© bilmagasinet.dk

Ford Mondeo 2,0 SCTI Titanium PowerShift st.car

Den er lækker. Men det er dyrt at køre toppen af poppen i Mondeo-programmet.

20. februar 2012 af Thomas W. Brixen

En halv million kroner!” fremstammer jeg i choktilstand, da Ford-sælgeren fortæller, hvad min test-Mondeo koster. Nuvel, det er heller ikke basismodellen, jeg får nøglerne til.

En stationcar med 2.0 EcoBoost-motor findes kun med Titanium-udstyr og PowerShift-transmission (dobbeltkobling). Du får Bi-Xenon lygter, kurvelys og 17’’ alufælge som de vigtigste tiltag i forhold til Trend-varianten. Testbilen havde desuden ekstraudstyrspakkerne Fører-assistance 1 og 2 samt Audio 3. Disse bidrager med bl.a. en hysterisk parkeringssensor, dæktrykovervågning, fartpilot, BLIS (blind vinkel overvågning), vejbaneassistent og Sony-anlæg og bringer slutprisen op på 543.750 kr.

© bilmagasinet.dk

Ford’s nye 2-liters Ecoboost-maskine fås både i en 203 og 240 hk udgave (+40.700 kr.) Umiddelbart er den 203 hk version kompetent nok til at flytte de knap 1.600 kg, men følelsen af arrig GTI bliver du ikke belønnet med. Snup i stedet en tur ud på motorvejen. Her er PowerShift og EcoBoost-motoren et ideelt par. Bilen er kraftfuld, støjsvag og ikke voldsomt tørstig.

Der er oceaner af plads i kabinen, sæderne støtter godt, og jeg har ingen problemer med at indstille rat, sæde og spejle ideelt. Rattet er lækkert, men præget af for mange knapper, og du får hurtig testet din simultankapacitet (et lille tip: leg med knapperne, INDEN du kører). Designet på instrumenthuset er jeg ikke vild med. Den store skærm mellem urene bruger stort set al pladsen på et radio/cd-display og virker ikke rigtig brugervenlig.

© bilmagasinet.dk

De oplagte konkurrenter er VW Passat og Opel Insignia. Sidstnævnte fås med 220 hk og aut. gear til 474.475 kr. Passat’en fås med 2,0-liters turbomotor (211 hk), dobbeltkoblingstransmission og Comfortline-udstyrsniveau for 483.994 kr. Mondeo er en fornøjelse og mestrer alle discipliner - men nup lige en prøvetur i mindst én af konkurrenterne, før du skriver under.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...