Ford Focus RS: Stadig plads til fuldblod

Ford er klar med en helt ny Focus RS, som er tro mod den oprindelige tradition. Det virker næsten romantisk, og hold kæft hvor er det dejligt

4. februar 2015 af Mikkel Thomsager

Tirsdag var jeg på Fords motorfabrik i Köln, som var omdannet til et kæmpe pressecenter i anledningen af præsentationen af den første Ford Focus RS i fem år.

Den nye Focus RS, der ventes til Danmark efter sommerferien, benytter samme 4-cylindrede 2,3 liters aluminiumsmotor, som Ford introducerede til Mustang sidste år.

I Focus RS får den 320 hk og tager op til 6.800 o/min. Derudover skal vi vente til biludstillingen i Genève først i marts, før vi får yderligere tekniske oplysninger. Lidt hurtig hovedregning antyder dog en topfart på den rigtige side af 250 km/t og en accelerationstid fra 0-100 km/t på under 5,5 sekunder. Læs mere om den her.

Ifølge Ford er montoren ændret i forhold til Mustang-motoren. Focus RS har sin egen turbo-løsning og et afgangsystem med en ventil i udstødningspipen, som skal sikre den helt rigtige RS-lyd.

Til gengæld afslører Ford, at den nye Focus RS får permanent firehjulstræk som standard. Det er et nyudviklet system med to spærredifferentialer, et på bagakslen og et på den langsgående aksel. Begge er elektronisk styrede, med henblik på at sende motorens effekt til det hjul, der kan gøre størst gavn med den. Torque-vectoring AWD, kalder Ford systemet, der sammen med ESC-systemet skulle sikre unikke svingegenskaber.

At den nye Focus kan et og andet blev underbygget ved den statiske præsentation, hvor rally- og Youtube-legenden Ken Block, kendt fra de bilekvilibristiske Gymkana-videoer, præsenterede den ny Focus RS ved at indtage scenen med et passende antal drifts og doughnuts i den store fabrikshal, hvor Ford normalt producerer sin nye 3-cylindrede motor (Fox).

Udvendigt genkendes den nye Focus RS på en dramatisk front, der giver plads til ekstra køling, og så på et afgangsrør i hver side til forskel fra ST-modellen, der har et dobbelt centerrør.

Det er fuldblod i gammeldags Ford-forstand, og ærlig talt kan man undre sig, om bilverdenen ikke generelt er på vej i en anden retning. Men jeg skal ikke beklage det. Jeg glæder mig helt vildt til at prøve den.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...