Ford klar med ny elbil i 2023
Det er Ford’s målsætning at have omstillet produktionen til udelukkende elbiler i 2030, men 7 år før er der blot en elektrisk personbil og varebil at finde hos de danske Ford-forhandlere. Populære og velkendte modeller som Fiesta, Mondeo og S-Max har fået kniven, men hvad kommer der i stedet?
I 2021 præsenterede Ford deres første elbil, som fik navnet Mustang Mach-E, og sidste år fik vi den store varevogn E-Transit at se. De står stadig ensomt i Ford’s elektriske familie, der dog har fået selskab uden for de danske grænser.
Den legendariske pickup - og altid mest solgte bil i USA - F-150 er blevet elektrificeret, men det er tvivlsomt, om den officielt bliver importeret til Danmark.
Ford F-150 Lightning kører ellers ind på markedet på et væld af hype og forventninger til den store pickup, der kan trække 3.500 kg (efter amerikanske regler) og køre over 500 km på en opladning.
Dog er det ikke umuligt at få den på danske plader. Senest er en forhandler i Randers blevet importør af F-150 Lightning med en pris på omkring en million kroner.
Ford låner MEB-platform fra VW
I 2023 lancerer Ford endnu en elektrisk crossover, der kommer til at hedde Ford Explorer. I 2024 sættes endnu en elbil i produktion, og det bliver også en crossover. Ford kalder den for en “sport-crossover”, og man kan forestille sig, at det bliver en sporty, coupé-udgave af den elbil, der allerede kommer i år.
Det samme så vi med VW ID.4, der senere kom med en skrå bagrude under navnet ID.5. Netop de biler kommer til at dele platform med Ford’s kommende elbiler, da Ford som de første har fået licenstilladelse til at bruge MEB-platformen.
Disse elbiler vil blive produceret på en ny fabrik i Köln, der udgør hovedcentret for Ford’s omstilling i Europa. Målet er, at fabrikken i 2026 skal producere 600.000 elbiler og elektriske varevogne.
Fra det nuværende modelprogram kan vi se frem til en elektrisk Ford Puma i 2024. Produktionen vil finde sted på Ford’s fabrik i Rumænien.
Over de næste to år vil hele syv elbiler og elektriske varevogne være kommet til, hvilket bringer Ford's elektriske portfølge op på ni modeller. Heraf vil fem være varevogne.

Alle kommende elbiler og varevogne
© FordAlle Ford's kommende og nuværende elbiler
- Ford Mustang Mach-E - 2021
- Ford Mustang Mach-E GT - 2022
- Ford E-Transit - 2022
- Ford elbil (crossover) - 2023
- Ford Transit Custom - 2023
- Ford Tourneo Custom - 2023
- Ford elbil (sport-crossover) - 2024
- Ford Puma - 2024
- Ford Transit Courier - 2024
- Ford Tourneo Courier - 2024
Udfasing af populære modeller
Ford producerede den sidste Mondeo på fabrikken i Valencia i april 2022 og har siden meldt ud, at produktionen af Fiesta ligeledes vil ende til sommer. To modeller, som europæerne har været historisk glade for. Det samme gælder for Focus, som dog vil være at finde på samlebåndene indtil 2025.
I Valencia stopper produktionen også af Galaxy og S-Max til april. Udfasningen af fossilbilerne er en nødvendighed for at gøre plads til de kommende elbiler, lyder det fra Ford.
Ford Kuga, der har været uhyre populær som plugin-hybrid i Danmark, kommer til at fortsætte.
Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?
Ford's plan for elbiler
- Målsætning om 100% elektrisk modelprogram i 2030.
- Ford har investeret 2 mia. dollars i udviklingen af elbilernes fabrik i Köln.
- Produktionen i Köln starter i slutningen af 2023.
- Ford vil være klimaneutrale i 2035 - både målt i produktion, faciliteter, logistik og leverandører.
- Et samarbejde med tyrkiske Otosan skal bære nye batterier af sig. Der er anlagt ny fabrik i Ankara, Tyrkiet, og batterisamlerfabrik i Köln.