© bilmagasinet.dk

Ford Fiesta 1,6 TDCi Econetic 3d

Vi kører til Østrig på én tankfuld diesel

2. september 2009 af Steen Bachmann

Af John Sørensen

 

"Til Wien på en tankfuld - og der bliver en sjat til overs.” Hmm, Ford’s nyeste reklameslogan for Fiesta EcoNetic lyder en anelse overdrevet. Jeg har det med at blive mere og mere skeptisk, jo flere gyldne løfter der udstedes. Ikke mindst nu, hvor øko-tallene er det hotteste konkurrenceparameter over­hovedet.

Så jeg tog sagen i egen hånd og konfronterede Ford med udfordringen: Kan en ­Fiesta EcoNetic virkelig køre fra København til Wien på en tankfuld?

De var overraskende samarbejdsvillige hos Ford, på trods af at den danske importør ikke selv havde efterprøvet sagen, men såmænd bare regnet ud, at 40 liter diesel gange 27 km/l i gennemsnit giver 1.080 km - hvilket lige kulle være nok til at snige sig inden for Wiens bygrænse ved 1.028 km og således have den nu efterhånden berømte ”sjat” tilbage i ­tanken.

 Læs også: Test af Ford Fiesta

© bilmagasinet.dk

Omhyggelig tankning på Roskildevej kl. 8.59 plus reservedunk for alle tilfældes skyld og navi’en indstillet på Wien centrum.

Så af sted med os. Vi starter i en ren optur: Bilens kørecomputer lægger meget lovende ud med et tidligt snitforbrug på landevej under de fire liter pr. 100 km - det bliver en nem tur. Men ved nærmere eftertanke har vi kun lige snuset til motorvejen, og vi skal pinedød ned på et endnu lavere forbrug, for at jeg ikke bliver nødt til sende konen ud med reservedunken i nødsporet på Autobahn.

En anden tanke slår mig også: Det kunne faktisk gå hen at blive rasende kedeligt at køre over 1.000 km tværs gennem Europa i knallertfart. Så gæt lige, om det klør i speeder­foden, da den bette Fiesta bliver landfast med tyskerne og den frie hastighed på ­motorvejen.

Men tålmodighed er en dyd for den seriøse tester, tænker jeg. Og overvejer bekymret, om det nu var klogt at tage konen og reservedunken med. De ekstra 90 kilo (plus dunken, naturligvis) kan jo forrykke hele resultatet. Sagen må klares med list og strømpefødder, der kælent kærtegner speederen i stedet for at trykke den i bund.

 

© bilmagasinet.dk

 

Jeg skifter gear, nærmest inden den lille grønne indikator-pil i instrumentbordet giver signal, og hastigheden holder jeg på 100-120 km/t, hvor den 90 hestes Ford-diesel tygger drøv på sit max-moment lige under 2.000 o/min. Dieseldråberne udnyttes på denne måde til det yderste, og i et udslag af ren fairness bestræber jeg mig på at kørende forudseende og flydende. Med slukket aircon af sparehensyn. Også selv om køling kunne være rart. Det virker en anelse provokerende på mig at blive blæst af vejen af enhver Skoda Fabia, der kommer hamrende med alt, hvad lortet kan rende.

 

© bilmagasinet.dk

John. Joohn. JOOOHN, hvad LAVER du?

Men så sker der noget: Efter 203 km har måleren bevæget sig! Og et tjek på køre­computen lover mig ikke diesel til mere end 817 km. Med andre ord - vi er fucked. Hvis vi altså skal blive i den ungdommelige terminologi, som Ford Fiesta lægger op til. For resten, vidste du, at Fiesta’ens instrumentbord ­ligner en mobiltelefon, fordi det er designet til det kinesiske marked, hvor den slags ser sejt ud?

Sorry, ingen sidespring. Tilbage på ­sporet og nu med endnu lettere fod - jeg sænker ca. 10 km/t til 100 km/t, lægger mig i truckersporet og holder omdrejningerne så lave, at enhver Honda-motor ville gå grædende i seng. Men der er ingen nåde. Her ved 900 km er brændstofmåleren på kanten af det røde felt. Gennem Tjekkiet på listeføddder med en estimeret rest i tanken til 170 km.

Og jaee - kom så, dreje til højre ved Brno mod det første skilt mod Wien - tøffe, tøffe - nu skal det kunne lade sig gøre. Og dér er skiltet ”Wien” med EU-stjerner og hele pivtøjet! Måske er det ikke centrum, men dog en slags Wien, tænker jeg. Drejer dernæst promte fra ved første Tankstelle, hvor den tørstige Ford får sit fortjente foder efter 1.068 km. Det er så snært, som det kan blive. Tanken snupper 39.65 liter, så ”slatten” er på sølle 0,35 liter, hvilket er noget mindre end dén fadøl, jeg tænker at fejre sejren med. Men vi er fremme. Med en gennemsnitshastighed 82 km/t og 26,93 km/l i snit. Det er godkendt.

 

© bilmagasinet.dk

Så med god samvittighed kan vi køre hjem igen. Undervejs hævner vi de utallige smålige overhalinger, vi blev udsat for på vejen derned. Med 160-180 km/t er den lille rødglødende Ford-turbo på arbejde til en noget anden timeløn - nu snitter vi 98 km/t (ret dårligt, men hvis jeg ser bare ét vejarbejde til, så….) og kører bare 16,7 km/l, så en tankfuld nu kun rækker til 668 km.

Dit resultat i hverdagen med en Fiesta EcoNetic: Et eller andet midt i mellem 17 og 27 km/l - men den kan altså køre temmelig billigt, hvis du altså vil.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...