Biltest af Ford Fiesta 1,25 Ghia 5d.
Biltest af Ford Fiesta 1,25 Ghia 5d. © bilmagasinet.dk

Ford Fiesta 1,25 Ghia 5d.

Fords Siesta

24. februar 2000

Af: Christian Frost & Thomas Hjortshøj

Fords klassiker har fået fem døre. Begejstringen er til at overse...

BILFABRIKANTERNE MENER, AT du og jeg er en lille smule tungnemme. Derfor kan de sagtens få os til at tro på, at det, vi har her, er en helt ny Ford Fiesta. Men efterhånden må vel selv den største bil-ignorant have luret, at der er tale om et let facelift, der hovedsageligt består af en ny næse - et indgreb Fiesta har fået udført flere gange end Michael Jackson. Den seneste overhaling skal få Fiesta til at se mere New Edge ud og dække over, at den nuværende model kan spores tilbage til dengang Slade var på toppen, for nu at blive ved det musikalske.

Den kører nu meget godt, Fiestaen - det har den altid gjort, men efterhånden er alderen begyndt at trykke. Der er et godt stykke op til den komfort, du får i en Clio, og på motorvejen er Fiesta et temmeligt støjende bekendtskab. Men på de snoede veje glimrer den med et præcist styretøj og god balance i svingene - det kan selv franskmændene ikke gøre bedre. Den lille, 1,25-liters Zetec-motor med 75 hk gør ellers, hvad den kan. Den er omdrejningsvillig og kultiveret, men det er som om, der mangler lidt saft og kraft ude i maskinrummet, selv om topfarten på 170 km/t og 0-100 tiden på 12,7 sekunder er udmærket.

Det er der nu ikke så meget at gøre ved, for 1,25-motoren er den eneste mulighed i den udgave, der har tilnavnet Ghia - det minder om, at Ford i sin tid købte det berømte italienske Carrozzeria, som siden da har været reduceret til et navnetræk på enhver Ford-model, som er udstyret med imiterede træpaneler.

Ghia-udstyret er heller ikke overvældende i dag, hvor det ellers er svært at købe en bil uden el-ruder og centrallås. Forsæder og sideairbags er de største ændringer i kabinen, men de ekstra døre bag gør det nemmere at slippe ud fra bagsædet, hvor der ikke er meget plads.
Prisen på 151.000 kroner gør heller ikke Fiesta nogen tjenester, for du kan få en Clio 1,6 Si med ligeså mange døre for kun nogle få tusindlapper ekstra.
Efterhånden må siestaen i Fords udviklingsafdeling vel være slut, så arbejdet på en helt ny Fiesta kan gå i gang.

Ford Fiesta 1,25 Ghia 5d. 151.900 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 1.242 cm3, 16v. Ydelse: 75 hk v. 5.200 o/min, 110 Nm v. 4.000 o/min. Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 12,7 sek. EU-mix: 13,5 km/l. Årlige ejerafgift: 2.640 kr. Pris: 151.400 kr.

Totaløkonomi:
Afskrivningen på en Fiesta er ikke anderledes end på konkurrenterne, da reservedelene er meget billige. Efter tre år og 50.000 kilometer har Fiesta tabt 28 procent eller små 42.000 kroner.
Reservedelsindeks: 63
Service ekskl. materialer:
10.000 km: 1.393 kr.
20.000 km: 1.413 kr.

Vi synes:
Fiesta er blevet en tand for gammel...

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...