med 155 hestes turbodiesel er den uhyggeligt hurtig i de mellemaccelerationer, der betyder allermest i din daglige omgang med en bil.

Motoren er kun firecylindret, men 2,2 liter slagvolumen er stort med kun fire stempler ude foran. Bagsiden er i dette tilfælde en ret hård motorgang, der ikke lader dig i tvivl om, at Ford’en er en oliebrænder. Koblingen er også tung, men det er en naturlig følge af et drejningsmoment på ikke mindre end 360 Nm allerede fra 1.800 o/min. Til sammenligning er den nye 204 hestes 3,0 V6-benzin noget mere tyndarmet med ”kun” 280 Nm. helt oppe ved 4.900 o/min.

I acceleration er den store diesel-Mondeo kun 0,8 sekund langsommere end en 3,0 V6 fra 0-100 km/t.

Undladelses-synder
Så mange dieselheste i en forhjulstrækker kan mose fordækkene, og det er også tilfældet på Mondeo 2,2 TDCi. Ud af en rundkørsel i tredje gear – pedalen i bund, og Mondeo’en trækker hjulspind! Forbavsende nok uden at en lille gul lampe forkynder, at en anti-spind funktion er trådt i kraft.

Det er mildest talt besynderligt, at Ford ikke standardmæssigt leverer anti-spind på så kraftig en forhjulstrækker: Systemet skal tilkøbes sammen med ESP. Prisen er 5.579 kroner, billigt, men allligevel…

At bilen ikke kan leveres med automatgear, undrer mig ligeledes. Den sekstrins manuelle gearkasse er nu ganske glimrende, og sjette gear er perfekt udlagt som et rigtigt overgear, der betyder høj fart selv ganske lave omdrejninger.

Vi kørte 175 km/t. med o-tælleren under 3.000 o/min – en fantastisk fornemmelse og godt for såvel økonomi, støjniveau og slitage. I kombination med en motor, der leverer mindst 80 pct. af de maksimale 360 Nm mellem 1.500 og 3.500 o/min. kommer du aldrig til at mangle trækkraft. Tilmed kan momentet kortvarigt toppe ved hele 400 Nm, hvis du udnytter turbomotorens overboost-funktion.

Muligheden for meget høje march-hastigheder er altså tilstede, og heldigvis er den store Ford selv i den testede stationcarversion støt som en klippe, når det går af sted på autobahnen.

Alt for dårlig kobling
Så meget som det er en ægte rejsevogn, lisså´ dårligt befinder den sig i by- og køkørsel. Den hårde kobling er halvtung at træde, og af enten/
eller-typen. Det er ikke uden øvelse, at du foretager en blød slow-mo-rullestart i andet gear. Dieselmotoren cutter hårdt af, hvis omdrejningerne bliver for lave og koblingen - den ta’r bare fat. Resultat: Bum, bilen går i stå!

Det er måske småting, men alligevel vil jeg pege på den kraftige diesel som mest velegnede til professionelt brug. Den er overkill for en privatbilist, og din kone kommer næppe til at elske den – dertil er den lidt for hård i betrækket.

Medmindre hun er den professionelle i familien – naturligvis…

Ford Mondeo 2,2 TDCi Sport st. car

SPECIFIKATIONER
Motor R4, 2.198 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 155 hk ved 3.500 o/min 360 Nm ved 1.800 o/min
0-100 km/t. 8,7 sek.
Topfart 218 km/t.
Brændstofforbrug EU-miks: 15,9 km/l
Årlig ejerafgift 5.140 kr.
Vægt 1.425 kg
Maks. anhænger 1.575 kg
Mål (L/B/H) 480/181/144 cm
Bagagekapacitet 540/1700 liter
Dækmontering 205/55R16V
Værditab 3 år/60.000 km ca. 160.000 kr.
Reservedelsindeks ikke oplyst
Pris uden afgifter 148.840kr.
Pris 442.746 kr.

VI SYNES...En Mondeo stationcar er i forvejen en smagfuld og rummelig bil – i den nye 2,2 TDCI-version bliver den til et sportsligt autobahn-lokomotiv.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...