© bilmagasinet.dk

Ny Ford Focus ST får flere hestekræfter og mere sjov

Nu er Årets Bil 2019 blevet endnu sjovere. Ford har netop lanceret den kraftigste Focus ST til dato.

18. februar 2019 af Mikkel Thomsager

Hidtil kraftigste Ford Focus i den nye version er klar til sommer.

ST er model-betegnelsen, og den fås både som hatchback og stationcar, og giver 280 hk og masser af sporty attitude blandt andet via nye elektroniske assistance-systemer.

ST-udgaven af Ford Focus har været på programmet siden den første Ford Focus, der kom i 1998. ST-udgaven var dog først klar i 2002.

Siden er det blevet til fire versioner af ST-udgaven, der placerer sig mellem de kraftigste versioner af basis-modellen og den voldsomme, 4-hjulstrukne RS-version.

Ford har således allerede en ganske underholdende Focus ST-Line, der fås i kombination med flere forskellige motorer. Men den rigtige ST-udgave – altså uden ”Line”, stiller med næsten 100 hk mere, end den hidtil kraftigste Focus, som er den 1,5 liters på 182 hk.

Også som diesel

Den nye Focus ST benytter en revideret udgave af den kendte 4-cylindrede, 2,3 liters motor, som også bruges i Ford Mustang og flere andre steder. I forhold til den gamle ST er effekten hævet fra 250 til 280 hk, hvilket angiveligt sænker accelerationstiden fra 0-100 km/t fra 6,5 til under 6 sekunder.

Focus ST få også i den hidtil kraftigste diesel-version nu med 190 hk

Den reviderede motor har fået twinscroll turbo, som giver hurtigere respons fra turboen, og et bypass system, som holder turbo’en i omdrejninger, selv når speederen slippes. Det skal sikre hurtigere respons.

Motoren giver automatisk mellemgas med nedgearing i forbindelse med den 6-trins manuelle gearkasse, men ST fås også med en ny 7-trins automatgearkasse, som er tilpasset sporty kørsel.

Aktiv undervogn

Det kan man så yderligere skærpe med et ny kørestil-vælger, hvor det mest ekstreme program dog kun følger med, hvis man tilvælger Performance-pakke.

Kørestilvælgeren er en mulighed som følger af en ny adaptiv undervogn, hvor affjedringen også tilpasser sig automatisk efter kørestilen. Nyt er også et elektronisk spærredifferentiale til de trækkende forhjul.

Med ST-udgaven følger også et skarpere styretøj, som er identisk med det som allerede findes på Focus ST-Line, sænket karrosseri med revideret opsætning af undervognen, og større kraftigere bremser.

Priserne er endnu ukendte, men den gamle Focus ST startede ved 420.000 kr.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.