Hvad sker der med Ford?
Ford's globale filosofi er at producere én bil til alle markeder, og det er sammen med de særlige danske bilafgifter baggrunden for, at der nu kommer en sjælden gæst på de danske veje: Den moderne amerikanske kæmpe-SUV.
Efter gode erfaringer med at importere Mustang kommer Explorer som den næste amerikanske Ford til Danmark sidst i september. Der kommer én motorvariant og to udstyrsversioner, og da stort set alt er standard fra fabrikken, skal kunderne kun vælge farve og eventuelt anhængertræk.
Hvad er Explorer for en bil?
Ford Explorer er en amerikansk produceret SUV i størrelse medium. Modellen er produceret i 8 mio. eksemplarer siden 1991. Den aktuelle sjette generation blev præsenteret i 2019 og debuterer i Europa nu.
I USA er Explorer en almindelig SUV størrelse medium, men herhjemme er det en full-size SUV størrelse large i klasse med Mercedes GLE, Audi Q7 og Volvo XC90.

Hvilke motorer har Explorer?
Explorer fås med diverse drivliner med benzinmotor i USA, men i Danmark kommer der kun én: En plugin-hybrid med V6-benzinmotor, elmotor og litiumbatteri. De elektroniske komponenter og batteriet i hybriddrivlinen stammer fra Ford Kuga.
V6'eren yder 350 hk og elmotoren 102 hk. Den samlede systemydelse er 457 hk og et moment på 825 Nm.
Kræfterne fordeles til et elektronisk styret permanent firehjulstræk via en 10-trins automatgearkasse.
Er det en grøn SUV?
Rækkevidden kun på el er op til 42 km i WLTP-normen, mens det officielle forbrugstal er 32,3 km/l.
Da bilen vejer 2,5 tons og fylder godt på vejen, kan man diskutere, om den er grøn, men det er utroligt afvæbnende at komme trillende gennem et strandområde i så stor en firehjulstrækker, som ikke siger en lyd. Desuden er her ingen lokale udledning af emissioner sålænge du kører på el.
Med fire programmer for hybriddrivlinen er det muligt at køre kun på el, at gemme el til senere brug, at oplade batteriet med benzinmotoren eller at lade bilen selv finde den optimale balance mellem el og benzin.
Som standard er her fem køreprogrammer til firehjulstrækket:
Normal, Eco, Slippery (vådt føre), Sport, Tungt påhæng, Trail (dybe hjulspor) og Sne/sand.
De digitale instrumenter bag rattet ændrer sig alt efter køreprogram.

De forreste stole har køl/varme og massage. De kan justeres elektrisk på 10 måder.
© Lars Krogsgaard
Anden sæderække har god benplads takket være akselafstanden på over 3 meter. Her er varme i de to yderste pladser.
© Lars Krogsgaard
3. sæderække slås op/ned elektrisk med en knap i bagagerummet. Her er reel plads til to voksne.
© Lars Krogsgaard
Med alle syv sæder i brug er her stadig 240 liter bagagerum bagerst.
© Lars KrogsgaardExplorer går 0-100 på 6 sek.
Et moment på 825 Nm er helt vildt, men du får kun gavn af så mange kræfter, hvis drivlinen kan administrere dem.
Her er det lykkedes Ford at lave en godkendt kalibrering af at få kræfterne fra el- og benzinmotoren ledt gennem automatgearkassen og ud til alle fire hjul.
V6-benzineren er pakket godt ind i støjdæmpende materialer, og udsender en behersket og behagelig brummen, når den arbejder. I Sport kommer den med et forfriskende V6-vræl, og her har Ford strammet responsen, så bilen reagerer omgående på input på speederpedalen.
0-100-tiden er 6,0 sek., hvilket opleves som kvikt i så stor en bil.
Her er konventionel undervogn med stålfjedre, og 20" alu som standard.

Batteriet på 13,6 kWh lades på omkring 3,5 timer i en hjemmelader. Den fås via Clever for 7.500 kr., hvorefter el koster 369 kr./mdr. med frit forbrug.
© Lars KrogsgaardB&O-anlæg på 980W i Ford Explorer
Ford Explorer PHEV kommer i to udstyrsversioner: ST-Line og Platinum. Begge har et ekstremt omfattende udstyrsniveau som standard sammenlignet med de tyske konkurrenter.
Standardudstyr:
Panoramasoltag
Håndfri, sensoraktiveret bagklap
20" alufælge
Mørktonede ruder bag
Tagrælinger
Elklapspejle med varme og hukommelses
3-zoners klimaanlæg
10-vejs elforsæder med varme og ventilation og massage
Opvarmet forrude
Sædevarme på anden sæderække
12,3" display i instrumenthuset
4-vejs eljusterbart læderrat med varme og paddle-shift
Audiosystem fra B&O 980W med 14 højtalere og subwoofer
SYNC 3 med Navigation og DAB+
FordPass Connect
10,1" center trykskærm
Trådløs mobiloplader
Sikkerhed i Explorer
360 graders kamera med split-visning og vasker
Blindvinkelalarm
Alarm for tværgående trafik
Adaptiv fartpilot med køassistent
Skiltegenkendelse
Semi-automatisk parkeringshjælp
Aktiv vognbaneassistent
Pre-Collision Assist med automatisk nødbremsning, for og bag

Explorer ST-Line eller Platinum
ST-Line* Unik styling/finish på fælge, kofangere og frontgrill, lygter, tagræling, emblemer, instrumentpanel, dørtrinsbekyttere, dørbetræk, armlæn, rat
* Lædersæder med mikro perforering, røde syninger og ST-Line logo
* Sportsundervogn
Platinum
* Platinum styling/finish på fælge, kofangere og frontgrill, lygter, tagræling, emblemer, instrumentpanel, dørtrinsbekyttere, dørbetræk, armlæn, rat
* Tri-Diamond perforerede lædersæder
* Metallak

Explorer PHEV må trække op til 2.500 kg.
© Lars KrogsgaardDanske priser på Ford Explorer
Ford Explorer PHEV kan prøvekøres hos udvalgte danske Ford-forhandlere fra sidst i september og leveres på kort tid på hvide eller gule plader.
Priser
Explorer 3,0 V6 PHEV ST-Line: 1.021.556 kr.
Explorer 3,0 V6 PHEV Platinum: 1.028.711 kr.
Som firmabil er beskatningsværdien 893.765 kr. for ST-Line og 900.330 kr. for Platinum.
Den årlige ejerafgift er 1.160 kr.

Ford Explorer PHEV 3,0 AWD ST-Line aut.
Opbygning
SUV, 7 sæder, benzin- og elmotor, 13,6 kWh lithiumbatteri, firehjulstræk, 10-trins automatgear
Drivline
V6, 3,0 liter, benzinmotor med 350 hk
Elmotor med 102 hk
Systemydelse 457 hk/825 Nm
Præstationer
0-100 km/t 6,0 sek.
Topfart 230 km/t
Forbrug WLTP 32,3 km/l
Rækkevidde på el WLTP 42 km
Dimensioner
L/B/H 505/200/178 cm
Vægt/last/påhæng 2.466/694/2.500 kg
Bagagerum 7-5-2 sæder 240-636-2.274 liter
Dæk 255/55R20
Pris
1.021.556 kr.
Beskatningsværdi 893.765 kr.