Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Testbilen blev hentet fra det tørre Californien i starten af 2020  og venter på sin næste ejer hos US Shipping i Vestsjælland. Bachmann er fristet... 

© Søren Juul

Den er godt nok småtørstig: Ford F-250 kører med 7,5-liters V8-benzinmotor

Ford F-250 er fra før, ­verden gik af lave. Bachmann & Juul fra Bil Magasinet kører pickup med fornuftig motorstørrelse

17. januar 2021 af Steen Bachmann

CO2-udslippet for den her bil kender vi ikke, for det gik de ikke så meget op i, dengang den blev bygget. Når man ser Ford’s originale amerikanske marketingmateriale er det mere emner som en lasteevne på 1.600 kg, en maksimalt tilladt påhængsvægt på 4.500 kg, og at der er udstyr som aircon og AM/FM-radio, de peger på. 

Ford'en venter på næste ejer

Et gæt er et udslip ­mellem 400 og 500 g/km, så det var godt, at jeg ankom i en Volvo V60 plugin-­hybrid, der kørte på el op foran US Shipping’s ydmyge adresse i industrikvarteret i Jyderup mellem Kalundborg og Holbæk i det vestlige Sjælland.

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

F-250 har en brændstoftank på 68 liter forrest og en på 72 liter bagest. Bilen går gerne 3-5 kilometer på literen, så bare hæld på, mester.

© Søren Juul

Måske kan Volvo’en kompensere lidt for den miljøskandale, der udspiller sig, hver gang man får liv i Ford’s 460 cui-motor med et ­slagvolumen på 7,5 liter. Den var i produktion 1968-98 og blev anvendt i biler så forskellige som Ford Thunderbird, Lincoln Continental og lastbilen Ford F-350. 

Motoren er kendt for at være usædvanligt vellydende, ualmindeligt solid og ganske tørstig.

Artikler som den her får abonnenter på Bil Magasinet hver måned senest dagen før bladet udkommer. Tjek tilbuddet på 3 numre af magasinet uden forpligtigelser

Derfor virker det lidt satanisk, men passende at tage den ældre herre med ud i efterårssolen samme dag som Eldrup-kommisionen kommer med deres forslag til at nedbringe bilernes andel af transport­sektorens CO2-­udslip.

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Førerpositionen er som at sidde i en lænestol, og fører­sædet er lige så blødt. Her er plads til tre personer.

© Søren Juul

F-familien i produktion siden 1948

Ford’s F-familie har været i produktion siden 1948 og er kørt ud af fabrikshaller i Mexico, USA, Canada og en lang række andre lande i ufattelige antal. Alene i testbilens årgang blev der bygget mere end 500.000 eksemplarer af F-150, F-250, F-350 og F-450.

Artiklen stammer fra Bil Magasinet november 2020. Kan du lide historier som denne, så tjek vores tilbud til nye abonnenter

Bil Magasinet november 2020

Ford'en var med i Bil Magasinet november 2020, hvor den sneg sig ind øverst på forsiden.

Vi har fat i en Ford F-250 fra 1992, som blev hentet til Danmark tidligere på året efter at være blevet pensioneret fra et arbejdsliv i solen i Californien. Malingen er svedet af adskillige steder og her er lidt overfladerust på ladet, men bilen er intakt og virker sund.

Det er et ordentligt lokum, og mens størrelsen ikke ­vækker opsigt i Californien, så gør den det i Danmark. Med en længde på 5,4 meter og en bredde på mere end to meter målt uden sidespejle fylder den godt, og parkering ville være et problem, hvis ikke det var muligt at pløje op over kantsten og lignende forhindringer, som ikke synes at vedrøre den grå/blå Ford overhovedet. 

Den tromler godmodigt hen over alt med en venderadius som en færge.

Kabinedetaljer minder om Sierra og Scorpio

Det forkromede dørhåndtag har trykknap, der trykkes ind med tommelfingeren, og døren åbner til en kabine i 1980’er-stil med indslag fra de tidlige 90’ere. Rattet er stort og uden airbag og minder om dem fra europæiske Ford-modeller som Sierra og Scorpio fra samme periode. Knapper og drejegreb blev fornyet i forbindelse med lanceringen af denne generation af F-250, der kom på markedet i 1991, og minder om detaljer fra biler som Ford Probe.

1991-generationen af F-250 er reelt et facelift af en model fra 1980 med lidt mere afrundede lygtehuse fortil og et par enkelte andre opdateringer – salget gik forrygende, så der var ingen grund til at lave alt for meget om.

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

F-250 kunne fås med 4-trins manuelt eller 3-trins automatisk gear med overdrive. Testbilen har ratbetjent automatgear. XLT-versionen har manuel aircon og AM/FM-radio som standard.

© Søren Juul

Man stiger op i bilen og sætter sig i en blød førerstol med svampet affjedring i siddepuden, og så forsvinder man halvt ind i stolen. Der er ingen form for lænde- eller sidestøtte, så man sidder bare i den. 

Bænksædet ved siden af har plads og rulleseler til to personer, så her i alt er plads til tre. Udsynet er formidabelt hele vejen rundt og uden blinde vinkler bortset fra, hvad der sker lige foran den lodrette og høje front. Det kan man ikke se.

Ford V8-motor med tung og søvnig bas

Jeg træder på den store bremsepedal og drejer den tynde nøgle i den forkromede og elegante tændingslås, som jeg genkender fra Mustang. Nu vågner startermotoren og forsøger at få lidt medlidenhed med en modvillig snerren, før den får gang i den enorme forbrændings­motor. 

Denne vågner med en dyb, rumlende bøvs og en sukken, og falder så i søvn igen. Et lille tråd på speederen får liv i den i andet forsøg, og straks breder der sig en tung bas af V8-buldren og en duft af uforbrændt benzin i nabolaget. 

Det er med ældre bigblock-motorer som med ældre mænd – de skal lige i gang, før det bliver til noget.

Jeg trækker gearvælgeren på højre side bag rattet til mig og skubber den nedad fra P til R og til D, hvilket jeg aflæser på det mekaniske instrument, der er koblet til gearvælgerarmen. Slip så håndbremsen ved at trække i et håndtag nederst til venstre, slip bremsepedalen, og giv en lille smule gas.

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Nu vågner bil og motor og springer den første meter frem som om, de har glædet sig til at komme ud i solen. 

Den store Ford er overraskende vågen på speederen og reagerer fint på input – der går godt nok lidt, inden beskeden når fra motoren og gennem gearkassen og ned i hjulene, og styretøjet har sit eget liv, hvor det gerne vil en anden vej end bil og fører, men skidt med det – det er jo ikke en ny bil.

Ældre herre springer lystigt afsted

På motortrafikvejen mod Kalundborg springer den ældre herre lystigt op på 90 km/t, mens den automatiske 4-trins transmission skifter, så det rusker i hele bilen. 

Pickuppen virker opstemt og sejler lidt fra side til side, og der er noget ’her kommer en sur Clint-bonderøv’ over det, som er ubetaleligt. Da det er med den store motor, er her muskler til netop at nyde brølet, når man har lyst til det.

Men den er jo 30 år gammel?

En F-series fra denne generation er kendt for at være solid, og kan repareres af enhver automekaniker. 

Alle reservedele fås på Amazon med levering i Danmark inden for 48 timer. Der er et gigantisk eftermarked for F-familien i USA, og en heftig konkurrence på pris og service. Derfor er der et stort udvalg af dele og udstyr som hævede fjedre, større hjul og komponenter til motortuning.    

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Ford'en er 5,4 meter lang og fylder godt i landskabet.

© Søren Juul

Nå, men er den så ikke meget tørstig, er der altid nogle, der spørger, og jo, sjovt, du skulle nævne det: Det er den. For 30 år siden kostede benzin ingenting i USA, så når man skulle forlænge en bils rækkevidde, satte man ikke forbruget ned, men tankkapaciteten op.

Der er to brændstoftanke i Ford F-250

Derfor er her en brændstoftank foran og bagi, og to tank­dæksler ved siden af hinanden bag ved førerdøren. Til sammen rummer de 37 gallon eller 149 liter benzin. Så løber det også op hen af vejen, hvis du kører langt, men okay, skal du ikke det, er forbruget af mindre betydning.

Testbilen er fra 1992, så om seks år bliver den veteran og ryger ned på en fjerdedel vægtafgift og billig forsikring. Og der er altså tre sæder i den, hvilket dækker manges behov.  

For dem, der har brug for at trække noget tungt, kan en importeret pickup være interessant så længe den er fra før 3. juni 1998, så du slipper misundelsesafgift for at køre privat på gule plader. 

Her er firehjulstræk og automatgear, og i Danmark må F-250 trække op til 3.500 kg. Skal du i mudder eller terræn, er her også lavgear.

Testbilen fra US Shipping på usshippingsalg.dk koster 95.000 kr. på gule plader med fri privat kørsel. De finder gerne lignende biler til Bil Magasinet-læsere med samme sunde interesser, lyder det.

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Selve motorblokken er 86 cm lang, 81 cm bred og 76 cm høj. I testbilen yder den 245 amerikanske SAE-hestekræfter ved 4.000 o/min.

© Søren Juul

Ford f-250 4x4 XLT årg. 1992

Opbygning 2-dørs, 3-sædet pickup, stive aksler, bladfjedre, spær, lavgear, 4-trins automatgear, firehjulstræk

Motor V8, 7.536 cm3, 16V, benzin

Ydelse (SAE) 245 hk ved 4.000 o/min, 
542 Nm ved 2.200 o/min

Forbrug 3-5 km/l  


Vægt/last/påhæng 2.368/1.000/3.500 kg

Pris 95.000 kr. nysynet inkl. moms hos usshippingsalg.dk

... inden du kaster dig over den næste artikel, skal du vide, at Bil Magasinet kun eksisterer, hvis læserne vil betale for det, vi laver. Bil Magasinet får ikke en øre i medie- eller coronastøtte, så vil du være med til at bakke om det originale danske bilblad, så køb det på tanken eller i kiosken, eller få det med posten. 

Et magasin giver dig et frikvarter, og vi er stadig biltosser, der kan lide at læse ting på tryk! Tjek de aktuelle tilbud på 2, 3, 6 eller 12 blade

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...