Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.
Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.

Den nye Focus står knivskarpt i ST-Line, her med Designpakke 5 med adaptive LED-lygter, tonede ruder og 18” alu (34.025 kr.).

© Søren Juul

Årets Bil: Ford Focus ST-line er et forrygende køb til prisen

Focus fortjener titlen som Årets Bil i Danmark 2019, for den kan (næsten) det hele til fair priser. Vi lader os begejstre af den veloplagte stationcar

16. maj 2019 af Steen Bachmann


Ford Focus er noget så gammeldags som en bil, der kun fås med forbrændingsmotor. Den nye model genkendes på førerens smil – uanset motor er det en af de mest veloplagte biler lige nu i mellemklassen. 

Derfor gav jeg og flere andre fra redaktionen den toppoint til Årets Bil i Danmark 2019 – som Focus vandt 20 år efter, den første Focus også vandt (og 50 år efter Capri vandt i 1969).

3-cylindret turbomotor trækker godt

Testbilen er en stationcar med 1,5-liters turbobenziner og 150 hk. Motoren fås også med 182 hk, og selv om 150 hk er tilstrækkeligt, vil det være tosset ikke at tage den store variant: Som ST-Line koster den kun 405 kr. (!) mere og har samme forbrug og årlige afgift. 

Motoren har kun tre cylindre, men trækker godt, og kan sagtens præstere de angivne 14,1 km/l i snit.

Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.
Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.

Focus er veloplagt i byen, på landevejen og på motorvejen. Pakke med adaptiv fartpilot, kø-assistent, skiltegenkendelse med mere er et must til 6.505 kr.

© Søren Juul


Focus er her udstyret med et 8-trins automatgear, der reagerer kvikt og skifter harmonisk. Merprisen er godt 20.000 kr., som jeg ville finde, hvis jeg skulle købe Focus. 

Assistentpakke i Focus burde være standard

Med pakken med adaptiv fartpilot og kø-assistent (6.505 kr.) er den velegnet som pendlerbil i tung trafik med stop’n’go-trafik, hvor bilen selv følger bilen foran uden at man skal andet end holde en hånd på rattet. Pakken har også en aktiv vognbaneassistent, der blidt søger ind mod midten af vognbanen uden at irritere, ­skiltegenkendelse og automatisk op/ned-blænding – sådan skal det gøres.

Pakken burde være standard, så køb ikke Focus uden.


På de smalle og øde småveje på Vestsjælland fører stationcaren sig frem, som om den tror, den er en BMW 1-serie. Du bliver holdt fast af lækre sportsstole, mens du manøvrerer det sportslige og direkte styretøj fra sving til sving med et lille tykt rat med flad bund. I køreprogram Sport arbejder gearkasse og motor sammen som to 100 meter-stafetløbere, mens den let sænkede undervogn arbejder i en balance, som man ikke ville have troet mulig i en almindelig bil for 10 år siden.

Topkarakter til Årets Bil 2019

Det kan godt være, man ikke slår nogle rekorder med 150 hk, men det er sjovt at udfordre bilen og give gas. Tænk, at det kan lade sig gøre i en familiebil – det er præcis derfor, jeg gav Focus topkarakter som jurymedlem til Årets Bil i Danmark 2019.

Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.
Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.

Nydelig stationcar, ikke? Med bagsæderne nede er her næsten lige så meget plads som i den forrige Mondeo. ST-Line har unikke skørter og forkromet dobbelt afgangsrør.

© Søren Juul


Der er kun én ting at brokke sig over: Motoren rumler som en arrig, halv V6-motor ved lave hastigheder, så det næsten er for meget af det gode. Den almindelige Focus gør det ikke, så det er unikt for ST-Line. I kabinen lyder det som en 1980’er-bil med eftermonteret lydpotte fra Remus, og selv om det er sjovt i starten, bliver det for meget.

ST-Line ligner det bedste køb ud fra design og udstyr i forhold til prisen, så en smule brummen må du leve med. Det er jo en fossildrevet bil.

Ford Focus Stationcar 1,5 Ecoboost ST-Line aut.

Opbygning
Stationcar, forhjulstræk, 8-trins automatgear

Motor 
R3, 1.496 cm3, 12V, turbo
150 hk ved 6.000 o/min
240 Nm ved 1.600 o/min

Præstationer
Topfart 206 km/t  
0-100 km/t 9,1 sek.
EU-miks (WLTP) 14,1 km/l

Pris 
296.970 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.