© bilmagasinet.dk

Ford Fiesta Sport Street Edition

Fiesta Sport Street Edition er en fræk lille velkørende sag men ingen lomme-GTI.

8. marts 2012 af Søren Juul

Når snakken falder på sjove, opnåelige køremaskiner, ender vi ofte med at mindes gode, gamle Ford Fiesta ST fra 2004. En ilter lille sag med en herlig, stor 2,0-liters motor klemt ned mellem sine små forskærme og tilsat en fantastisk close ratio-gearkasse, lækre sportssæder, sparsom støjisolering og en fast undervogn, der gjorde den i stand til at bide sig fast i bagdelen på større GTI’er som en tirret pitbull.

Når den nuværende Fiesta så styrer så fantastisk, som den gør, har vi længe ventet på, at Ford fik taget sig sammen til at lancere en ny ST-version. Men desværre gutter, hidsigprop-versionen lader vente på sig lidt endnu. Formodentlig næste år kommer en ny Fiesta ST med en 180 hk Ecoboost turbomotor. I mellemtiden forsøder Ford ventetiden med en ny top­udgave ved navn Sport Street Edition. 

Den sorte Fiesta ser fræk ud, som den står sænket på på sine blanksorte 17” fælge og brummer fra dobbeludstødningen, der lader en 134 hk version af den 1,6-liters sugemotor komme til orde. Til godt 1.000 kg bil kunne det godt gå hen og blive rigtig sjovt, men det er som om, hestene ikke rigtig vil ud af folden. Den føles ikke rigtig hidsig, når jeg spændt fyrer til den.

I bunden er den tappet for energi, og først på den anden side af 4.000 o/min, hvor det beskedne moment på 160 Nm er til rådighed, løsner den op og begynder at føles som den uartige Fiesta i forhold til de svagere versioner. Problem: Der er brug for en turbo til at presse noget power uf af motoren, så der sker noget mere, særligt i bunden af omdrejningskalaen. Mens teknikerne er i gang, så må de også gerne gøre noget ved den præcise, men relativt langsomme 5-trins gearkasse, som savner de hurtige og tætte skift, som gjorde livet sjovt i den gamle ST. 


0-100 km/t på 8,7 sek er just ikke langsomt, men heller ikke særlig hurtigt i betragtning af, hvor arrig bilen tager sig ud, og hvor godt den holder fast i asfalten. Styretøjet er - som altid i Fiesta - hurtigt og præcist, men den opstrammede undervogn får Fiesta til at opsøge kurverne med endnu større entusiasme. Det er god underholdning, og undervognen er (ligesom du selv) tydeligvis i stand til at håndtere noget mere action, når speederen trædes i bund. 



Næ, det her er mere en udstyrsversion til dig, der gerne vil have en kækt udseende og brændstoføkonomisk Fiesta med sideskørter og spoilere, store fælge med blank lak og masser af udstyr i kabinen: Her er læderkabine (koster normalt 21.000 kr. til Fiesta) med velstøttende skålsæder, et tykt 3-eget sportslæderrat, aluminiumspedaler og sort pianolak. Du får også et velspillende musikanlæg, hvor jeg nød godt af den nemme Bluetooth-opkobling til at afspille musik fra min telefon. Til forskel fra den gamle ST, så er den så luksuriøs, at du tilmed kan køre langt i den uden, at det føles som tortur takket været mere udstyr, bedre støjisolering og højere gearing. Men til 235.750 kr. forventer jeg mere vildskab. Sport Street Edition går ikke over i historien som en køremaskine

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...