På de lange stræk er Mondeo en komfortabel og støjsvag rejsepartner© bilmagasinet.dk

Ford Mondeo 2,0 TDCI Econetic st. car

Econetic kører langt på literen uden besvær - og gør Mondeo interessant igen

31. marts 2010 af Mathias Brandt


Der er stor forskel på det førstehåndsindtryk, man får af en bil. Nogle gange skal du vænne dig til den, andre gange går det slet ikke, og så er der de gange, hvor du fra første ­kontakt føler dig helt tilpas bag rattet. Og det var lige præcis den følelse, jeg havde, da jeg satte mig ind i ­Mondeo Econetic i starten af ­testugen.

Det er følelsen af kvalitet og mekanik, der bare fungerer uden at være kompliceret. Testbilen har Trend Collection-udstyrspakke, hvilket blandet andet ­inkluderer læderbeklædt rat og gearknop. Derudover har den også en integreret Sony-cd/radio afspiller. Det er meget individuelt, om man kan lide Fords futuristiske instrumentbord, men finishen er i top.

Bilen er stor, men overskuelig, og så klarer den nemt fire voksne mænd med fuld oppakning i kabinen. Den er ideel på den lange bilferie og på de lange motorvejsstræk, hvor den er stabil og yderst støjsvag, men man kunne dog godt savne lidt kræfter i toppen. Men det er det kompromis, man må indgå, når man vil have den respektable brændstoføkonomi på 19,2 km/l og en udledning på 139 gram CO2/km.

Det er henholdsvis lidt mindre og lidt mere end en VW Passat 2,0 TDI Bluemotion, som kører 20,4 km/l og udleder 129 gram CO2/km. Til gengæld er Mondeoen mere rummelig end Passaten.

Og du behøver vel at mærke ikke anstrenge dig for at opnå det lave forbrug, hvilket gør den ellers lidt ældre Mondeo ­interessant igen.

De 115 heste fra den brændstoføkonomiske commonrail-dieselmotor, er slet ikke så blodfattige, som tallet ellers kunne antyde. Effektudviklingen er dog en smule uharmonisk, og alle de 115 heste er først til stede ved 4.000 o/min - temmelig atypisk for en dieselmotor. Gearingen er høj, så bilen kan køre 110 km/t ved ca. 2.000 o/min, og det ­bevirker, at den selv ved høje hastigheder ­støjer forholdsvis lidt.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...