
Ford Europa er i færd med en kæmpe omstilling. Det ses tydeligt på modelprogrammet, som vi tidligere har redegjort for. Nu er Ford klar med den første nye elbil designet til og produceret i Europa.
Explorer hedder den nye model, der introduceres i Danmark i januar 2024, og det navn kan nok forvirre en smule, for sådan en har Ford allerede på programmet. Men den udgår, og den nye el-Explorer har kun nogle få design-elementer til fælles med den store benzin-SUV.
Til gengæld bliver den nye model betydeligt billigere. Ford har endnu ikke afsløret priserne, men den danske importør slår fast, at prisstart bliver under 340.000 kr.
Det er præcis det samme, som en VW ID.4, hvilket måske ikke er helt tilfældigt.

Ford bygger på VW-teknik
Teknisk set bygger den nye Explorer nemlig på samme teknik som VW ID.4. Explorer bygger således på VW’s MEB-platform. Det er dog ikke til at se på bilen, som har helt sit eget udtryk både ind- og udvendig.
Udvendig låner den faktisk visse træk fra den udgående benzin-Explorer. Det gælder den høje, imposante front og baglygte-arrangementet, og den nye el-SUV fra Ford ser da også betydeligt mere offroad-agtig ud end ID.4.
Indvendig er det 100 procent Ford med den opretstående 15” store centerskærm, som kendes fra Mustang Mach-E, men i Explorer får den tilført et ekstra element, idet skærmen kan skydes elektrisk ned, hvorved den giver adgang til et lille “hemmeligt” rum. Desuden er der plads til 17 liter i midterkonsollen.

Få versioner og seks farver
Toppen af instrumentbordet prydes af en soundbar, som skulle bidrage til en god lydoplevelse fra infotainmensystemet.
Kabinens rummelighed er cirka som i en VW ID.4, men bagsæderne kan skydes frem og tilbage, hvorved pladsfordelingen mellem bagsæde og bagagerum kan ændres. Modsat den store benzin-Explorer, kan de nye el-Explorer dog ikke fås med tre sæderrækker.
Ford afslører endnu intet om batteristørrelser, ladekapacitet eller effekt, kun at den vil kunne lade fra 10 til 80 pct. 25 minutter fra en lynlader på. Til sammenligning lader en VW ID.4 med 77 kWh batteri fra 5 til 80 pct. på 29 minutter med en ladekapcsitet på 135 kW.
Til gengæld afslører Ford, at Explorer-programmet bliver forholdsvis simpelt, med kun to udstyrsvarianter, “Select” og “Premium”, hvor “Premium” er en overbygning på Select, og Explorer marekedsføres kun i seks farver.¨

Ford lancerer ni nye elbiler inden udgangen af 2024, heraf er de fem varebiler.
© FordNi nye Ford elbiler inden 2025
Ifølge Ford bliver udstyrsniveuet højt fra billigste model. Det gælder blandt nøglefri adgang og start, mens nøglefri elbagklap, og panorama glastag bliver mulige tilkøb.
Den nye Ford Explorer skal produceres på Ford fabrik i Køln, som frem til produktionstarte efter sommerferie gennemgår milliard stor ombygning, med henblik på udelukkende at producere elbiler fra udgangen af 2023.
Ford lancerede sin første elbil, Mustang Mach-E, i 2021, men den er udviklet til og i USA. Den første Ford elbil designet til og produceret i Europa, følges op af endnu en Ford elbil bygget på VW’s MEB-teknik, og en eludgave af Ford Puma.
