© Ford Performance

Ford GT er klar med større muskler og mindre lak

Superbilen holdes i topform med ekstra hestekræfter, bedre motorkøling og en fræk special-variant i nøgen kulfiber.

9. februar 2020 af Søren Juul

Den nuværende generation af Ford GT blev præsenteret første gang tilbage i 2015. Nu giver Ford superbilen et skud vitaminer, så den kan forblive på toppen indtil produktionen stopper i 2022. 

Den største nyhed finder man i motorrummet, hvor den 3,5 liters V6 biturbomotor har fået flere kræfter. Der har helt præcis indfundet sig 13 ekstra heste, så den samlede effekt lander på 660 hk, mens det maksimale drejningsmomentet er til rådighed over et bredere spænd af omdrejninger. 

© Ford Performance

Ford har høstet erfaringer fra bane-varianten GT Mk. II fra 2019 og brugt dem til at optimere gadebilen. Den har således fået ny motorstyring, kraftigere tændspoler og stempler med bedre køling.

Dertil større intercoolere, som fodres af redesignede luftindtag med 50% højere flow.

En titanium-udstødning fra specialisten Akrapovic er fremover standard. Den sparer bilen 4 kg og lader V6'eren komme ordentligt til orde. 

Endelig har undervognen fået en opstrammer, når den sættes i "track-mode": En fastere opsætning skal gøre den endnu bedre til at tackle hurtige svingkombinationer på en bane. 

Redesignede luftindtag giver 50% bedre flow og dermed bedre køling af motoren. 

© Ford Performance

Nøgent kulfiberkarrosseri

De mekaniske opdateringer suppleres med en ny special-variant, der skal produceres i et begrænset antal. Ford GT Liquid Carbon er navnet og den kommer, som navnet antyder, med et nøgen kulfiberkarrosseri. 

I stedet for maling er det sorte letvægtsmateriale malet med klarlak. Bilens fodtøj matcher det nye nøgle look: kulfiber-fælge er standard. 

Derudover kan fremtidige ejere tilvælge hjulmøtrikker i titanium, 6-punkts seler, fem forskellige farvetemaer i kabinen og fem forskellige farver på bremsecaliprene. 

© Ford Performance

Opdateret Gulf-nostalgi

Skal der i stedet være farve på din nye Ford GT, fås det ikke meget federe end den klassiske Gulf Racing lakering, der hylder Ford GT40's sejre på Le Mans i 1968 og 1969. 

På 2020-modellen er der en sort streg mellem den blå og orange farve - og som noget nyt kan den historiske lak kombineres med kulfiberfælge i stedet for alufælge. 

© Ford Performance

Nu har den godt nok ikke en V8'er, men den 6-benede Ford GT lyder næppe helt skidt med den nye Akrapovic-udstødning i titanium...

© Ford Performance

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...